Hoofdmenu

Rotsganzerik...

Gestart door argusoog, mei 23, 2017, 20:32:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

argusoog

Ik kom uit op Rotsganzerik (Potentilla rupestris), als soort niet beschikbaar in wrn. (Volgens wilde-planten.nl niet verder gekomen dan Wallonië...) Op deze plek (verruigde berm) niet aangeplant of ingezaaid.
Indien correct: is het zinvol deze soort nieuw aan te vragen voor wrn.nl?

Het betreft deze waarneming

https://waarneming.nl/waarneming/view/138223601

Ganzerik spec. - Potentilla spec. gezien op 2017-05-11 Eindhoven - Severijnpark

Foto's:











Toelichting:

Rotsganzerik (Potentilla rupestris): niet beschikbaar in wrn. In verruigde berm, natuurlijk.

bij voorbaat dank,
Paul Janssens
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Rob Koelman

Citaat van: argusoog op mei 23, 2017, 20:32:07 PMOp deze plek (verruigde berm) niet aangeplant of ingezaaid.

Toelichting:
Rotsganzerik (Potentilla rupestris): niet beschikbaar in wrn. In verruigde berm, natuurlijk.

Je bent er wel heel stellig over dat dit geen escape / inzaai / etc. zou kunnen zijn. Dat terwijl het gaat om een verruigde berm binnen de bebouwde kom. Daar kun je nou juist allerlei niet oorspronkelijk spul verwachten...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Kans is groot dat dit uit gedumpt tuinafval komt. Als je geen aanwijzingen hebt dat de plant ook echt aan het verwilderen is, zou ik hem niet invoeren.

Nu komt vast iemand met de immer terugkerende opmerking "Ja maar als ie dan ooit wel gaat verwilderen dan ligt de oorsprong vast". Ik ben daar op tegen, omdat ik vind dat je dan preventief hele tuinen zou kunnen gaan vastleggen.
Groetjes, Marc

Rien Ondersteijn

Lijkt me ook niet puur natuur,maar als Rotsganzerik zit ie aardig in de buurt.
Ofschoon de ene site vermeldt dat de kroonbladen elkaar moeten bedekken,terwijl de andere gewoon afbeeldingen heeft met gescheiden kroonbladen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

argusoog

OK, dank voor de reacties. Ik ben ter plekke goed bekend (ik woon hier in de buurt) en durf daarom wel te zeggen dat de plant hier niet is ingezaaid of aangeplant. Het feit dat het om slechts één exemplaar gaat, maakt dat ook niet aannemelijk. Dat de plant hier is aangevoerd met tuinafval is inderdaad niet uit te sluiten, maar ik verwacht dan ook andere uitheemse soorten aan te treffen, alsmede een typisch afvalbergje of zo. Dat heb ik hier niet kunnen constateren en ik let daar, mag ik onderhand wel zeggen, toch erg goed op. Zoals op de foto's ook wel te zien is, wordt deze berm (op de rand van park en bedrijventerrein; woonwijk op honderd meter) aan z'n  lot overgelaten en schiet er allerlei 'onkruid' op. N.B.: Het gaat er mij niet om dat ik deze plant perse wil invoeren, maar is uitzaai vanuit een tuin of zo niet gewoon een optie? Ik kom zo vaak Eendagsbloemen, Prikneuzen, Rotsooievaarsbekken etc. tegen, ook in de vrije natuur: hebben ook met zekerheid tuinen als oorspronkelijke bron. Als ik de 'Richtlijn voor het invoeren van plantenwaarnemingen in wrn.nl' volg, dan geldt voor een niet-ingezaaide/-aangeplante 'onbekende' soort, dat deze aangevraagd en ingevoerd zou mogen worden (vakje 7). Maar als 'aanvoer' hier de enige mogelijkheid is dat die plant hier is komen te staan, zou ik hem inderdaad in/uit principe liever niet invoeren...
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

Rob Koelman

Citaat van: argusoog op mei 24, 2017, 12:48:00 PMmaar is uitzaai vanuit een tuin of zo niet gewoon een optie?

Jazeker, maar dan is het nog steeds een escape...
Met vriendelijke groet, Rob

argusoog

#6
Citaat van: Rob Koelman op mei 24, 2017, 14:39:30 PM
Citaat van: argusoog op mei 24, 2017, 12:48:00 PMmaar is uitzaai vanuit een tuin of zo niet gewoon een optie?

Jazeker, maar dan is het nog steeds een escape...

Dat waag ik te betwijfelen, Rob. Zie aangepaste Richtlijn m.b.t. automatische escape-toevoeging:
CiteerEr is gesleuteld aan de betekenis van escape-ja. Dat betekent vanaf 19-01 2016 'aangeplant, ingezaaid, verwilderd of aangevoerd' tegelijk. De bedoeling is dat je dit specificeert onder de standaarditems die zijn genoemd bij het 'gedrag'. Omgedraaid; als je 1 van die gedragingen invoert, komt er automatische een 'escape' (in brede zin dus) bij.

Het gaat er in mijn ogen om of een plant ergens door menselijk toedoen terecht is gekomen of niet. Bij zelfstandige vestiging door uitzaai is dat niet het geval.

Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

tekenaar

Citaat van: argusoog op mei 24, 2017, 16:21:46 PM
Citaat van: Rob Koelman op mei 24, 2017, 14:39:30 PM
Citaat van: argusoog op mei 24, 2017, 12:48:00 PMmaar is uitzaai vanuit een tuin of zo niet gewoon een optie?



Het gaat er in mijn ogen om of een plant ergens door menselijk toedoen terecht is gekomen of niet. Bij zelfstandige vestiging door uitzaai is dat niet het geval.

Dat hangt er maar net van af hoe de zaden daar terecht zijn gekomen en of hoe de (voor)ouderplant daar is terechtgekomen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Rob Koelman

Spontane uitzaai vanuit een tuin noem ik een vorm van verwildering, en daarmee kom je dan toch weer bij de categorie 'escape' uit.

Belangrijkste is in dit geval dat de plant daar door direct of indirect menselijk handelen terecht is gekomen (en niet op geheel natuurlijke wijze / op eigen kracht vanuit een wilde populatie elders)...
Met vriendelijke groet, Rob

argusoog

'Verwildering' is voor mij het stadium ná inzaai/aanplant/aanvoer. Als daar ook uitzaai vanuit tuinen (parken, akkers, landgoederen...) onder valt, dan is de helft van de Nederlandse flora het gevolg van verwildering. Ik vond die aanpassing van de Richtlijn nu juist zo verhelderend en hanteerbaar, omdat (directe) menselijke bemoeienis het criterium wordt. Met termen als 'indirect menselijk handelen' of 'niet op geheel natuurlijke wijze' (mijn cursivering), wring je je volgens mij nogal in bochten om de zaak kloppend te houden. Maar goed, die discussie blijft dus toch terugkomen en ik laat het verder maar aan de validators. Omdat ik het aannemelijk vind dat deze plant hier niet door menselijk toedoen terecht is gekomen, zal ik de soort aanvragen en de waarneming invoeren. Dank voor alle bijdragen!  :blink:
Met vriendelijke groet,
Paul Janssens

HPM

Citaat van: argusoog op mei 24, 2017, 20:11:11 PM

'Verwildering' is voor mij het stadium ná inzaai/aanplant/aanvoer. Als daar ook uitzaai vanuit tuinen (parken, akkers, landgoederen...) onder valt, dan is de helft van de Nederlandse flora het gevolg van verwildering. Ik vond die aanpassing van de Richtlijn nu juist zo verhelderend en hanteerbaar, omdat (directe) menselijke bemoeienis het criterium wordt. ...

Dus als het aan de ene kant van hek, schutting of heg gebeurt en het passeert die erfgrens, dan is het geen verwildering en als het aan gelijk aan de andere kant is wel?
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op mei 24, 2017, 20:50:10 PM
Citaat van: argusoog op mei 24, 2017, 20:11:11 PM

'Verwildering' is voor mij het stadium ná inzaai/aanplant/aanvoer. Als daar ook uitzaai vanuit tuinen (parken, akkers, landgoederen...) onder valt, dan is de helft van de Nederlandse flora het gevolg van verwildering. Ik vond die aanpassing van de Richtlijn nu juist zo verhelderend en hanteerbaar, omdat (directe) menselijke bemoeienis het criterium wordt. ...

Dus als het aan de ene kant van hek, schutting of heg gebeurt en het passeert die erfgrens, dan is het geen verwildering en als het aan gelijk aan de andere kant is wel?
Voor veel "urbane floristen" is dat inderdaad zo, in elk geval in Engeland!

JanHein

Rob Koelman

Rotsganzerik is nu beschikbaar en heeft de status 'Incidentele import' gekregen. Dat laatste is geheel terecht natuurlijk...

https://waarneming.nl/soort/view/141981
Met vriendelijke groet, Rob

M.V.S

Ik vind dat ter plaatse niet op zijn plek is. Het is op zn hoogst verwilderd.
Groetjes, Marc