Dwergcicade

Gestart door henkvanwoerden, november 08, 2007, 15:34:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Deze "mini" deze week gefotografeerd in de tuin. Er zitten er tientallen (als het allemaal dezelfde zijn) op allerlei struiken en bomen, zoals roos, haagbeuk e.a. Lengte 3 - 4 mm. Is de soort aan de hand van deze foto's vast te stellen of wordt dat een moeilijke zaak ? Ik ben benieuwd

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 2
Met vriendelijke groet,

Henk.

Robert Heemskerk

dag Henk,

Bij veel soorten cicade is de tekening in het gezicht een kenmerk waarop een cicade soms gedetermineerd kan worden. Althans, dat heb ik van een cicade-deskundige uit Duitsland gehoord.

Toch blijft het een lastige groep waarbij veel soorten niet met zekerheid gedetermineerd kunnen worden. En dit schrijf ik niet om je te ontmoedigen hoor.. wel iets om rekening mee te houden.


henkvanwoerden

Dag Robert,

Bedankt voor je reactie. Ik ga eens kijken of ik er nog een van de voorkant in beeld kan krijgen. Het zijn lastige beestjes om te fotograferen, maar wie weet. Voorlopig blijft de vraag voor andere lezers hetzelfde.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

Robert Heemskerk

hierbij nog een cicade-site, let wel op dat het om Oostenrijkse cicaden gaat  :D
Bij sommige soorten is het vooraanzicht te zien van de cicade.

http://gallery.kunzweb.net/main.php?g2_itemId=279

thijsdegraaf

#5
Op deze pagina staat ook een vraag van mij over een zeer kleine cicade. Die ook in grote aantallen in mijn tuin zaten. Dat bleek  een Empoasca spec (Familie Cicadellidae)
Jouw cicade heeft een andere tekening, maar hij zou wel eens bij de zelfde groep kunnen horen. Op deze site staan er nog meer afgebeeld, maar de jouwe heb ik nog niet kunnen vinden. http://www.pbase.com/tmurray74/leafhoppers_genus_empoasca

Groet,
Thijs

henkvanwoerden

#6
Ik ben opnieuw op zoek gegaan en hier nog twee foto's van de "mini"cicaden. Volgens mij zitten er twee verschillende, de iets grotere geelachtige en kleinere, meer groenige exemplaren. Mogelijk mannetjes en vrouwtjes. Overigens lijkt een Empoasca-soort een redelijke optie.

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

henkvanwoerden

foto 4
Met vriendelijke groet,

Henk.

thijsdegraaf

#8
De cicade op je laatste foto lijkt toch wel verdacht veel op die van mij. Alleen vermoed ik, dat jouw camera wat beter is. Ik kreeg het kopje er niet zo scherp op. Vergelijk maar even. Dan vrees ik, dat het bij Empoasca spec blijft.  ;)
Het lijkt er echter inderdaad op, dat je twee soorten hebt.

Groet,
Thijs

henkvanwoerden

Dag Robert en Thijs,

Bedankt voor jullie zoekwerk en tips. Al met al houd ik het maar op Empoasca spec. Ik heb ook nog op het zitten grasduinen maar ik kom niet tot een echt gelijkende soort. Maar ik wil de kleiner ook nog eens beter op de foto.

Groet,

Henk van Woerden
Met vriendelijke groet,

Henk.

thijsdegraaf

#10
Ik heb ook nog verder gezocht naar de andere soort. Ik kwam er een aantal tegen, dat er op leek, maar niet genoeg om ze hier bij te zetten.
Wel kwam ik een  Alnetoidia alneti tegen, die sprekend lijkt op Empoasca spec.
http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...%3Doff%26sa%3DN   De beschrijving klopt ook.
Toen ik verder zocht, zag ik ook aanmeldingen op waarneming.nl http://waarneming.nl/soort.php?id=18834&wn...um_tm=&tab=foto Opvallend was dat de meeste op zeker stonden en dat er maar weinig waren gezien. Terwijl ook deze soort juist in groepen schijnt voor te komen.
Kan een echte kenner mij eens uitleggen hoe het zit? Want ik word nu toch wel nieuwsgierig. Is deze soort wel makkelijk te indentificeren, hoort hij bij de groep Empoasca? Of is men wat makkelijk geweest bij het invoeren?
Ik word ook een beetje gek van die beesten. :twisted:

Groeten,
Thijs

Robert Heemskerk

Die bovenste twee dwergcicade zijn denk ik Ribautiana spec.
En die andere zijn denk ik Empoasca spec.

Alnetoidia alneti ken ik niet, staat ook niet in het nederlandse soortenregister.

Je mag volgens mij al blij zijn als je de familie goed hebt, ik zou bij bovenstaande familienamen nog maar wel een vraagteken zetten.

Wanneer komt die cicade-expert toch eens langs  :grin: