Hoofdmenu

Aderzwam?

Gestart door ria.versteeg, november 15, 2007, 11:01:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

ria.versteeg

Geacht Forum,
Mijn vraag is dit een Aderzwam.
Groetjes Ria Versteeg.

Nico Dam

#1
Dag Ria,
Korstjes benoemen zonder microscoop of een half leven ervaring is eigenlijk niet te doen (enkele uitzonderingen daargelaten, maar daar hoort jouw vondst niet bij). Let in ieder geval ook op het substraat. (Zat dit bijvoorbeeld op naaldhout of loofhout? Liefst een boomsoort.)
Gerrit's suggesties vallen af, ben ik bang (want geen rasp, geen wortelstrengen, geen min-of-meer rechthoekige wratjes), behalve de laatste (...enkele andere soorten).
Groet,
Nico

ria.versteeg

CiteerDag Ria,
Korstjes benoemen zonder microscoop of een half leven ervaring is eigenlijk niet te doen (enkele uitzonderingen daargelaten, maar daar hoort jou vondst niet bij). Let in ieder geval ook op het substraat. (Zat dit bijvoorbeeld op naaldhout of loofhout? Liefst een boomsoort.)
Gerrit's suggesties vallen af, ben ik bang (want geen rasp, geen wortelstenggen, geen min-of-meer rechthoekige wratjes), behalve de laatste (...enkele andere soorten).
Groet,
Nico
Beste Nico,
Kan je me vertellen onder welke spec ik hem wel kan plaatsen of onzeker?
Want de zwam zat op een niet zo grote tak maar  van welke boom weet ik niet,in het bos staan wel eiken en loof bomen.Groetjes Ria.

Nico Dam

Ria,
Dat was nu net de strekking van m'n eerste zin.
Ik denk dat er maar weinig korstjes zijn die je in het veld kunt benoemen. Vanaf een foto zijn dat er nog veel minder. Ik kan wel gokken, maar dat heeft alleen zin als je hem daarna microscopisch verder kunt determineren.
Anders op onzeker houden, stel ik voor.
(En sorry voor de typefouten in de eerste mail; zucht.)
Groet,
Nico

ria.versteeg

CiteerRia,
Dat was nu net de strekking van m'n eerste zin.
Ik denk dat er maar weinig korstjes zijn die je in het veld kunt benoemen. Vanaf een foto zijn dat er nog veel minder. Ik kan wel gokken, maar dat heeft alleen zin als je hem daarna microscopisch verder kunt determineren.
Anders op onzeker houden, stel ik voor.
(En sorry voor de typefouten in de eerste mail; zucht.)
Groet,
Nico
bedankt Nico,
Groetjes Ria.