middelgrote zakdrager ?

Gestart door guus dekkers, juni 06, 2017, 22:24:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

guus dekkers


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/139646250
onzeker Zakdrager onbekend - Psychidae spec gezien op 2017-06-01 Nunhem
Foto's:


Toelichting:
zak circa 15 mm lang
bij voorbaat dank Guus Dekkers
groetjes guus

zakdrager

Lijkt me Proutia betulina maar dan is hij zeker geen 15 mm, beduidend kleiner.

guus dekkers

dag henk
dan blijft het een vraagteken want die afwijkende grootte van 15 mm is juist de reden dat ik hem op het forum heb gezet
misschien dat het nieuwe boek over dakdragers van europa er iets over kan zeggen
groetjes guus

zakdrager

Dag Guus,

Je hebt hem dus opgemeten. Heb je hem ook meegenomen om uit te kweken? Vaak verstandig bij zakdragers, zeker als je niet weet wat het is.

Ik heb er nog een keer naar gekeken maar er zijn nauwelijks alternatieven voor Proutia betulina en dan wordt het al snel vergezocht (bijv. Scandinavische Proutia-soorten). Maar ook die  hebben nooit een grotere zak dan 12 mm dus vallen af. In theorie kun je ook nog denken aan een jonge rups die nog (veel) groter gaat worden. Gezien het seizoen van jouw vondst moet het dan om een soort met een tweejarige cyclus gaan en dan kom je bij de beduidend grotere heidezakdragers terecht. Maar daar lijkt hij niet op en het biotoop waar je hem gevonden hebt is bos. 

Het enige dat ik dan nog kan bedenken is dat het een geparasiteerde betulina rups is. Mijn indruk is dat geparasiteerde rupsen soms wat langer doorleven en wat groter kunnen worden, maar dan is 15 mm nog steeds extreem. Ik hou het dus nog steeds op P. betulina. Ben zelf ook benieuwd naar dat boek trouwens al verwacht ik niet dat het voor dit geval gaat helpen maar wie weet  ;)


guus dekkers

dank je henk voor je uitgebreide antwoord

de volgende keer dat ik een afwijkend exemplaar vind, ga ik proberen die uit te kweken
het is me met kleinere soorten ook al een paar keer gelukt
dat van dat parasitisme wist ik niet maar dat kun je met uitkweken ook meteen vaststellen

groetjes guus
groetjes guus