Haaienvinnenluis

Gestart door Robert Heemskerk, november 11, 2007, 19:46:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

Zijn bladluizen levendbarend?
Wordt er hier nu een Tuberolachnus Salignus-baby geboren?
Rechtsonder kun je een peuterluisje zien zitten..

http://waarneming.nl/fotonew/8/244758.jpg

Verder zijn het echte groepsbeestjes die dicht op elkaar tegen de wilgentak zich beschermen/verschuilen.

http://waarneming.nl/fotonew/0/244760.jpg

javanerkelens

Inderdaad....
Heb nog een paar leuke plaatjes van barende luizen, alleen moet ik je daarvan de naam schuldig blijven, want luizen op naam brengen......aaaaaaaahhhhh

Alleen de Tuberolachnus Salignus.....die heb ik op naam en dat is dan ook de enigste ...ha ha

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Nog eentje.....leuk
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

#3
Sorry Robert,

Was wel een beetje kort door de bocht van mij....sorry, zal er effe iets meer van zeggen.....(althans wat ik weet en dat is nog niet echt om van achterover te vallen)

Maar in het voorjaar dan gaan de luizen als een gek bezig met voortplanten en dat doen ze parthenogenetisch (zonder daarbij een mannetje nodig te zijn) en brengen dan alleen vrouwtjes ter wereld.....vaak enkele per dag !!!
Tegen het einde van de zomer komen er zowel mannetjes en gevleugelde exemplaren(van mannetjes en vrouwtjes) en gaan ze verkassen en nieuwe kolonies stichten.
Ook wordt er dan gepaard en gaan enkele vrouwtjes eieren leggen om te overwinteren (zie foto) En in het voorjaar komen hier alleen vrouwelijke exemplaren uit en dan begint alles weer van voren af aan.
Tevens zie je bij zachte winters de luizen nog regelmatig langskomen op bomen en struiken en deze overwinteren waarschijnlijk dan als adult (maar weet ik niet zeker)

Nou.........dit is toch effe wat meer als alleen maar een plaatje  :wub:


P.s. op de foto zie je een luis een heel web maken om haar eieren heen !
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#4
Bedankt Joke!  :duim:

Mooi geïllustreerd hoor.
Die laatste foto vind ik ook bijzonder, dat ze nog een tentje opzet voor de kids  :D

Ik ben me er nu ook van bewust dat in mijn planten een ware veldslag plaats vindt.
De luizen worden weer belaagd door piepkleine sluipwespjes waardoor deze veranderen in Mummie's  :ph34r:

Spielberg is er niets bij  :gap:

Gisteren vond ik deze creatie:

Is het een mannetje? , een opvallend 'roodoogje' met lange siphunculi

javanerkelens

#5
Prachtig !!!! Ben een beetje fan van luizen.....mooi genomen ! :duim: (en mannetje ???...zie wel een heel klein...uhh dingetje??)

Maar ook deze heb ik nog in mijn bestand zitten en weet de naam niet....maar binnenkort denk ik dat ik ....Insect herbivore - host dynamics: tree - dwelling aphids. van T.Dixon eens ga aanschaffen, maar ik moet hem "blind" bestellen en kan hem eerst niet inkijken en ik wil eigenlijk geen boek waar ik verdwaal in alle soorten ingewikkelde informatie en verwijzingen(heb ik op mijn werk al last van  :twisted: ),
maar dat er ook gewoon een fatsoenlijke foto bij staat (waarin ik in iedergeval iets kan herkennen) en dat er een beetje leesbare informatie dan bij staat (ben nog maar net bezig en vind het nog steeds erg leuk en dat wil ik ook graag zo houden). Dus wordt een gokje..

Maar mocht het wat zijn........dan meld ik dat wel even !

En zal ik je mooie luis misschien op naam kunnen brengen ........maar waarschijnlijk zal iemand anders wel sneller zijn........ha ha :P

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

spinnenvrouw

De derde foto van Joke, met dat tentje, lijkt me geen bladluis maar een stofluis (Psocoptera).
En op welke waardplant zitten die andere luizen? Als ik dat weet kan ik misschien een gokje wagen met een naam.
Jacomijn Prinsen

javanerkelens

Potjandori..........haal ik ze toch weer door elkaar (stofluis / bladluis), ik heb nog ietsjes getwijfeld toen ik hem plaatste (zo van .....gut, het zou toch stiekem geen stofluis zijn) maar ik heb nog meer foto's van het bladstofluisje en zal de opbouw eens beter bekijken ............ :wacko:

En wat betreft de waardplant......dat moet ik echt even nakijken, want op dit moment weet ik wat het verschil is tussen een berkeboom en een eik en daar houdt het al gauw bij op, maar een buur is heel goed in plantjes , dus die zal ik even vragen, want ik weet de boompjes nog wel te staan.....en ik weet dat het belangrijk is voor de determinatie van luizen........kom ik dus even op terug !!

Bedankt Joke  :duim:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

spinnenvrouw

Jaja, soms is het lastig met die luizen.
Want behalve bladluis en takluis en wortelluis en stofluis heb je ook nog wolp-luis en bankk-luis en schuts-luis ....
Jacomijn Prinsen

javanerkelens

Ha ha..... :lol:  :lol:
Zal ze wel krijgen...................op naam. :grin:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

#10
ahaah!, die scherpe spinnenvrouwenblik  :gap:

Ik heb verder nog een reactie gekregen op die laatste luizenfoto van mij (die met die lange vleugels). Deze vond ik op een houten hekje in een heemtuin (met allerlei soorten planten)

mwkozlowski uit Polen meent dat het een mannetje van de Drepanosiphumgroep kan zijn.

javanerkelens

En die staat weer bekend als de Esdoornluis en daar zijn dan weer vier verschillende soorten van die moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn...

Drepanosiphum acerinum, Drepanosiphum platanoidis, Periphyllus acericola en Periphyllus testudinacaus.

We komen steeds een stukje verder (alleen die stofluis....slapeloze nachten, stom stom)


Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)