Zwarte Wouw of Buizerd

Gestart door Edwin Schuller, mei 23, 2017, 20:38:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Schuller

https://waarneming.nl/waarneming/view/138761394 - onzeker Zwarte Wouw - Milvus migrans gezien op 2017-05-21 Renswoude - Barneveldsestraat e.o.


Toelichting: Overvliegend. Gezien vanaf de Gooswilligen (bij de Vale Gieren door mij en 25+ anderen zie van afgelopen zondag). Erg hoog en daardoor lastig te zien, maar op basis van de foto hopelijk te doen; Zwarte Wouw? Of wellicht toch een zwaar gehavende Buizerd?
Edwin Schuller

frankneijts

Eén van de binnenste handpennen vd rechtervleugel (de onderste op de foto) is licht (iets doorzichtig) met maar weinig of geen tekening. Zo'n handpen klopt niet voor Buizerd maar wel voor bijv. Zwarte Wouw. Staartvorm (wat er van over is tenminste ..) past ook beter op Zwarte Wouw dan Buizerd maar verder durf ik er niet veel van te zeggen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Marijn de Weijer

#2
Wellicht helpt een andere foto van dezelfde vogel,

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/138822586
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2017-05-21 Scherpenzeel - Gooswilligen e.o.
Foto's:


Toelichting:
Erg hoog en dicht bij de zon, ter plaatse gedacht aan Zwarte Wouw, maar op foto duidelijk ruiende Buizerd

Groet, Marijn

P.S., bij nader inzien precies dezelfde houding en veel mindere foto
Met vriendelijke groet,

Marijn de Weijer

OJGoreng

Als ik de foto wat oplicht en uitvergroot lijkt er een donker oogmasker te verschijnen, en is de snavel te langwerpig en fors voor een buizerd; moeilijk te zeggen hoeveel hiervan een artefact is door de bewerking (zijn er meer foto's?). Gebrek aan een duidelijke donkere vleugelachterrand pleit ook niet voor buizerd, en het lukt mij niet om vergelijkbare foto's van buizerds te vinden waar de lichte vlek aan de handpenbasis niet zichtbaar is; bij zwarte wouwen zie je die vrij eenvoudig onzichtbaar blijven in niet al te gunstig licht, en houd je een homogeen bruine vleugel over. Ik zie verschillende foto's van zwarte wouwen in full-on vogelverschrikkerui de afgelopen week, buizerds lopen nog wat achter (tenzij alle echt lelijke ongefotografeerd bleven). Allemaal wat indirect, maar voor wat het waard is was volgens mij de eerste ingeving de juiste.
Met vriendelijke groet, Zainal

Erwin Reinstra

Een week geleden had ik een soortgelijke vogel over Kamperhoek:
https://waarneming.nl/waarneming/view/138584491. Op afstand door het sterk gehavende verenkleed nog twijfel over wat het was, maar kwam vervolgens recht over de telpost. En het was overduidelijk een Zwarte wouw. Staat van het verenkleed lijkt qua patroon erg op de vogel op jouw foto en het zou wat mij betreft zomaar dezelfde vogel kunnen zijn...
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Edwin Schuller

#5
Citaat van: OJGoreng op mei 24, 2017, 00:29:58 AM
Als ik de foto wat oplicht en uitvergroot lijkt er een donker oogmasker te verschijnen, en is de snavel te langwerpig en fors voor een buizerd; moeilijk te zeggen hoeveel hiervan een artefact is door de bewerking (zijn er meer foto's?).  ....

Zie mijn initiele post, heb er 3 bijgestopt. Daarnaast ook dezelfde foto sterk opgelicht. Ziet er m.i. steeds meer goed uit voor Wouw, en mijn Buizerd-gevoel ebt hard weg...
Edwin Schuller

OJGoreng

De kop op die foto linksonder sluit buizerd meteen uit, volgens mij. Ik kan hier geen andere kandidaatsoort bij bedenken dat zwarte wouw, maar misschien dat anderen diepere inzichten hebben.
Met vriendelijke groet, Zainal

Edwin Schuller

Een donker oogmasker krijg ik er echter niet in belicht... hoe ziet dit er bij jou uit?
Edwin Schuller

frankneijts

Ik vind het steeds meer een Zwarte Wouw, zie ook de kantelende staart bijv.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OJGoreng

Citaat van: Edwin Schuller op mei 24, 2017, 20:57:02 PM
Een donker oogmasker krijg ik er echter niet in belicht... hoe ziet dit er bij jou uit?

Zo, maar zoals gezegd vind ik het lastig om in te schatten of dit echt is, of een artefact.

Met vriendelijke groet, Zainal

Alex Bos

Hierbij een foto van dezelfde vogel die Edwin plaatste. Ik heb er een buizerd van gemaakt, onder andere door het plompe lichaam.
Groeten Alex Bos

OJGoreng

Ondanks dat de staart er nou wat verwarrend uit gaat zien vind ik dit door het bandenpatroon op de vliegveren (ver doorlopend in de hand, geen duidelijk verbrede eindband) en de geringe omvang van de lichte basis van de handpennen eigenlijk alleen nog maar méér een zwarte wouw. Zie ook de dunne, diep ingesneden vingers, smaller dan bij een buizerd. Jammer dat de vingers niet helemaal betrouwbaar te tellen zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op mei 25, 2017, 01:33:48 AM
Ondanks dat de staart er nou wat verwarrend uit gaat zien vind ik dit door het bandenpatroon op de vliegveren (ver doorlopend in de hand, geen duidelijk verbrede eindband) en de geringe omvang van de lichte basis van de handpennen eigenlijk alleen nog maar méér een zwarte wouw. Zie ook de dunne, diep ingesneden vingers, smaller dan bij een buizerd. Jammer dat de vingers niet helemaal betrouwbaar te tellen zijn.

Eens. Vind ook op de foto van Alex de kopgrootte in relatie tot de staartlengte typisch Zwarte Wouw.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Edwin Schuller

#13
Bedankt allen voor de hulp. Hij gaat de boeken in als Zwarte Wouw :).
@ Alex; ik heb jouw foto even hierbij gezet om het de admins wat makkelijker te maken, uiteraard met jouw naam eronder. Hoop dat dat ok is?
Edwin Schuller

Alex Bos

Helemaal geen probleem, Edwin. Ik zal hem zelf ook nog even invoeren met foto.
Groeten Alex Bos

Edwin Schuller

Helemaal goed, dan link ik gewoon daarheen. Bedankt!
Edwin Schuller

Alex Bos

Groeten Alex Bos

Dylan

Gave discussie, weer wat geleerd! Toch Zwarte Wouw dus. Dank!
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl