Welke Wants

Gestart door WielG, juni 01, 2017, 21:35:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

WielG

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/139325729
Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2017-05-30 Weert - Hazenweg e.o.
Foto's:


bij voorbaat dank
Groeten,
Wiel Geraedts

arpwifi

Nimf Roodpoot... - Pentatoma rufipes
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

WielG

Bedankt voor de reactie "arpwifi"
Waarom zijn er 3 verschillende namen voor hetzelfde beestje?
Groeten,
Wiel Geraedts

arpwifi

Dag Wiel,

Zoals je gewoon in m'n handtekening kunt lezen is mijn naam Arp ;)

De naam van de wants ... die heeft één geldige naam en dat is (momenteel) Pentatoma rufipes. Dit is één van de weinige wantsen die historisch ook al een Nederlandse naam had, verschillende zelfs ... vanalles met "Roodpoot" en "wants" erin. Een paar jaar geleden hebben voor alle wantsen Nederlandse namen geïntroduceerd en daarbij geprobeerd ook familierelaties etc duidelijker tot uitdrukking te brengen. Het van het Duits afgeleide "Boomwants" is toen vervallen ten gunste van Schildwants. De voorkeursnaam in het Nederlands is nu dus Roodpootschildwants. De oude namen staan er nog bij voor het zoekgemak. Dat doen we ook met vervallen wetenschappelijke namen (die zijn ook niet voor eeuwig vastgelegd namelijk, maar veranderen ook regelmatig).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

WielG

Dag Arp,
Bedankt voor de uitvoerige uitleg. Onbewust heb ik bij mijn waarneming de voorkeursbenaming gebruikt, n.l. Roodpootschildwants.
Excuses voor het gehaspel met je naam.
Groeten,
Wiel Geraedts