wegens geringe vorderingen

Gestart door Cees Veenema, december 05, 2005, 21:12:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cees Veenema

Groet,

Cees

Elachista

Honingzwam (bijna zeker)
Dennenschelpzwam
Fluweelpootje
Groet,
Tymo

Corryabbink

Hallo Tymo,

Hoe zeker ben jij van Fluweelpootje ? Ik zie velumresten en een umbo zou toch ook Dennenzwavelkop kunnen zijn ?
Wat is het verschil?
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#3
Dit lijkt me eik toe, een van de algemeenste plekken waar je het fluweelpootje vind.
Dennevlamhoeden zijn ook niet zo extreem glad, groeien nooit zo hoog in de bomen..
Groet,
Tymo

Corryabbink

Geen Dennenvlamhoed maar Dennenzwavelkop bedoelde ik.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Bedankt dan weet ik nu hoe ze eruit kunnen zien.
Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#6
Fluweelpootje vertoont evenals de Hypholoma's, de zwavelkopachtigen ook velumresten. Vooral in de vorm van schubjes.
Soms is wel verwarrend dat de fluweelpootjes een donkere steel hebben, jongere exemparen hebben vaak blekere stelen.
Ook de plaatjes bij Hypholoma's zijn vaak ook veel grijzer van kleur, plaatjes van fluweelpootjes hebben in de meeste gevallen dezelfde tint als de steel.
In de meeste gevallen groeien ze ook zo in bundels, dennezwavelkoppen heb ik nooit eerder op deze wijze waargenomen zo hoog groeiend aan een stam.
Soms nog wel op een stronk van een loofboom, maar dat zie je ook maar heel zelden.
Ze zijn eigenlijk alleen maar gebonden aan naaldbomen die zwavelkoppen.
Fluweelpootje is ook altijd glad op de hoed, beetje vergelijkbaar met de Collybia's en de porseleinzwam. Zwavelkoppen vertonen eigenlijk altijd nog wat velumresten op de hoed. Als laatste vind ik dat deze hoeden van de fluweelpootjes ook erg vlak gespreidt zijn, zwavelkopjes blijven meestal wat klokvormig.
Groet,
Tymo

Corryabbink

Tymo zijn er nog storingen bij het typen ?

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Elachista

#8
Hier wel helaas...
Groet,
Tymo

Mark van Veen

Is 1 niet een hele oude Krulzoom?
groet,

Mark van Veen

Elachista

Gelukkig doet alles het weer.
Ik had via de PM met Cees de volgende soorten genoemd:
Oude honingzwammen en/of oude krulzomen.
Cees zelf kwam met ridderzwammen. Maar zo is het moeilijk te zien, aangezien het van een redelijk grote afstand genomen is.
Groet,
Tymo