Klapekstertelling winter 2007/2008

Gestart door matthijsbroere, november 06, 2007, 17:12:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

rudiehuiting

In het telweekend ook een geringde klapekster op het  fochteloerveen gezien had om zijn linkerpoot een blauwe en witte ring en rechts rood en wit/alu, is voor de tweede winter op het veen. Is geringd op engbertsdijkvenen twee winters geleden.


vr. gr. Rudie Huiting

hiskodevries

Rudie heb je die al doorgegeven aan Sovon ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

rudiehuiting

is doorgegeven aan sovon
zodoende wist ik de genoemde historie

groeten rudie huiting

frankw

#33
ik weet niet zeker of ik kan dat weekend. Maar als ik me niet van te voren aanmeld, worden mijn, eventuele, waarnemingen dan ook niet mee geteld? Of alleen als ik ze dan zelf aan SOVON doorgeef? (ben ook lid sinds kort B) )

Mocht ik wel kunnen dan ga ik waarschijnlijk naar Nieuw Reemster Veld bij Otterlo en/of Deelerwoud eo. bij Arnhem..

Edit: ik zie nu die invoer link voor dit project, die kan iedereen gebruiken?

hiskodevries

Frank, iedereen kan die gebruiken.
Wat wel kan is dat de projectleider ze later weer 'uit het project' gooit. (niet uit de database)
als je het kaartje nu bekijkt zitten al aardig wat dubbeltellingen in het 'project'
http://waarneming.nl/start_project.php?project=27
maar als je naar een kansrijk klapekstergebied gaat waar nog niet eerder geteld is dan nodig we je uit om deze in tevoeren via http://waarneming.nl/wn_project.php (ook als je d`r 0 gezien hebt.)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankw

Het gebied dat ik in gedachte heb staat nog niet in de lijst dus dat zit denk ik wel goed.

Maar het kan iig nooit kwaad om m via die link in te voeren? Behalve dat de admins mogelijk met meer werk zitten :rolleyes:  

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

voor de mensen die google earth op hun pc hebben staan kunnen de, via de project pagina ingevoerde, klapekster waarnemingen bekijken via
http://waarneming.nl/kml_export_project.php?project=27
ik geef geen garantie, sommigen zeggen dat het onder i.e. niet/wel werkt, bij mij werkt het wel via firefox en niet met i.e.
veel plezier.
De data wordt bij downloaden ververst, het heeft geen zin om het kml bestand verder via internet te verspreiden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Sanne Koolwijk

CiteerWe zitten nu op 180 klapeksters. De hele telling zal later door Matthijs worden uitgewerkt. W.s. na het telweekend in januari (19 en 20 januari 2008)

Zelf denk ik dat we nog een heel stuk hoger kunnen uitkomen.
In Flevoland zijn nu vier (mogelijke) winterterritoria bekend, dat zijn er zeker meer.

Waar blijven de klapeksters van het Lauwersmeer?

De hele duinenrij lijkt nog wat ondertelt.

Ook de Veluwe moet nog meer kunnen opleveren. Er zijn ook veel niet toegankelijke gebieden, b.v. van defensie. Zeer geschikt vaak voor klapeksters.

Succes allemaal met de zoektocht!

http://waarneming.nl/start_project.php?project=27
Hallo,

Ik heb afgelopen dinsdag een Klapekster gezien bij de Pomp bij het Lauwersmeer.

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3463543

Groeten,

Sanne

matthijsbroere

Ter herinnering: komend weekend is deel 2 van de telling! De handleiding is nog steeds opvraagbaar via http://waarneming.nl/download/Handleiding_...arneming.nl.pdf
Matthijs Broere

frankw

ik hoop dat het weer wat beter wordt, want zo zal er weinig geteld worden denk ik.. jammer

frankw

Ik ben gisteren gegaan ipv dit weekend en heb er toch nog 1 gevonden :duim:  

matthijsbroere

Goed, even wat getallen.
In de periode 1 december tot heden zijn 1573 waarnemingen van Klapeksters gedaan, waarvan 460 tijdens de telweekenden. Momenteel staat de teller op 264 overwinterende exemplaren, maar dit moet nog verder uitgespit worden. Er zijn enkele dubbeltellingen op de projectpagina terecht gekomen, maar daarnaast ontbreken ook nog wat gegevens, met name vanuit Drenthe en Noord-Brabant.
In de komende periode ga ik hier mee aan de slag. Vorderingen zijn te volgen op de projectpagina http://waarneming.nl/start_project.php?project=27.
Matthijs Broere

cuby lord

Vandaag op Fochteloërveen een Klapekster met kleurringen om de linker poot. Boven blauw onder wit. Rechter poot alleen een aluminium ring.
Zie foto's waarnemningen.
Huub Lanters

matthijsbroere

Dag Huub, ik had de foto's gezien ja. Erg interessant. Vooralsnog werd hier alleen een klapekster met een rode ring gemeld.
Ik geef de melding in ieder geval door aan Symen Deuzeman van Sovon, aangezien het "zijn" ringproject is. Wanneer hij terug is uit Zambia zal hij je meer informatie kunnen verstrekken over dit individu!
Matthijs Broere

Sjouke Scholten

Zoals ik me kan herinneren zat de klapekster met rode/witte ring om de rechterpoot op dezelfde plaats..

Zou het kunnen zijn dat de rode ring op één of andere manier is verdwenen??
Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




matthijsbroere

Deze vogel heeft de kleurringen aan de linkerpoot.
Matthijs Broere

rudieh

afeglopen vrijdag op dezelfde plek een geringde klapekster, deze al eens eerder doorgegeven, ook aan sovon, deze had om de linker poot ook blauw en wit en de rechter rood en een alu ring. Weet niet hoe makkelijk ringen verdwijnen maar zou het niet om dezelfde vogel gaan.

groten rudie

matthijsbroere

Ik heb het even nagevraagd: het betreft hier toch dezelfde vogel die al eerder werd gemeld. Op de foto's is echter de rode ring niet te zien.
Matthijs Broere

RonJMBerkhout

Dit weekend ben ik op zoek gegaan naar mogelijke Klapeksters in westelijk Midden-Limburg. Ik heb 3 nieuwe winterterritoria gevonden, die nog niet in de afgelopen winterperiode zijn doorgegeven. Voor een serieuze Nederland dekkende telling zijn 2 weekends toch veel te krap. Ik kan niet overal tegelijk zijn. Dus een ruimere periode zou mijn inziens veel meer resultaat opleveren...

PS. Let vooral op jong boomaanplant in agrarische gebied. Hier heb ik 2 territoria ontdekt.

Met vriendelijke groet

frankneijts

CiteerDit weekend ben ik op zoek gegaan naar mogelijke Klapeksters in westelijk Midden-Limburg. Ik heb 3 nieuwe winterterritoria gevonden, die nog niet in de afgelopen winterperiode zijn doorgegeven. Voor een serieuze Nederland dekkende telling zijn 2 weekends toch veel te krap. Ik kan niet overal tegelijk zijn. Dus een ruimere periode zou mijn inziens veel meer resultaat opleveren...

PS. Let vooral op jong boomaanplant in agrarische gebied. Hier heb ik 2 territoria ontdekt.

Met vriendelijke groet
Heb je gecheckt of deze nieuwe territoria eventueel aansluiten of in de buurt liggen van al bekende 'territoria', bijv. bij heide- (peel-)gebieden? Klapeksters hebben lang niet allemaal van die nauw begrensde (winter-)territoria. Veel Klapeksters die 'normaal' in/op bekende plekken verblijven (bijv. heidegebieden) maken regelmatig uitstapjes naar agrarische gebieden om daar te jagen. Daarbij overbruggen ze met gemak enkele kilometers waarbij ze over voor hen ongeschikt gebied (aaneengesloten bos o.i.d.) vliegen!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RonJMBerkhout

CiteerHeb je gecheckt of deze nieuwe territoria eventueel aansluiten of in de buurt liggen van al bekende 'territoria', bijv. bij heide- (peel-)gebieden? Klapeksters hebben lang niet allemaal van die nauw begrensde (winter-)territoria. Veel Klapeksters die 'normaal' in/op bekende plekken verblijven (bijv. heidegebieden) maken regelmatig uitstapjes naar agrarische gebieden om daar te jagen. Daarbij overbruggen ze met gemak enkele kilometers waarbij ze over voor hen ongeschikt gebied (aaneengesloten bos o.i.d.) vliegen!
Hoi Frank

Je hebt natuurlijk een punt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze 3 gevallen lijkt me het niet erg waarschijnlijk, dat het om "bekende" vogels gaat:

1) Het exemplaar te Beringe heeft een rijk biotoop ter beschikking (een grote open moeras; uitgestrekte boomaanplant etc.). Toch zou het mogelijk een vogel uit het Zinkske kunnen zijn (of andersom)...

2) De vogel te Heibloem heeft geen nabije "buur". Mogelijk betreft het de vogel die vorige winter in de Zoom verbleef, maar dit jaar verstek laat gaan. De vaste jaagstek (dode berk) is verloren gegaan en andere jaagposten lijken inderdaad niet ideaal. Dus is deze vogel mogelijk gaan zwerven.

3) De heidevelden van de Laurabossen zijn groot genoeg voor een winterterritorium. De afstand tot de Boshoverheide is relatief groot, maar niets is uit te sluiten.

Bovendien had ik deze gebieden deze winter nog niet op Klapeksters geinventariseerd. En om dan 3 toevaltreffers te maken...

Zelf merkte ik zelf al eerder dat een Klapekster binnen enkele minuten 2 km verderop kan gaan jagen als hij gestoord wordt. Dus dubbeltellingen zullen wel vaak voorkomen en dus heel moeilijk uit te sluiten. Tenzij met meerdere waarnemers en met geijkte horloges...


frankneijts

Citeer
CiteerHeb je gecheckt of deze nieuwe territoria eventueel aansluiten of in de buurt liggen van al bekende 'territoria', bijv. bij heide- (peel-)gebieden? Klapeksters hebben lang niet allemaal van die nauw begrensde (winter-)territoria. Veel Klapeksters die 'normaal' in/op bekende plekken verblijven (bijv. heidegebieden) maken regelmatig uitstapjes naar agrarische gebieden om daar te jagen. Daarbij overbruggen ze met gemak enkele kilometers waarbij ze over voor hen ongeschikt gebied (aaneengesloten bos o.i.d.) vliegen!
Hoi Frank

Je hebt natuurlijk een punt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze 3 gevallen lijkt me het niet erg waarschijnlijk, dat het om "bekende" vogels gaat:

1) Het exemplaar te Beringe heeft een rijk biotoop ter beschikking (een grote open moeras; uitgestrekte boomaanplant etc.). Toch zou het mogelijk een vogel uit het Zinkske kunnen zijn (of andersom)...

2) De vogel te Heibloem heeft geen nabije "buur". Mogelijk betreft het de vogel die vorige winter in de Zoom verbleef, maar dit jaar verstek laat gaan. De vaste jaagstek (dode berk) is verloren gegaan en andere jaagposten lijken inderdaad niet ideaal. Dus is deze vogel mogelijk gaan zwerven.

3) De heidevelden van de Laurabossen zijn groot genoeg voor een winterterritorium. De afstand tot de Boshoverheide is relatief groot, maar niets is uit te sluiten.

Bovendien had ik deze gebieden deze winter nog niet op Klapeksters geinventariseerd. En om dan 3 toevaltreffers te maken...

Zelf merkte ik zelf al eerder dat een Klapekster binnen enkele minuten 2 km verderop kan gaan jagen als hij gestoord wordt. Dus dubbeltellingen zullen wel vaak voorkomen en dus heel moeilijk uit te sluiten. Tenzij met meerdere waarnemers en met geijkte horloges...
Ik wilde er alleen maar op wijzen dat je een beetje moet uitkijken als je 'zo maar' nieuwe Klapekster-plekken claimt. Goed dat je het ook zo oppakt. Ik ken overigens de plekken die jij beschrijft niet dus ik kan er van deze afstand niks van zeggen. M.b.t. de Boshoverheide weet ik wel dat de Klapekster die daar gewoonlijk zit over een 'enorme' afstand jaagt. Menigmaal hebben we vanaf de telpost daar gezien dat hij vanuit de oostelijkste hoek van de Loozerheide gaat jagen op de Boshoverheide en dan doodleuk de zinkfabriek over vliegt om bij het Ringselven te gaan jagen. Daar wordt hij dan waargenomen tot aan het fabriekje ten z. van het Ringselven: dat is ca 3,5 km. 'as the shrike flies'....! Of-ie ook nog naar zuid gaat en in of bij de Laurabossen jaagt?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RonJMBerkhout

CiteerIk ken overigens de plekken die jij beschrijft niet dus ik kan er van deze afstand niks van zeggen.
Daarom vond ik mijn bijdrage belangrijk!! Ik ken dit gebied bijzonder goed. En ben zeer gericht gaan zoeken op plekken die ik voor deze soort geschikt vond en waar relatief weinig gezocht is naar Klapeksters... En nogmaals zoveel toevaltreffers lijkt me onwaarschijnlijk.

Is er trouwens al een schatting gemaakt van het aantal Klapeksters in de Peelregio? Vooral de Mariapeel/Deurnse Peel zou meerdere exemplaren kunnen herbergen.

matthijsbroere

Er is nu een pdf beschikbaar met daarin de voorlopige resultaten van de landelijke klapekstertelling. Let op: dit overzicht is nog niet compleet! Uit enkele hoeken van het land moeten nog steeds gegevens binnenkomen. Het definitieve document verschijnt op een later tijdstip.

Download, klik hier.
Matthijs Broere

matthijsbroere

Het eindverslag is nu te downloaden in pdf via http://waarneming.nl/download/er_klap.pdf

Na het uitsluiten van dubbeltellingen komt de teller op tenminste 328 exemplaren uit. Een schatting van het werkelijke aantal is 330-350 exemplaren. Voor informatie hierover: zie het hoofdstuk "Discussie" in bovenstaand document.

Iedereen bedankt voor zijn/haar medewerking aan deze telling!
Matthijs Broere

Jeroen Nagtegaal

Waarom worden waarneming van februari en maart nie megenomen bij de telling? zo missen namelijk minstens 2 teritoria al in Limburg.  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

matthijsbroere

Omdat de vogels al weer beginnen te zwerven en deels te trekken. Door te kijken naar de waarnemingen van december & januari worden zwervers en trekkers uitgesloten.
Dat de vogels al weer on the move zijn blijkt wel uit het feit dat er diverse vogels opduiken op plekken waar ze de afgelopen weken/maanden niet zijn gezien.
Matthijs Broere