geel lieveheersbeestje

Gestart door sjani van ophemert, november 12, 2007, 20:13:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjani van ophemert

Deze liep gister op een blad maar hij wou niet zo op de foto, ging er snel vandoor zodat ik er niet op gelet dat de stippen op zijn achterlijf niet op de foto heb. Nu kom ik op 16 uit , of is het een aziatisch lieveheersbeestje. Wie benoemd hem voor mij , alvast bedankt. groetjes sjani

sjani van ophemert


thijsdegraaf

#2
Geen Aziaat dit keer, maar een Meeldauwlieveheersbeestje (Halyzia sedecimguttata) Ze eten meeldauw (een soort bladschimmel). Oranje met meestal 16 witte vlekken en een doorzichtige schildrand. 6-9 mm.

Te zien op http://home.quicknet.nl/qn/prive/tj.de.graaf/kevers.htm

Groet,
Thijs

sjani van ophemert

He bedankt. Het viel mij op, op de pagina waar je naar verwijst dat je ook de ogen goed ziet.Dat was mij wel opgevallen, en  dat je dat niet zo goed ziet bij gewone lieveheersbeestjes.Wel apart dat je zo'n beestje nog met deze toch lagere temperaturen nog tegen komt. groetjes sjani

thijsdegraaf

#4
Ja, grappig die ogen. Vooral omdat het zo'n licht beestje is.
Bij mij was er in oktober nog een pop uitgekomen. Deze maand heb ik er geen meer gezien. (gisteren nog wel een zevenstippelig)
Volgens Kees van der Krieke van stippen.nl is hij ook 's winters actief. http://www.stippen.nl/stippen.php?soort=HALSED
Groetjes, Thijs

javanerkelens

Thijs !!!!

Wat zie ik nou tot mijn verbazing..........je eigen site !!!!!!!!
Ziet er heeeeeeeeeeeeel gezellig en goed uit. :duim:  :duim:

Ben nu echt effe jaloers hoor, want ik moet nog leren hoe dat gaat........
(ik heb stiekem een boek gekocht ...website maken voor Senioren :unsure: .....Psssssssssst, niet verder vertellen hoor, anders lacht een ieder mij waarschijnlijk uit...........ha ha!)

Helemaal Top !     Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Ted van der Knaap

... van de zomer een volwassen exemplaar en larve in één shot ...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

thijsdegraaf

#7
Hoi Joke
Bedankt voor de complimenten.  :rolleyes: Volgens mij heb jij wel materiaal voor tien sites. Als je eenmaal door hebt hoe het werkt is het niet zo moeilijk. Het is een beetje vallen en opstaan. Maar dat is het determineren ook. Bij mij meer vallen.
Ik heb te weinig geduld om alles te meten enz. Het is meer van ...lijkt het er op.

Leuke foto Ted

Groetjes Thijs

javanerkelens

Nee Thijs.....het ziet er degelijk en verzorgd uit !!! En ik kom op heel wat site's, maar die van jou komt prettig over en kijkt ook overzichtelijk.

Je kunt beter 10 insecten erop zetten met een degelijke determinatie en een goed verhaaltje erbij........dan 50 die er ook leuk uit zien ,maar waarvan de determinatie aan alle kanten rammelt.....

Ik kom echt om in de foto's en heb nog een lange weg te gaan en als ik eraan begin.......moet het goed zijn !!
Dus ik ga nog maar even verder met proberen om al die foto's netjes gedetimineerd te krijgen.....en dan..........

Dus je kunt er trots op zijn!!!!!!! :grin:

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#9
Nogmaals bedankt.
Wat betreft het insectengedeelte heb ik ook heel wat geleerd van waarneming.nl. Daarvoor had ik niet alles goed benoemd. Ik raad je  aan om niet te lang te wachten. Op een gegeven moment heb je zoveel, dat je niet weet, waar je beginnen moet.
Groet, Thijs

javanerkelens

Met dat probleem zit ik al........haha

Joke  :lol:  
Groet,
Joke (van Erkelens)