Hoofdmenu

tweekleurig groen

Gestart door huysse, november 09, 2007, 12:44:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Deze foto's zijn in juni gemaakt. Ik meende dat ik hem toen al op het forum had gezet maar kan hem niet terug vinden! :(
Wat was(?) het en wat is het?

groet,
Marijke

huysse


huysse


jan cuppen

Zal ik ook een keer een snuitkever doen: Chlorophanus viridis :)  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

huysse


Arp

#5
Daar moet ik ook nog een stapeltje van hebben liggen  (uitzoeken, uitzoeken ... ) ^_^  Zijn daar verwisselaars voor, of mag ik bij die markante kleurencombi voor allemaal van Chlorophanus viridis uitgaan? Hier alvast een waardeloos kiekje - ook van juni, in Twente ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#6
Kom ze ook bruin-wit tegen, maar dat zal wel wat anders zijn dan? Wel zelfde geslacht?

(Edit: Zal wel niet dus; ik zie hier op wrn maar één Chlorophanus-soort. Toch lijkt hij voor mij als kevernincompoop er wel wat op  :rolleyes: )

Edit2: Hmmmm, zie hem er bijvoorbeeld op kerbtier.de ook niet duidelijk uitspringen ... maar moeilijk te zien wellicht want die zijn allemaal dorsaal.

Bruin-witte (Limburg, 14 juli) :
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

jan cuppen

De bovenste (groen met gele kever) is Chlorophanus, de onderste is een Sitona-soort, maar daar waag ik me verder niet aan. Misschien Theodoor  :whistle: wel
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

Hoi Arp...

De laatste lijkt wel op de bladrandkever (sitona gressorius)

zie deze link

Groet Joke  :whistle:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

#9
Hallo allemaal,

@Jan: Bedankt voor de determinatie/bevestiging en Sitona-tip - en ik vond ze nogwel zo leuk op elkaar lijken dat ik haast dacht dat het een geinige variant was :gap:

@Joke: Je kon bets wel eens gelijk hebben  ^_^ (ook bedankt voor de tip ;) )

Maar voor zekerheid zou dan toch Theodoor of iemand anders wat moeten toevoegen: Van de circa vijftien Sitona-soorten op nlsrt kan ik er van 4 géén foto's vinden (cylindricollis, gemellatus, lineellus en ononidis), van alle andere vind ik inderdaad S. gressorius het meeste lijken, al zijn wel bijna alle foto's "donkerdere" beesten.

Ik doe er voor Theodoor (en Co.) voor de zekerheid alvast een kiekje van de bovenkant bij (zaltie wel niet nodig hebben, maar ik had hem nodig om te zien dat de snuit relatief smal is t.o.v. veel Sitona-soorten.

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

javanerkelens

Citeeral zijn wel bijna alle foto's "donkerdere" beesten


Een beetje fotoshoppen en hij ziet er meteen donkerder uit..... :P   Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerEen beetje fotoshoppen en hij ziet er meteen donkerder uit..... :P   Joke
Hij'sfijn :duim:

Was ik weer te lui geweest - zag wel dattie iets overbelicht was, maar zoveel ...   :whistle:  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Update: Theodoor heeft die bruine van mij zojuist via het commentaar bij de waarnemingen als Sitona gressorius aangewezen (bedankt Theodoor!) - leuk, mede omdat er nog niet zo veel waarnemingen van die soort waren ingevoerd  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)