in sparren bos

Gestart door ac.billekens, november 11, 2007, 21:21:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

ac.billekens

Hoed klokvormig, geelbruin, lamellen kaneelbruin met tantje angehecht, in veengebied, steeltop berijpt, steel vlokkig, geen speciale geur.

ac.billekens

foto 2

ac.billekens

foto 3

kvb

#3
Ismael wilde dat ik een nieuw soort Cortinarius in de database zette en dat was een soort die je op de onderstaande link kan zien.

http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Myxacium/SV03_058

Die van Ismael werd gevonden tijdens een excursie in Drente. Deze van jou lijkt daar wel heel erg sterk op en ik vind dat wel een ongelofelijk toeval op 1 dag.

Kik


PS wacht nog wel commentaar van Ismael en Nico Dam af.

Ismael

tja, die van de excursie en de link hebben een witte rand langs de hoed dat heeft deze niet. Maar ik kan natuurlijk niet zeggen of het hem dan niet is. Die van de excursie was ook niet erg groot, hoed ca 2-3cm lengte tja wat zal het zijn 5-6cm. Nico zal raad weten...
Groeten Ismaƫl Wind

ac.billekens

#5
Citeer

Die van Ismael werd gevonden tijdens een excursie in Drente. Deze van jou lijkt daar wel heel erg sterk op en ik vind dat wel een ongelofelijk toeval op 1 dag.

Kik


PS wacht nog wel commentaar van Ismael en Nico Dam af.
Kik,

die van ons lijkt hier totaal niet op, dezemoet meer in de mosklokjes gezocht worden volgens ons.

Ismael, de grote komt wel overeen.

kvb

Mosklokje had ik wel aangedacht maar ik vind dat er erg veel velum op de steel zit en van die punthoedjes ken ik ook niet zo direct bij mosklokjes. Jammer dat je de lamellen niet op de foto hebt. We wachten het rustig af.

Kik

Nico Dam

?????
Ik ben even de tel kwijt, geloof ik.
De paddestoelen van Alina & Chris zijn Galerina's, die van Ismael is een Cortinarius. Geen overlap in dit geval.
Groet,
Nico

kvb

Toch een Galerina. Jammer.

Kik

wim veraghtert

Zo'n steeltje met zo'n opvallende velumgordels deed mij eerder aan Cortinarius denken. Maar daar ken ik helemaal niet zoveel van als Nico.
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ac.billekens

CiteerZo'n steeltje met zo'n opvallende velumgordels deed mij eerder aan Cortinarius denken. Maar daar ken ik helemaal niet zoveel van als Nico.
Wim,

we zijn er toch van overtuigd dat dit een Galerina is. We dachten aan een Vlokkig veenmosklokje maar er zijn geen vlokjes te bespeuren op de hoed. Er is ook nog een Kaal veenmosklokje maar daar hebben we geen beschrijving van.

wim veraghtert

Ben niet echt een mossenkenner, maar mij lijken het geen veenmossen....
admin nachtvlinders waarnemingen.be

ac.billekens

CiteerBen niet echt een mossenkenner
Wim,

wij ook niet maar de foto's zijn gemaakt in de Peel, vandaar dat onze gedachten uitgingen naar bovengenoemde soort en ook de foto's die wij gezien hebben tonen veel velum resten op de steel.