Aangespoeld op strand Kijkduin

Gestart door Leon Olsthoorn, november 12, 2007, 09:31:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Leon Olsthoorn

Gisteren vond ik op het strand even ten noorden van Kijkduin dit ongelukkige vogeltje. Lijf en kop zaten er niet meer aan, alleen twee vleugels die door enkele botjes nog met elkaar verbonden zijn. De lengte van de vleugel is 14 cm, van schouder tot vleugelpunt, dus ik ga uit van een spanwijdte van ongeveer 35 cm. Zit ik dan ongeveer goed?

Is er iemand die me op weg kan helpen, of veren of vleugelvorm herkend?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

BramtK

Denk een Spreeuw met die lichte zomen langs de pennen.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Dorine

Het lijkt het wel het werk van een slechtvalk.
Ik volg de slechtvalken al een paar jaar en kom vaak zulke prooiresten tegen.
Dus dan kan het inderdaad een spreeuw zijn, dat lusten ze wel.
Dorine van Asten
peregrines.nl

Leon Olsthoorn

Met spreeuw ben ik het eens, ik heb mijn vogelsporen- en veren-gids erbij gepakt en ben overtuigd.

Maar is het ook zeker genoeg dat dit sporen van een slechtvalk zijn? Mijn vogelsporengids geeft alleen sperwer als andere roofvogel die ook zo te werk gaat en alleen vleugels en poten over laat. En sperwer boven zee, is dat aannemelijk? Aan de andere kant, zijn er geen andere mogelijkheden waardoor van een spreeuw alleen de vleugels aanspoelen en verder niets (andere predatoren of wind en water bijv. ?)  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

frankmeer

Zowel Slechtvalk als Sperwer kun je nabij zee zien.
Frank van der Meer

Leon Olsthoorn

En aan de prooi zelf valt weinig meer af te zien, dan zal ik me er maar bij neerleggen dat ik er nooit achter ga komen wie de dader is
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Dorine

Al drie jaar lang volg ik een koppel slechtvalken dat nestelt op de voormalige KPN zendtoren in de Mortel Noord Brabant.
Regelmatig vind ik prooiresten, voornamelijk duiven.
Wanneer ik prooiresten vind die door de valken "helemaal" opgegeten zijn en al even liggen,
dan bestaat zo'n rest uit complete vleugels die nog aan elkaar zitten met het borstbeen.
Zoals die vleugels van de spreeuw er op de foto uitzien, zo vind ik dus regelmatig duivenresten.
Omdat er ook spreeuwenhoofdjes zijn gevonden op het dak van de toren weet ik dat spreeuwen ook op het menu van de slechtvalk staan.

Of sperwers spreeuwen vangen weet ik niet, kan best, maar van slechtvalken weet ik het zeker.

Ik heb wel een foto van een prooirest, maar dat is een verse prooirest die werd gebruikt als oefenmateriaal voor de jonge valken.
http://www.peregrines.nl/rondom_de_toren/R...s/IMG_4311.html

Het zou kunnen dat deze vleugelresten met de afgelopen storm en hoog water in zee terecht zijn gekomen en weer aangespoeld.


Dorine van Asten
peregrines.nl

frankmeer

CiteerOf sperwers spreeuwen vangen weet ik niet, kan best, maar van slechtvalken weet ik het zeker.
Grootschalige onderzoeken (Nederland en Duitsland) van ca. 62.000 prooidieren in de broedtijd tonen aan:
...
4% spreeuw

Bron: Benny Gensbol, Veldgids Roofvogels
Frank van der Meer

Date Lutterop

Bij prooiresten van Slechtvalk en ook wel bij andere roofvogels zijn er "happen' uit het borstbeen. Dit lijkt op de foto het geval, maar durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dood aangespoelde vogels kunnen ook door meeuwen worden aangevreten. Dan blijft er ook vaak een vleugelpaar over, maar dan zonder die kenmerkende roofvogelhappen.

Groet,

Date


Leon Olsthoorn

Ik heb de vleugels nog liggen, dus ik zou morgen een close-upje van het borstbeen nemen. Maar zou dat ons meer zeggen over met welke roofvogel we te maken hebben?
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

BramtK

Volgens mij zie je op bovenstaande foto zelfs een wigvormige inkeping in het borstbeen. Ik geloof dat je aan de omvang daarvan zelfs kan zien van welke grootte de verantwoordelijke roofvogel moet zijn. Maar helemaal zuivere wetenschap zal dat toch niet zijn.

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

laatvlieger

#11
Langs zee zie je vaak van dode vogels alleen nog de vleugels en een borstbeen. Of het nu door meeuwen of de werking van water en wind komt, weet ik niet, maar het lijkt me sterk dat het roofvogelpredatie betreft.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Date Lutterop

Klopt Wouter, ook zonder dat een dode vogel wordt verorberd blijft er uiteindelijk vaak een vleugelpaar, al dan niet met aangehecht borstbeen over, dat kan aanspoelen. Maar als er dan een of meer happen uit het borstbeen zijn genomen, is dit toch wel door een roofvogel gedaan. Meeuwen doen zoiets niet, en ook wind en water vermogen niet zulke sporen na te laten. Zeg nooit nooit, maar ik heb toch al wel vele duizenden van dergelijke restanten gevonden, waarvan niet zelden ook bekend was wie er het laatst met zijn poten/snavel aan had gezeten.

Groet,

Date


bramubels

Dorine, op je foto-site vond ik o.a. ook deze foto's :

http://www.peregrines.nl/rondom_de_toren/O...s/IMG_4400.html

en

http://www.peregrines.nl/rondom_de_toren/O...s/IMG_4398.html

Ben wel benieuwd welke (leuke)soorten daar allemaal tussen zitten!
Kun je het me(ons) vertellen?

Mvg,
Bram Ubels.

Dorine

Ik heb even gezocht en de VogelWerkgroep Gemert heeft eens onderstaande gepubliceerd op het Planetforum:

Verder hebben we onderzoek gedaan naar de duivenringen. Vorig jaar werden de nodige duiven als prooi binnen gebracht en lokale duivenhouders maakten zich zorgen om hun duiven. Begrijpelijk maar een eerste analyse van de gegevens lijkt erop te wijzen dat duivenhouders zich geen al te grote zorgen hoeven te maken. Die voorzichtige conclusie trekken wij aan de hand van onderstaande prooilijsten. Deze zijn gebaseerd op onderzoek van de prooiresten die zijn aangetroffen bij het schoonmaken van de nestkast. Van de gevonden duivenringen is telkens een staatje bijgevoegd van leeftijd en afkomst. Stads-/postduif zijn resten van een duif waarvan niet bekend is of het een postduif was of een ongeringde Stadsduif. Verder moet worden bedacht dat het prooilijsten zijn tot het moment van schoonmaken van de kast, meestal tijdens het ringen of bij het plaatsten van de webcam. De prooien die daarna zijn binnengebracht, dus tijdens het verder opgroeien van de jongen en dat zijn er dus de meeste, worden pas het jaar daarop weer uit de kast gehaald.

Mei 2005
Postduif 5x, Stads-/Postduif 1x, Holenduif 1x, Kievit 1x, Spreeuw 2x

Aantal Leeftijd Herkomst
3 2005 Valkenswaard, België 2x
1 2003 Oldenzaal
1 2002 Etten (Gld)

Mei 2006
Postduif 17x, Turkse Tortel 2x, Rollerduif met BRC-ring, Stads-/Postduif 1x, Spreeuw 9x, Watersnip 1x, Koperwiek 1x, Vink 1x

Aantal Leeftijd Herkomst
4 2006 America, Helmond, Berlicum
10 2005 Boxmeer, Volkel, Boekel, Didam, Huissen, Helmond 2x, Wintelre, Hank, Belgie
1 2002 Kesteren
1 2001 Boxmeer
1 1999 Thorn

Maart 2007
Postduif 17x, Sierduif 3x, Sperwer 1x, Spreeuw

Aantal Leeftijd Herkomst
3 2006 Fijnaard, Belgie 2x
7 2005 Alphen a/d Rijn, 's-Heerenberg, Velp (Gld), Horst, Maastricht, Belgie 2x
2 2004 Duitsland 2x
5 2003 Friesland 2x, Someren, Helmond 2x,
Waarvan 2 stuks met chipring.

Tegenwoordig worden wedstrijdduiven vrijwel allemaal voorzien van een zogenaamde chipring. Dat is een ring waarmee de binnenkomende duiven elektronisch worden geregistreerd. Alleen de laatste keer (maart 2007) zijn 2 chipringen aangetroffen. En omdat deze los werden gevonden kon niet meer worden nagegaan bij welke duif deze behoorden.
Het feit dat slechts twee chipringen zijn aangetroffen lijkt de conclusie te rechtvaardigen dat het aantal wedstrijdduiven dat wordt geslagen vooralsnog gering is.

Dat betekent overigens nog niet dat alle overige 37 duiven allemaal zwerfduiven zijn maar de kans dat het voor de meeste wel zo is, lijkt op basis van gegevens wel groot.
De duiven die van ver komen en ouder zijn, zijn vrijwel zeker zwerfduiven. Slechts 9 duiven komen uit de directe omgeving (tot 15 km) en de rest komt van verder.

Een mogelijke verklaring dat meer zwerfduiven worden geslagen dan wedstrijdduiven, is dat zwerfduiven elke dag hun eigen kostje bijeen moeten zoeken en daarvoor heen en weer vliegen. Wedstrijdduiven daarentegen vliegen doelgericht naar huis en worden veilig binnen gevoerd.

Totaaloverzicht
Alle bij elkaar levert dit het volgende totaaloverzicht op:
• Postduif 39
• Post-/stadsduif 2
• Rollerduif 1
• Holenduif 1

• Sierduif 3
• Turkse Tortel 2
• Kievit 1
• Watersnip 1
• Spreeuw 12
• Koperwiek 1
• Vink 1
• Sperwer 1
Totaal 65

De eerste 4 genoemde prooisoorten met alleen grotere duiven zijn typische vrouwtjesprooien, in totaal 43 stuks. Het onderste groepje zijn typische mannenprooien, in totaal 22 stuks.
Terwijl het mannetje in het begin van het broedseizoen alle prooien aandraagt is er nauwelijks iets van terug te vinden. De meeste van die prooien worden geplukt aangevoerd en van de kleinere vogels blijven dan nauwelijks resten over. Duivenringen zijn daarentegen makkelijk terug te vinden, zodat het aantal postduiven ten opzichte van andere prooien behoorlijk wordt overschat. Na verloop van jaren zal geleidelijk aan een meer betrouwbaar beeld ontstaan van de prooisoorten, het aantal postduiven daarin en de herkomst daarvan.


Vorig jaar heb ik een hoofdje van de kleine bonte specht onder bij de toren gevonden, of die slachtoffer is geworden van één van de slechtvalken is onbekend.

groetjes

Dorine van Asten
peregrines.nl

bramubels


pinky111nl

Het ligt ook erg aan het gebied waar zo'n slechtvalk zit. Hier in Zierikzee overwintert iedere winter ook een slechtvalk. En als je kijkt wat er dan aan prooiresten gevonden wordt, zie je dat het toch om heel andere vogels gaat. Waar bij de slechtvalken uit de Mortel de meeste prooien duiven zijn, zijn het hier houtsnippen en goudplevieren. Afgelopen week heb ik de volgende prooien gevonden: 1 waterral, 1 geoorde fuut, 1 goudplevier, 1 houtsnip, 1 watersnip en 1 kanoet. Toch wel grappig om zo de prooien van verschillende slechtvalken uit verschillende gebieden te vergelijken.

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet