Gal op zomereik

Gestart door henkvanwoerden, november 09, 2007, 19:59:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze galletjes op 9 oktober gefotografeerd op zomereik. Het lijkt me een vrij bekende gal, maar mijn bescheiden gallenbibliotheek geeft geen oplossing. Hopelijk weet iemand de naam en dus de veroorzaker.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

Floppy

De zgn. Eikennapjesgal of Plaatjesgal veroorzaakt door de agame generatie van de galwesp Neuroterus albipes.
Mooie foto !  :duim:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

henkvanwoerden

#3
Dag Floris,

Bedankt voor je reactie. Dus het product van een galwesp. Ik ben blij dat ik deze, met naam, een plaatsje kan geven in de fotogalerij. Echter ik ga meestal even op zoek naar andere afbeeldingen en nu zie ik in de Tirion insectengids, ( die met alllemaal foto's), bij Eikennapjesgal vermeld Neuroterus laeviusculus. Eerlijk gezegd heb ik meer vertrouwen in jouw antwoord, maar ik denk wel, hoe zit het precies.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Floppy

#4
Hallo Henk,

Dank voor je vertrouwen. Ik ben overigens maar een leek, hoor, dus kritisch blijven is heel verstandig.  :)
De naam Neuroterus laeviusculus duidt dezelfde soort aan als Neuroterus albipes.
Het gaat dus om dezelfde soort, aangeduid met verschillende namen.
Het lijkt er op, dat in Duitstalige gebieden de soort vooral wordt aangemerkt als N. laeviusculus. Zo wordt de soort alszodanig aangeduid op de site van Hans Jürgen Buhr www.pflanzengallen.de en dus ook in het uit het Duits vertaalde boek van Tirion.
De naamgeving is, zoals ik zelf ook al zeer vaak gemerkt heb, sterk in beweging en een vak apart.
De naam Neuroterus laeviusculus werd (en wordt dus nog) wel gebruikt, maar inmiddels is N. albipes gangbaarder; deze naam wordt ook in Waarneming gebruikt.
Ik baseer mij hier o.m. op British Plant Galls van Redfern en Shirley (2005) en de Fauna Europaea.
In het Nederlands Soortenregister is 'ie nog niet opgenomen, anders baseer ik me primair daar op.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland