bastaardzandloopkever?

Gestart door sjaakvantiel, juni 06, 2017, 20:13:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/139622841
Bastaardzandloopkever - Cicindela hybrida gezien op 2017-05-31 Dwingelderveld - Koelevaartsveen
Foto's:






bij voorbaat dank sjaak van tiel

sjaakvantiel

Zijn deze foto's te slecht of verkeerd genomen en of is de soort te moeilijk om zo te determineren? Ben er wel benieuwd naar. Deze kever is iig. erg mooi. Mvrg. Sjaak.

Douwe van der Ploeg

#2
Zeer waarschijnlijk, maar het verschil met maritima moet voor volledige zekerheid op genitaal.
Douwe van der Ploeg

sjaakvantiel

#3
Op de foto krijgen is al moeilijk, maar vangen.........! Dan meld ik deze zandlopers maar niet meer. Jammer. Dan wordt het spec. Meer komt deze zandloper dan ook voor in Dwingeloo/Spier en niet alleen aan de kust? Bedankt voor je reactie Douwe. Mvrg. Sjaak.

Douwe van der Ploeg

De soort is zeker bekend van de binnenlanden, voor Drenthe staat bijv. het Drouwenerzand genoemd in de kevercatalogus. C. hybrida is wel stukken algemener, voor zover ik begrijp, maar dat is natuurlijk geen kenmerk.
Douwe van der Ploeg

sjaakvantiel

Op verspreidingskaarten van Maritima zag ik alleen uurhokken langs de kust, vandaar mijn vraag. Maar dan is het nu (over) duidelijk. Drouwen ligt dicht bij Dwingeloo. Nogmaals bedankt Douwe voor je reactie. Mvrg. Sjaak.