Hoofdmenu

Ringsnavelmeeuw?

Gestart door Jan Harteman, september 23, 2004, 17:54:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Harteman

Dag mensen, het is alweer een aantal jaren dat ik deze foto heb gemaakt in de Verenigde Staten (in Baltimore dacht ik),
maar ik ben er niet zo zeker van of dit nu een Ringsnavelmeeuw is.



Het zou een beetje slordig zijn als ik het verkeerd zou benoemen op mijn eigen website  :rolleyes:
http://www.harteman.nl/omnibus/charadriifo...navelmeeuw.html

jasper

Dit is zo te zien idd een Ringsnavelmeeuw, gezien poten en snavel!

:duim: Jasper


BWoets

Jasper weet je het beste kenmerk voor een Ringsnavelmeeuw wel?
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

CiteerJasper weet je het beste kenmerk voor een Ringsnavelmeeuw wel?
Nou leg mij eens uit!?!?!?!?!?!
Cker bij de snavel??? (gut  :duim: )


Pim

Hoewel een stormmeeuw ook nog weleens een ring om zijn snavel wil hebben om het extra lastig te maken.

De vogelgids van de ANWB is zeer uitgebreid over de ringsnavelmeeuw e.a.

groet,

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

hiskodevries

Heren, de vraagsteller was Jan.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jasper

Ten eerste Stormmeeuwen hebben alleen bij 2e winter een hele dikke en bij winter een dunnen band, ten tweede de poten lijken mij veel meer geelig, dan groenig (zie Stormmeeuw) Ten derde de snavel is geel en na die dikke zwarte band is de gele punt anders van kleur (ander geel) met dunne snavel band (zie eerste punt)
Maar als andere mensen een andere visie erop hebben, wil ik het wel graag horen.

:duim: Jasper

Pim

Nee hoor een prima motivatie, het lijkt mij ook een ringsnavelmeeuw.

Pim ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

BWoets

Het was niet boos bedoeld Jasper.
Maar een erg goed verschil tussen een Stormmeeuw en een Ringsnavel is het feit dat een Ringsnavel een lichte iris heeft.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jasper

Ik bedoelde het ook als grapje, snappie?? (of niet ken ook)
Over die iris had ik niet eens aan gedacht.



:duim: Jasper

Bram Rijksen

Dag Jan,

Vóór Ringsnavel pleit eigenlijk alleen de brede band rond de snavel, maar die vinden we ook bij 2e jrs. Stormmeeuwen.
Tégen pleiten de jizz van de vogel (middelgroot, mooi rond lief stormmeeuwen-koppie en tamelijk gedrongen), de typische Stormmeeuwen-snavel (veel minder zwaar dan die van een Ringsnavel), het grote donkere oog met de zwarte oogvlek ervoor en vooral de donkere mantelkleur. Pootkleur is lastig te beoordelen. Ook de mirror op de ondervleugel is nauwelijks zichtbaar.

Ik denk zelf aan een tweede zomer Stormmeeuw. Een tweede zomer Ringsnavel zou waarschijnlijk al een lichtere iris en een zwaardere koptekening hebben.
Is dit de enige foto die je van het beestje hebt?

Vriendelijke groet,

Bram

jasper

#12
Mag ik dan een ding benadrukken, als de vogel idd in Baltimore is gezien, dan zou het meer een Ringsnavelmeeuw dan een Stormmeeuw zijn, omdat de Stormmeeuw alleen aan de westkust van de VS voorkomt, Oregon ,etc en dan alleen in de winter. Ringsnavelmeeuwen komen in geheel de VS voor, incl broedgebied noorden en wintergebied zuiden.
Ik moet wel toegeven dat op de foto het oog van deze meeuw moeilijk te zien is!!!!!

:duim: Jasper

Jan Harteman

Ik heb nog wel een foto waarbij het hoofd (en het oog) veel beter te zien is, maar kan deze momenteel niet inscannen (een digi-cam had ik toen nog niet) dus dat zal enkele dagen moeten wachten tot ik de scanner weer tot mijn beschikking heb.

Ik kan wel melden dat de waarneming in Oktober plaatsvond (in 1998 meen ik) en het was inderdaad aan de oostkust (Baltimore). Aan bovenstaande reacties kan ik dus concluderen dat het inderdaad om een Ringsnavelmeeuw gaat.

Overigens kan ik mij herinneren dat we hebben staan lachen om het typische meeuwengeluid wat ze maakten (we waren er met een schoolklas, en deze meeuwen pakten het brood voor je voeten weg!). Ik dacht me ook te herinneren dat stormmeeuwen een heel andere geluid maakten, of heb ik het mis?

jasper

Geluid ben ik niet goed in, maar als hij idd aan de oostkant is waargenomen kan het cker een Ringsnavel zijn, of het moet een dwaalgast Stormmeeuw zijn in dat gebied.
Trouwens op die foto die je hebt, heeft de vogel idd een geel oog of niet???

Jasper

Jan Harteman

Ik zal proberen de andere foto in te scannen, heb het nog niet kunnen doen helaas. Ik dacht dat het inderdaad een geel oog was.

jasper

Als het je lukt de foto in te scannen kan men een definitieve determinatie geven ;)  

Jan Harteman

Ai ai...zal helaas nog even op zich moeten wachten, de scanner is nog steeds niet beschikbaar (staat ter reperatie nog op andere lokatie).

jasper

Dan wachten we toch  

Jan Harteman







Laat uw theoriën er maar op los  B)  

jasper

#20
Tja, aan het oog te zien is het een Ringsnavel, andere een theorie??

RogiervanV

#21
Lijkt me idd een Ringsnavelmeeuw. :duim:

De snavel lijkt me ook wel een duidelijk kenmerk (bij een Stormmeeuw winter is de snavel grijsgeel met een zwarte band en met een geel puntje. Bij de Ringsnavelmeeuw is de hele snavel als adult altijd helemaal geel).

Maar ja, ik heb hier geen boek van alle Noord Amerikaanse meeuwen.  
Rogier van Viegen

Bram Rijksen

#22
Dag Jan,

Met deze foto's is het een inkoppertje: Ringsnavel, maar wel één met een bijzonder donkere rug, maar dat kan het fotografisch effect zijn.
Over het algemeen komt de kleur v.d. bovendelen overeen met die van b.v. een Kokmeeuw; deze is aanzienlijk donkerder.

Vriendelijke groet,

Bram

jasper

Zoals Bram en de rest al zei, een Ringsnavel, heb nog eens nagezocht maar kan geen foto's vinden van Stormmeuwen met een gele iris.
Het enige wat mij wel opvalt is dat de snavel iets dunner is dan die van een Ringsnavel, is mogelijk niet een echt volwasse vogel.

Jasper

LeonW

Volgens de Baltimore Bird Club is de ringsnavelmeeuw (ring-billed gull) van de herfst tot en met het voorjaar overvloedig aanwezig, alleen in de zomer is hij daar minder te zien.....

check http://baltimorebirdclub.org/baltreg.html voor meer gegevens!