sporen in kippenhok

Gestart door Geum rivale, mei 09, 2017, 21:18:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

Geum rivale

Kan iemand aan de hand van deze sporen zien wat voor dier hier bezig geweest is? Voor een rat lijken de uitwerpselen me te groot en te licht van kleur en een vos kan door het gaas niet binnenkomen.
Ei is van krielkipje.
Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/138134056
Zoogdier onbekend - Mammalia spec. gezien op 2017-05-08 Lunteren - Scharrenburgersteeg e.o.
Foto's:



Kees van Reenen

jva

Eerste ingeving: marterachtige (steenmarter/bunzing?).
Jelle

Rob Koelman

Wat zijn de afmetingen van deze keutel? Is aan de hand van de foto niet goed te bepalen...
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Het hele hoopje zo'n 6 cm in doorsnee, dikte drol ongeveer anderhalve cm.
Kees van Reenen

Geum rivale

Marterachtige zou me inderdaad niet vreemd lijken, al heb ik in deze omgeving nog nooit zoiets in levenden lijve gezien. Wel gek dat hij het ei maar half opgevreten heeft. Welke soort zou je hier verwachten, ook gezien sporen en gedrag?
Kees van Reenen

Rob Koelman

De keutel zou van marter kunnen zijn, vooral qua formaat, maar is verder niet een 'typische marterkeutel.

Ook de manier waarop het ei is aangevreten is m.i. niet direct typisch voor marter. Zou het niet om een kip zelf kunnen gaan? Deze kunnen in sommige gevallen ook eieren aanpikken...

Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Zou kunnen, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk:
- de mijne hebben dat nog niet eerder gedaan en evenmin later;
- ik vond het dezelfde morgen in het hok als de uitwerpselen (wat is dat beest, wat het ook was, anders komen doen?)
Kees van Reenen

maurice.lahaye

Heb je een broedse kip? Het zou namelijk gewoon een dikke kippenkeutel kunnen zijn.
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Geum rivale

Er zaten op dat moment inderdaad een paar kipjes te broeden, maar die bleven stug in hun hoekje zitten. En zo'n grote hoop met zo'n vreemde lichte bruine kleur, dat ken ik niet van ze. Doen ze dat als ze broeden?
Kees van Reenen

jeroen vinke

Dat is mijns inziens geen kippenkeutel. Ook bij broedse kippen zou je een zeker wit urinedeel moeten zien plus dat de drollen veel compacter zijn. Misschien een kat? Een marter zal zeker geprobeerd hebben om je hok in te komen en die zal ook geen half ei laten liggen. En daar heb ik helaas genoeg ervaring mee.

Groet, Jeroen
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke