Slanke kegelbij

Gestart door xJochemx, juni 19, 2017, 22:16:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

xJochemx

Hallo, kan iemand onderstaande waarneming bevestigen? Of is er nog wat méér nodig voor zekerheid? Het beestje heb ik nog even in de koelkast.

Het betreft deze waarneming:
https://nijmegen.waarneming.nl/waarneming/view/140529554
Slanke Kegelbij - Coelioxys elongatus gezien op 2017-06-19 Beek (Ubbergen - Gld) - dorp
Foto's:






Alvast bedankt! Jochem Kühnen
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Menno Reemer

Lijkt er wel op ja. Kun je ook zien of ie aan het uiteinde van sterniet 5 een klein inkepinkje heeft?

xJochemx

Helaas is het diertje ontsnapt tijdens het maken van meer foto's. Dit heb ik er nog aan toe kunnen voegen...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

#3
Citeersterniet 5 een klein inkepinkje
Hierover heb ik ook met Stijn Schreven al eens een discussie gehad, omdat dit niet alleen bij elongata voorkomt, maar soms ook bij inermis.
Die uitranding komt ook voor bij een door mij in de tuin verzameld exemplaar dat zowel Jan Smit als Hans Nieuwenhuijsen hebben bekeken en inermis hebben genoemd, ondanks wat tegensputteren van mijn kant. Ik heb dat 'dubieuze' inermis-vrouwtje vergeleken met een zekere inermis.
In deze vergelijking van 6 jaar geleden kan je zien wat ik heb vastgesteld.

Menno, waarom je vindt dat de bij van dit item op elongata lijkt begrijp ik niet goed. Je kunt met deze foto's geen punctering van sterniet 4 beoordelen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Menno Reemer

Hmmm, lastig...
Ik heb niet alleen naar sterniet 4 gekeken (dat inderdaad nauwelijks te zien is op de foto's), maar naar sternieten 1-4. Volgens de gids van Steven Falk is de punctering van al deze sternieten verschillend tussen elongata en inermis. Zie hier voor zijn foto's (die ook in het boek staan):
https://www.flickr.com/photos/63075200@N07/16123924285
en
https://farm8.static.flickr.com/7509/16123922425_25fe3d8afc_b.jpg
Ik vind het dier op de foto's van Jochem dan meer op de elongata-foto van Falk lijken (dus minder glimmend en dichter bestippeld). Maar ik vind het lastig.

Ivo Raemakers

Ik vind dat S4 juist te grove en te ver uiteenliggende punten heeft. Lijkt mij dus eerder inermis.
Groet Ivo

xJochemx

Ik vind de foto's die Menno deelde ook aardig lijken op mijn dier. En als ik naar het voorbeeld van het verschil in punctuering tussen inermis en elongata kijk in de gids van Hans Nieuwenhuisen en Theo Peeters vind ik het ook op elongata lijken...  :rolleye:
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

#7
Hans Niewenhuijsen heeft in het determinatieboek de stippels van de 2 soorten extreem anders getekend, waarschijnlijk om het verschil goed aan te duiden. Zijn tekening van de stippels van inermis lijkt meer op die van S2 en S3 dan op die van S4 van die soort. Zie onderstaande foto.

Op de foto's van het (ontsnapte) exemplaar van dit item is de bestippeling van S4 niet goed te zien. Dan houdt het dus op, zeker als ook de overige zekere kenmerken van elongata niet te zien zijn: duidelijke inbochting top S5 (lijkt afwezig op foto 2) en T2 t/m T5 witte ononderbroken haarbanden. Zoals ik in een eerder antwoord al liet zien in een vergelijking van 2 inermis-vrouwtjes zijn die laatste 2 kenmerken soms ook bij inermis te zien (maar als uitzondering), maar voor elongata moeten ze aanwezig zijn. Conclusie: dit vrouwtje kan niet meer dan een zekere Coelioxys spec. worden of een onzekere inermis, maar geen elongata.

Hans bezoekt mij zeer binnenkort en ik zal de tekeningen van de punctering op pag. 64 nog eens aan hem voorleggen.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

xJochemx

Ik had een filmpje gemaakt van de buikzijde en heb bij deze nog een screenshot waarop sterniet 4 wat beter te zien is. "Vooral opzij van het midden dof en zeer dicht gestippeld" vind ik wel passen. De overige kenmerken heb ik niet duidelijk, hoewel dat inbochten van het uiteinde van S5 slecht licht zou kunnen zijn en dat durf ik voor mijn exemplaar niet uit te sluiten...  :-\
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Nou, ik ga nog wat pogingen wagen, want ik heb het diertje zojuist weer kunnen vangen!!!  :lol:

Hier alvast een eerste foto.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Eentje van het uiteinde van S5:
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Lastig om de details goed scherp te krijgen...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

Nog een overzichtje.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

xJochemx

En nog eentje. Tips zijn welkom om tot een zeker determinatie te komen. Ik weet bij onderstaande foto bijvoorbeeld niet zeker of de haartjes op tergiet 5 nog tellen als haarbandje en er dus 5 haarbandjes zijn (elongata) of dat alleen de duidelijke bandjes tellen en het dus pleit voor inermis...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

Relevante vragen:
1. Zijn de bandjes op de tergietranden T2, 3 en 4 geheel aangesloten of in het midden onderbroken?
2. Het bandje op T5 hoeft niet dik te zijn, maar is het volledig of onderbroken? Of is er geen bandachtige witte beharing op de rand van T5?
3. Heeft de punt van sterniet 5 een duidelijke inbochting (ronde inkeping)?
4. Een duidelijke foto van sterniet 4 is nodig.

Dit hoeft overigens niet het zelfde exemplaar als eerder in dit item te zijn. Bij mij in de tuin vliegen momenteel meerdere vrouwtjes kegelbij van dit type, soms ruzie makend.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

#15
Ik vind de kenmerken van Scheuchl goed werkbaar met naast de punktering van S4, de dichtheid van bestippeling op het midden van het mesonotum én de bestippeling aan de zijkanten van T2.

Haarbandje op T5 werkt natuurlijk ook prima (alsmede het al dan niet gesloten zijn op t1-4), maar haarbandjes hebben de onhebbelijk om nogal eens te verdwijnen gedurende de levensloop van het beestje.

Op basis van het film-beeld ben ik geneigd dit inermis te noemen.
Zal dadelijk een paar plaatjes van S4 van 'mijn' elongata's plaatsen.
Groet Ivo

xJochemx

Drie laatste foto's. Hopelijk kan dit wat zekerheid mogelijk maken...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Ivo Raemakers

#17
S4 van elongata: mat, dicht en fijn bestippeld (vergeleken met S3)
Groet Ivo

xJochemx

Ivo, ik zie bij jouw voorbeeld geen 'inbochting' van het uiteinde van S5, waar ik dat bij mijn vangst toch wat meer herken. Ook vind ik bij mijn vangst S4 duidelijk fijner bespikkeld dan S3... Ik neig toch weer naar een elongata...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

wilde

CiteerIk neig toch weer naar een elongata...
Jochem, het staat je vrij te neigen naar wat je wilt, maar je ziet het niet juist als je op elongata uitkomt.
Bij de bij van Ivo eindigt S5 niet puntig, maar zie ik een ruime vrij vlak ingebochte eindrand.
De punctering van S4 is veel fijner dan S4 van jouw bij.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Ivo Raemakers

#20
Bij mijn elongata's is s5 naar naar mijn idee vrij breed afgeknot maar niet met inbochting. Bij inermis is s5 veel smaller afgeknot, bijna spits.
De sleutels van Scheuchl en Amiet die ik gebruik, maar ook andere buitenlandse sleutels, noemen/gebruiken de s5-vorm niet als kenmerk, terwijl zeker Scheuchl de morfologie toch aardig uitvoerig beschrijft.
Bij C. mandibularis heeft S5 overigens wel een sterke inbochting (in mijn ogen geen 'kleine' zoals de NL-sleutel vermeldt).

Scheuchl en/of Amiet volgend zou jouw beestje bij mij onder de inermissen komen te staan, maar ik denk dat dat al wel duidelijk was.
Groet Ivo

xJochemx

Dank jullie wel heren voor jullie hulp en de mooie voorbeelden. Ik maak er een inermis van en hoop dat dat bij deze dus met zekerheid kan worden gezegd. Wel een lastig gebeuren zeg... Wel ook weer geleerd, dus...  :duim:
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

Ivo Raemakers

Maar goed dat je geen mannetje had (die zijn echt lastig)  ;D
Groet Ivo

xJochemx

Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl