Andere opzet notatie vleermuiswaarnemingen?

Gestart door BartNoort, november 06, 2007, 15:22:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

BartNoort

Zeer vaak wordt de term "ter plaatse" gebruikt voor vleermuiswaarnemingen.
Vleermuizen zijn soms lastig te herkennen, en om de determinaties zekerder te maken zou ik graag een afspraak maken over de "activiteit" van de in te voeren vleermuizen, eigenlijk zou activiteit in veel gevallen dan ook vervangen moeten worden door "waarnemingsmethode"

"Waarom dit gezeur" zul je je misschien afvragen; in het verleden zijn batdetector waarnemingen veelal geschrapt uit atlassen omdat de determinatie niet altijd goed mogelijk is met een detector. De techniek staat niet stil, en de kennis neemt snel toe. Om de verschillende waarnemingen op waarneming.nl beter van een waardeoordeel te kunnen voorzien, denk ik dat het noodzakelijk is dat de determinatiemethode duidelijker wordt, om veel gegevens te kunnen verwerken, is hhet bovendien van belang dat er zo min mogelijk belangrijke info in het opmerkingen veld terecht komt, dat ook in het "activiteit" veld had gekund.

Ik ben heel benieuwd wat de waarnemers en admins van onderstaand voorstel tot verbetering vinden.

Er zijn mijns inziens een aantal situaties mogelijk, maar misschien moet het aantal verschillende waarnemingsmethoden/activiteiten ook eens onder de loep genomen worden.

"met batdetector"
Hier is duidelijk een poging gedaan om met apparatuur de soort te herkennen, ondanks dat zekere batdetector waarnemingen van sommige soorten mijns inziens onmogelijk zijn, zal een determinatie in veel gevallen wel mogelijk zijn. Detector waarnemingen gaan veelal gepaard met een stukje zichtwaarneming van gedrag. (vloog rond lantarenpaal, vloog hoog over, foerageerde in de boomkruin, jaagde boven water)

"foeragerend"
Soms kan duidelijk gezegd worden dat een dier eten zocht, maar is geen determinatie met detector uitgevoerd. (grootoorvleermuis in een boomkruin in het schijnsel van een lamp, rosse vleermuizen die heel laag over een weiland aan het jagen zijn).

"roepend"
Rosse vleermuizen kunnen door de wat jongere oren prima roepend aan een boom gehoord worden, evenals ruige dwergvleermuizen.

"verkeersslachtoffer"
Spreekt voor zich, liefst een foto erbij en de soort is met zekerheid te bepalen.

"vangst"
Handvangst, mistnetvangst, soort is dan met zekerheid te bepalen.

"vondst"
Doodvondst, soort is wederom met zekerheid te bepalen.

"sporen"
uitwerpselen bij een vliegopening, afgebeten vlindervleugels etc, soort vaak niet met zekerheid te bepalen.

"overvliegend"
Rosse vleermuizen zijn overvliegend wel met enige zekerheid te bepalen, voor de overige soorten lijkt me enige vorm van zekerheid zeer moeilijk.

En de laatste mogelijkheid "ter plaatse" zou wat mij betreft maar in enkele gevallen gebruikt moeten worden.
-(Kraam)kolonie's
-Een enkel dier aan de gevel van een woning in de trekperiode.
-Winterverblijfplaats (boom, huis, bunker etc) wat mij betreft mogen dit soort waarnemingen voorzien worden van een rood kilometerhok met name als de verblijfplaats vrij te betreden is, de dieren zijn zeer kwetsbaar in deze periode, en gebruiken deze plaats vele jaren achtereen.


Met vriendelijke groet!

Bart Noort (zoogdierenwerkgroep Zuid Holland)
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

hiskodevries

#1
Bart, dat is geen verbetering, maar meer een handleiding.
de mogelijkheden waren al beschikbaar.
Als een aantal mensen zo gaan invoeren zal dat vast gevolg worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BartNoort

Ik heb het bedoeld als "verbetering" in de zin van afspraken om de database beter te maken.
Natuurlijk moet men het dan wel inderdaad zo gaan gebruiken, en zou er misschien zelfs geadviseerd/vereist moeten worden om waarnemingen volgens het te bepalen "format" in te voeren.
Bart Noort
Admin Zoogdieren & lid van
(Stichting Zoogdierenwerkgroep Zuid-Holland)

hiskodevries

#3
we kunnen alleen maar adviseren en niets eisen.
Bart: geef het goede voorbeeld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Herman Bouman

Hisko ea
De soort op naam brengen is toch wat je wilt?

De waarneming van een vleermuis spec. is leuk maar met de soort erbij (en de wijze van determinatie) lijkt me wel heel erg belangrijk en waardevol.

Niets eisen betekent hier een hoop waarnemingen die, of verloren gaan of "soortloos" blijven. Vleermuis spec. en niet meer dan dat.

De algemenere soorten zijn prima op naam te brengen met een batdetector (peterson D240x)  :P

Groet Herman

Rene Janssen

Hey Bart en Herman!

Leuk dat jullie over dit thema mee willen denken. Sinds kort ben ik toegetreden tot het "Admin- gilde". Een van mijn "sollicitatiepunten" was dit probleem aanpakken.

Inmiddels heb ik hier met Bart en Maurice per telefoon over gesproken. Ik ga aan de hand van het voorstel van Bart, binnen de momenteel mogelijke opzet van de database een voorstel maken.

Ik laat het jullie horen. Het heeft zeker mijn, en eigenlijk ook die van de Zoogdier- admins, onze aandacht. Jullie horen en snel over!


René
René Janssen