Belangrijke mededeling: invoertijden!

Gestart door Elachista, juni 01, 2017, 00:31:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

Elachista

Beste iedereen,

Graag verzoek ik om het volgende te doen:

- Nachtelijke waarnemingen onderbrengen bij de startdatum van de nacht, bijv. 1 mei - 23:59 uur.

- Nachtelijke waarnemingen voorzien van een (indicatieve) tijd van de waarneming bijv. 2 mei - 01:15 uur.


Dankzij deze nauwkeurigheid kunnen we de nachtelijke waarnemingen traceren. Hoe werkt dit? Alle waarnemingen tussen bijvoorbeeld 20:00 (1 mei) en 05:00 (2 mei) worden automatisch vertaald naar de desbetreffende nacht.

Het komt helaas voor dat men waarnemingen de volgende dag invoert, slechts met de notatie "op licht" zonder verder nauwkeurig te zijn. De tijd ontbreekt bijvoorbeeld. Of het tijdstip van het legen van de val wordt genoemd (bijv. 8:30), die net buiten de eindtijd valt. Dit zorgt in zekere mate voor een vervuiling, omdat niet duidelijk is om welke nacht het gaat (1-2 mei, of 2-3 mei?).

Zou u hier voortaan op willen letten? Bvd!
Groet,
Tymo

hiskodevries

Tymo, wat adviseer je dan bij gebruik van een lichtval?
bij het legen heb je geen idee op welk tijdstip dat beest in de val is gevlogen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Elachista

Dat is eenvoudig: het dier is de val in gevlogen tussen het aan doen van de lamp, en het uit doen van de lamp. Bijvoorbeeld: 22:30u tot 05:00u.

Een vlinderaar die een beetje begaan is met de vlinders en niet een slachting wil veroorzaken doet zijn lamp al vlak voor zonsopkomst uit...

Dat moment is dan het moment van waarnemen: bijv. 05:00 (liefst nog eerder :-))

Als je géén tijdstip invoert, of bijv. 09:00, dan klopt er iets niet.

Groet,
Tymo

Marion5

Tymo, wat adviseer je als men 's morgens om 08.00 een nachtvlinder ziet naast de buitenlamp.

Elachista

Als het om een enkele waarneming gaat, dan zet ik er vaak het tijdstip bij met in opmerkingveld "bij een buitenlamp". 8:00 is overigens best acceptabel.

Maar in de meeste gevallen maak ik er een nachtvangst van. Zo heb ik 's ochtends na een redelijk nachtje altijd wel een 5-tal beesten naast de buitenlamp en dan zet ik die onder 23:55 met opmerking "buitenlamp".

Je hebt dieren die goed op licht komen en dieren die dat je vooral overdag moet zoeken. Dat moet makkelijk terug te vinden zijn in een grote dataset, vind ik. Opmerkingen zoals type lamp kunnen best interessant zijn. Zo heb je dieren die graag op schemerlicht komen, en dieren die zich aangetrokken voelen tot zware UV.
Groet,
Tymo

Meindert

Het ligt vast aan mij, maar ik snap het niet.
Nachtvlinderwaarnemingen invoeren met een tijdstip voor 0:00 uur begrijp ik, maar waar zou je het indicatieve andere tijdstip dan kwijtmoeten?
En lichtval dus ook als 23:59 invoeren?? Of als 5:00 uur?
Groet,

Meindert en Rixte

Daniël_Muilwijk

Al mijn waarnemingen met de lichtval noteer ik als 23:59 van de voorafgaande avond. Volgens mij wordt dat bedoeld.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Elachista

Meindert, het is van belang dat je een tijdstip toevoegt. Anders weten we gewoon niet wanneer je je waarnemingen invoert. Want, een nacht heeft 2 data (vóór en ná 00.00u).

Wil je geen tijdstip invoeren, dan wil ik je vriendelijk verzoeken de dag waarop de nacht begint als startdatum te nemen.

Ik zeg altijd maar zo: het grote feest van Koningsnacht staat ook op de posters als "donderdag 26 april". De kroeg sluit om 27 april om 05.00 uur.
Ook dan geldt de regel "de nacht van 26 april.......".
Ga je op Waarneming.nl je vondsten invoeren op 27 april dan ben je dus simpelweg waarnemingen in de toekomst in aan het voeren.

Zo kan ik je nog een voorbeeld geven: je gaat naar de politie en zegt midden in de nacht beroofd te zijn. Het was op 27 april. Het eerste wat de agent vraagt "in de nacht van 27 op 28 april?" waarop jij zegt "nee, in de nacht van 26 op 27 april". Agent: "oh maar dat zei u niet, nu is het duidelijk".

:police: O0
Groet,
Tymo

Northwinds

Beste Tymo,
Heb gisteren, voor het eerst in jaren, de lichtval weer eens neergezet en de bescheiden vangst ingevoerd op de site.
Nu viel mij op dat er vrij veel lichtvalvangsten van afgelopen nacht 25 juli, met datum 26 juli worden ingevoerd. Dit klopt natuurlijk niet. Ik vroeg mij af of hierop wordt gemonitord of dat het wordt geaccepteerd als onvermijdelijke vervuiling?

Peter