Nachtelijke waarnemingen invoeren (juni 2017): graag lezen !

Gestart door Elachista, juni 02, 2017, 14:31:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Beste iedereen,

Graag verzoek ik om het volgende te doen:

- Nachtelijke waarnemingen onderbrengen bij de startdatum van de nacht, bijv. 1 mei - 23:59 uur.

- Nachtelijke waarnemingen voorzien van een (indicatieve) tijd van de waarneming bijv. 2 mei - 01:15 uur.

Dankzij deze nauwkeurigheid kunnen we de nachtelijke waarnemingen traceren. Hoe werkt dit? Alle waarnemingen tussen bijvoorbeeld 20:00 (1 mei) en 05:00 (2 mei) worden automatisch vertaald naar de desbetreffende nacht.

Het komt helaas voor dat men waarnemingen de volgende dag invoert, slechts met de notatie "op licht" zonder verder nauwkeurig te zijn. De tijd ontbreekt bijvoorbeeld. Of het tijdstip van het legen van de val wordt genoemd (bijv. 8:30), die net buiten de eindtijd valt. Dit zorgt in zekere mate voor een vervuiling, omdat niet duidelijk is om welke nacht het gaat (1-2 mei, of 2-3 mei?).

Zou u hier voortaan op willen letten? Bvd!
Groet,
Tymo

Rayan Majoor

Ik heb nog nooit met vlindervallen gewerkt of met een laken gestaan oid. Echter ik voer altijd alle waarnemingen met tijd in dus als ik ga nachtvlinderen levert dat geen problemen op. Ik ben echter bang dat, mocht ik ooit met een vlinderval gaan werken, ik alsnog inderdaad bij het controleren van de val ook gewoon met tijd invoer (zou bovendien ook kunnen dat ik iets zie wat niet in de val zat en fotografeer tijdens het controleren van de val, en die heb ik dan wel gewoon die ochtend gezien). Bovendien redeneer ik in dergelijke gevallen 'als ik hem nu zie, had ik hem ook zonder de val wellicht ergens zien zitten'. Het is namelijk maar een klein detail dat ie in mijn val zit in plaats van ergens in de omgeving op bijvoorbeeld een boomstam.
Ik begrijp ergens wel het belang van dat het duidelijk moet zijn welke nacht het is, maar bij een val meet je minder de activiteit van de vlinders die nacht (wat je met het laken wel doet), maar meer of de vlinder er überhaupt die nacht is. Is het dan bij het legen van zo'n val echt zo belangrijk dat alsnog (zonder tijd) de datum van de dag ervoor vermeld wordt?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Elachista

Dit is deels achterhaald. Kies je niet voor de begindatum van de nacht, voeg dan altijd de tijd toe. Dat is bruikbaar. Doe je dat niet, dan wordt het moeilijk om dingen te ontdubbelen en creëer je onterecht onduidelijkheid.
Groet,
Tymo