Braakballen pluizen

Gestart door Tim Asbreuk, november 08, 2007, 18:19:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Ben nu begonnen met het braakballen pluizen. Heb de zoekkaart van de vzz.

De braakballen zijn van een kerkuil.

1. Ik kom tot nu toe ontzettend veel veldmuizen tegen. Is dit normaal of een foute determinatie? Tenminste als het met 5 vakjes op de middelste kies aardmuis is en met 4 vakjes veldmuis

2. Is er een ander punt waarmee ik rosse, aard en veldmuis uit elkaar kan houden behalve de kiezen? (bovenkaak + schedel aanwezig)

3. Als ik ze hier meld worden ze dan automatisch door gegeven aan vzz?

4. waar zit dat gaatje in de onderkaak (kan nl. helemaal geen gaatje vinden)
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

mlahaye

#1
Hoi Tim 4 antwoorden (althans ik zal mij proberen te beperken tot 4 antwoorden).

1a) Veel veldmuis (30%-60%) is bij een kerkuil 'normaal', maar is afhankelijk van de veldmuizenstand. Een goed veldmuizenjaar betekent veel veldmuizen in de braakballen. Bij ransuilen kan het nog extremer zijn. Ik heb vroeger partijen braakballen geplozen met tot 95% aan veldmuizen.
1b) De kenmerken met de 4 of 5 vlakjes betreft de middelste kies in de bovenkaak. Bij de aardmuis is het vijfde vlakje erg klein en het 'hangt er een beetje bij'. Op zich goed kenmerk, maar het kiezenpatroon kan soms ook enigzins afwijkend zijn,

2a) Rosse woelmuis is ook herkenbaar aan de grotere breedte tussen de oogkassen (wederom bovenkaak!). Bij aard- en veldmuis is dit een vrij smal stukje, terwijl de rosse woelmuis veel meer afgeplat is (net zoals een ondergrondse woelmuis).
2b) De onderkaak van een rosse woelmuis mist aan het eind van de kiezenrij de karakteristieke 'knobbel' (vanaf de snijtand aan de voorkant, krijg je eerst kies M1, daarna kies M2 en als laatste kies M3. Deze kies M3 veroorzaakt bij de veldmuis en de aardmuis (en de ondergrondse en de noordse woelmuis) een bobbel aan de binnenkant van de kaak. Bij de rosse woelmuis ontbreekt deze knobbel, vanwege de andere vorm van de kies-wortel.

3) Nee. Volgens mij krijgt de VZZ alleen de losse soorten met aantal aangeleverd en gaat de context van een braakballenpartij verloren. In een partij kunnen ook vogels of amfibieƫn zitten die dus niet doorgegeven worden, terwijl dat wel informatie geeft van die specifieke partij braakballen. Een partij braakballen kan je dus beter apart doorgeven aan de VZZ ter attentie van de 'Braakbalmonitoring'. Met dit project zijn al duizenden (!) partijen braakballen uit heel NL verzameld en geanalyseerd. Een ware goudmijn aan gegevens, alleen ontbreekt (mij) tot op heden de tijd om daar eens een grondige analyse op los te laten. Contactpersoon is Dick punt Bekker at VZZ punt NL (www.vzz.nl).

4) Het gaatje in de onderkaak zit aan de achterrand van de kaak (binnenkant = zelfde kant van de kiezen): bekijken het uitsteeksel boven kies M3 nog maar eens goed. Op de achterrand van de kaak zit een kleine opening waar het bloedvat het kaakje inging. Het betreft een klein gaatje wat bij de veldmuis wat meer 'naar binnen' zit en bij de rosse woelmuis en de aardmuis direct tegen de achterrand aan ligt.

Succes!
Maurice La Haye
admin zoogdieren (en oud coƶrdinator van de VZZ Braakbalmonitoring)

Tim Asbreuk

Bedankt voor de informatie
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Tim Asbreuk

Nog even een vraagje.

Ik heb de braakballen nu uitgeplozen de gegevens zijn hier gemeld.
http://waarneming.nl/gebruiker.php?BRSR=15...wno_voorkomen=1

Nu zag ik echter dat ik het niet volledig volgens de vzz norm heb gedaan. Ik heb namelijk niet precies 30 braakballen uitgeplozen (hoeveel weet ik ook niet precies wel ongeveer rond de 30) en ik heb de resten niet bewaard.

Heeft het nu nog zin op de gegevens te melden bij het vzz?
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk