lieveheersbeestje onbekend?

Gestart door Reintjes, mei 20, 2017, 19:39:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Reintjes

Beste lezer

Dit lieveheersbeestje kwam op licht in een bos en heiderijk natuurreservaat in Noord Limburg.
Ik kom er niet uit welke soort het is. Kan iemand mij helpen.

Mvg Bart Reintjes

jan cuppen

Hoi Bart,

Er lijken wat vlekken te ontbreken. Verzameld? Een idee, of liever gezegd, heb je de grootte bepaald? In elk geval lastig zonder verdere details.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

Reintjes

Beste Jan

In eerste instantie dacht ik aan een mini uitvoering van het 10 vlek lieveheersbeestje. Echter er ontbraken een groot aantal vlekken. Was ook veel en veel kleiner dan 10 vlek lieveheersbeestje (dat ook in een lichtval voor nachtvlinders zat) . Niet groter dan 3 mm (max. misschien tot 4 mm) Ik zat al aan een soort kapoentje te denken. Maar daar weet ik niet zoveel van.
Dus vandaar dat ik het op het forum heb gezet. Jammer genoeg niet verzameld.

Mvg Bart

arpwifi

Mijn eerste reactie zou toch ook 10-vlek zijn ... of een heeeeele zeldzame die niet uit Nederland bekend is ... vanavond nog eens rustig kijken.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Reintjes

Beaste allemaal

Ik heb nog foto's toegevoegd die (twee) niet zijn uitgesneden.  Daar zie je volgens mij een Oranje haakbladroller samen met het lieveheersbeestje op de foto staan.
Ik ziet volgens mij maximaal 6 of 8 stippen. Twee van iedere vleugeltop de kopse kant in de hoeken. vier op een rij in het midden en volgens mij zie ik ook op het uiteinde van de vleugels nog wat wit op 1 van de foto's. Maar dus 6 of maximaal 8 vlekken. 

Mvg Bart Reintjes

arpwifi

Heb nog even zitten vergelijken. Ik blijf bij een aberratie van Cal.dec. - bij Cal.qui. liggen de vlekken op andere posities.
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

Reintjes

Bedankt Arp

Dan ga ik hem zo invoeren.

Mvg bart

victorwiro

Hoi,
Leuk dat zo'n beestje je op een dwaalspoor kan brengen!
Onlangs heb ik een grotere broer/zus, waarschijnlijk zus gevonden. (Mannetjes zijn meestal kleiner!)
Eentje met ook slechts 8 vlekken (ook zo'n heule zeldzame, Arp ;D)
Maar deze is overduidelijk een achtvlekkig tienvlek lhb!

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

arpwifi

#8
Leuke  :duim:  Heb je 'm ingevoerd Willy, dan zet ik 'm bij de soortinfo - had Gerrian lang geleden al gedaan  ;D
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

victorwiro

Met vriendelijke groet,
Willy Ronkes

Gerrian