Wandelingetje A'damse waterleidingduinen

Gestart door jesse zwart, december 04, 2005, 22:33:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

jesse zwart


Vanmiddag om half vier er pas even tussen uit kunnen knijpen.Snel richting de A'damse Waterleidingduinen ingang Zandvoort.Op de fiets 5 minuutjes.

Aangekomen bij de ingang van de A'damse Waterleidingduinen zag ik aan het aantal auto's en fietsen dat het al lekker rustig was.Geen zondagswandelaars die al kwekkend de 14 herten voorbijlopen, zoals ik laatst heb meegemaakt.Eerst even de dennenbommen bij de ingang afgezocht naar spechten.Deze hier helaas niet kunnen vinden.

Vanaf de betonnen brug altijd even een blik naar links en rechts werpen, met links toch wel een fraai vergezicht.Hier vloog de grote bonte specht dan wel over, in zijn onmiskenbare vlucht.In het kanaal verder, tegen mijn verwachtingen in, weinig eenden.

In de verte zat een groep van 13 kuifeenden.Nog even gezocht naar de IJsvogel, maar deze vond het weer te slecht denk ik.Aan de andere kant van de brug een konijn.Verder rechtdoor gelopen tot de bocht naar rechts.Hier zaten 4 wilde eenden in het kanaal, allen vrouwtjes.
Bij nadere inspectie van het kanaal dat hier loodrecht op de weg staat een grote man zaagbek en een dodaars in de kijker.Alletwee mooie vogels.

Eerst even het pad volgen naar de Aalscholverkolonie.De grimmige aanblik van de door de aalscholvers kaalgescheten bomen deed me denken aan een sinterklaasliedje.De maan ontbrak.
Een enkele merel badderend in een plas was het spaarzame resultaat van mijn wandelingetje hierheen.

Terug naar de bocht in de weg(ik weet de naam hier niet) en daar een paadje ingedoken.3 Kramsvogels vlogen op, ik had ze gestoord tijdens het eten van bessen.Een twintigtal kraaien zat hier hoog in de bomen van het uitzicht te genieten.Na 250 a 300 meter te hebben gelopen hoorde ik iets ritselen.
Aan de rechterkant van het pad stond in oog in oog met een prachtige ree.Deze scheen er weinig van te hebben, want het diertje ging verder met grazen.

Dit zie je wel vaker met de herten en reeen in de A'damse Waterleidingduinen.
Zo staat er vaak een groep bij de ingang tussen de naaldbomen, nergens bang voor.Als ze ze zouden lustten, zouden ze nog pannenkoeken gaan eten ook.Ook was er een statige oude dame, die altijd op haar vaste plek in het gras lag.Haar kon je naderen tot op 2 meter.Maar ze ligt er nooit meer, waarschijnlijk overleden.

Ik ben toen verder om het kanaal heen gelopen, en hier zaten in de berkenbomen nog 6 staartmezen.Prachtige, bijna aandoenlijke diertjes, die van berk naar berk met me mee hopten.Weer aangekomen op het geasfalteerde gedeelte van de duinen nog een opvliegende buizerd.

Al met al toch een korte maar leuke wandeling gemaakt.Hier en daar nog wel wat kleine zangers, maar het werd al te donker om deze op zicht te kunnen identificeren.Roodborsten,Pimpel en koolmezen heb ik nog gehoord, maar al niet meer gezien.

Morgen weer school....
Jesse Zwart