De eitjes komen uit

Gestart door Hannie Luijten, mei 23, 2017, 16:44:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hannie Luijten

Aanvankelijk dacht ik dat het vlindereitjes waren, maar op het vlinderforum wist men mij te vertellen dat het om wantseneitjes gaat. Valt er nog een soort aan te koppelen?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/138853325
onzeker Wants onbekend - Heteroptera indet. gezien op 2017-05-22 Harfsen
Foto's:

bij voorbaat dank Hannie Luijten
Groet, Hannie

arpwifi

Asopinae: Troilus luridus (Buikspitsschildwants) of Arma custos (Snuitkeverschildwants) zijn mijn kandidaten - ik durf ze nog steeds niet goed als ei te onderscheiden.

Kun je ze uit laten komen en de nimfjes fotograferen?
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Hannie Luijten

Ik heb daar aan zitten denken maar ik heb geen idee hoe ik dat aan moet pakken. Gewoon in een bakje leggen of zo? Hoe lang kan het duren voor ze uitkomen?
De soorten die je noemt heb ik nog nooit gezien, maar dat zegt natuurlijk niet veel.
Groet, Hannie

arpwifi

Ja, in een bakje (met deksel) leggen met wat (kleine!) luchtgaatjes en eventueel een vochtige tissue erbij voor de luchtvochtigheid. Als ei hebben ze niks nodig van voedsel e.d.

De nimfjes van beide zijn rovertjes, maar de eerste dag of dagen blijven ze in de buurt van de eitjes en peuzelen daar wat er van over is. Vaak gaan ze pas na de eerste vervelling op stap en op zoek naar prooi. Tegen die tijd zijn ze determineerbaar, dus kun je ze na geslaagde foto's ook weer buiten zetten (op een geschikte boom/plant).

Maak van tevoren vooral ook goede foto's van de zijkant van de eitjes (kleurverschil in lichte/donkere ringen?) en doe dat elke dag om verkleuring tot aan het uitkomen te documenteren. Documenteer ook de nimfjes als ze uit zijn 1-2 keer per dag....

Ze zullen binnen een week wel uitkomen schat ik

Succes!!

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Hannie Luijten

De waarneming is beoordeeld door Berend Aukema en hij rekent de eitjes tot Arma custos.
Ik ga evengoed proberen ze uit te laten komen. Dat vind ik wel een leuk experiment.
Groet, Hannie

arpwifi

Ik ben erg benieuwd. We hebben vaker over dergelijke eitjes zitten kopbreken en een paar aannames uit de literatuur (o.a. over groepering van het legsel etc.) blijken niet allemaal even goed hard te maken ...

arpwifi

Hannie Luijten

Eerste poging tot foto's is niet zo heel erg gelukt. Zal vanavond opnieuw proberen ze scherper te krijgen. Het is wel erg klein allemaal..
Groet, Hannie

Hannie Luijten

De eitjes komen uit  B)

Groet, Hannie

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Hannie Luijten

Hopelijk is dit goed genoeg voor de determinatie, ze zullen snel naar buiten moeten denk ik.
Ik heb de links nog een keer nagelopen, maar Arma custos lijkt me inderdaad de juiste keuze.
Groet, Hannie