Hoofdmenu

uitwerpselen

Gestart door corten hub, maart 08, 2008, 13:14:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

corten hub

Vanmorgen langs de Maas in een uitgebreide aardpeerruigte twee plantenvezelrijke bolletjes gevonden.Bever of sporen van bever hier nog nooit aangetroffen, en de bolletjes lagen zo'n 30 meter van het water af, terwijl bevers zich gewoonlijk in het water ontlasten volgens van Diepenbeek.Betreffende ruigte overstroomt bij hoog water, blijft dan langere tijd nat en dat is afgelopen winter ook het geval geweest. Ik ben benieuwd....

meike

Da's een goeie vraag.... ik dacht dat bevers in het water sch.... dus dat de uitwerpselen altijd onder water worden aangetroffen.

Aanspoelen zou natuurlijk kunnen. Je aanname zal wel kloppen, al herken ik het niet.  

Jeroen Nagtegaal

1e indruk zegt ja, Ik heb ze zelf alleen nooit in het echt gevonden, het kan natuurlijk zijn dat het water net aan de rand kwam en door de vegetatie daar weinig stroming was waardoor ze heel bleven.
Mischien een mail naar V. Dijkstra?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rene Janssen

Ik ken de keutels niet, al ben ik wel benieuwd wat het is.


René
René Janssen

mlahaye

Prachtige foto van: bever keutels! Leuke vondst. Ik heb dezelfde soort keutels ooit eens aangetroffen in de Millingerwaard na een periode met hoogwater. Het kan zijn dat de keutels zijn achtergebleven of zijn aangespoeld. Ik heb eigenlijk geen idee of ze blijven drijven, maar het zijn zeker keutels van een bever. Als je ze invoert kunnen ze bij de beschrijving van de bever worden gezet als extra illustratie-materiaal.

Groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

corten hub

Dank voor jullie reacties.

Het gegeven dat beide keutels als op de foto bij elkaar lagen wijst er toch op dat er van aanspoeling geen sprake zal zijn, maar dat ze op die plaats zijn achtergelaten.Bij hoge waterstand van de Maas lijkt het me, gezien de situatie ter plekke, aannemelijk dat een bever het gebied kan inzwemmen en daar tijdelijk kan vertoeven.Het dichtstbijzijnde gebied waar de soort zich zou kunnen vestigen is dan hoogstwaarschijnlijk de aan Belgische zijde gelegen Bichterweerd waar redelijk wat wilgenstruweel voorhanden is, gesitueerd  tegenover de vindplaats van de uitwerpselen.Interessant is natuurlijk ook de situering tussen de noordelijke en zuidelijke waarnemingen in Limburg waarmee de Maas als migratieroute in beeld komt.

wimtegels

Duidelijk beverkeutels. Ik vind ze aan de roer ook meestal alleen na hoog water.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

In april 2007 in de buurt van jou waarneming ook enkele "proefhappen" zo noem ik ze, enkele happen in de bast maar verder niet echt afgeknaagd.
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2315999
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

corten hub

Jeroen, wanneer heb je die waarneming van 17-4-2007 ingevoerd?Ik kan hem nergens terugvinden en vorige week stond op atlasblok en kaart ook nog niets van waarnemingen van bever in dit gebied.

Jeroen Nagtegaal

#9
17 april volgens mij,
maar om een of ander vage reden worden mijn waarnemingen maar een halfjaar getoond en daarna niet meer. Ik heb het ooit zo bij wijze van proef ingesteld maar ik kan het niet meer terug veranderen. Hij is trouwens als zijnde onzeker ingevoerd, omdat er
1. Geen waarnemingen bekend waren.
2. Ik alleen deze paar happen net te weinig vond
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com