Boktor? in Macedonie

Gestart door A. Vermaat, mei 27, 2017, 15:16:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

A. Vermaat

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/139071785
Boktor onbekend - Cerambycidae indet. gezien op 2017-05-11 Macedonia - Kavadartsi
Foto's:


biotoop: rotsrijk schapenweidegebied op hoogte
Toelichting:
kan ook andere keverfamilie zijn
bij voorbaat dank Arend Vermaat
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

arpwifi

Ja, een boktor - één van de Dorcadiini of zegmaar Dorcadion s.l. (er wordt constant heen en weer geschoven tussen (sub)genera die al dan niet weer een genus rang krijgen etc.

Voor mij een schier onmogelijke groep - heb eens wat met de Iberische (soms (sub)genus "Iberodorcadion") zitten puzzelen, maar daar is geen doorkomen aan. Elke soort heeft tachtig kleurvormen die overeenkomen met vergelijkbare kleurvormen van andere soorten ... erg variabel allemaal ... pfffffffffff
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

A. Vermaat

Wat zal ik dan van maken Arp? Dorcadion spec? Kan dat?

alvast bedankt
Arend
Met vriendelijke groet
Arend Vermaat

arpwifi

In Macedoni"e voor zover ik weet geen Dorcadion s.str., maar we hebben deze invoeroptie die goed past:

Dorcadiini indet. / Dorcadion s.l. spec.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]