Welke monoculair?

Gestart door Ismael, mei 18, 2017, 17:56:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ismael

Ik zou graag een monoculair willen kopen om vogels wat dichterbij te bekijken. Welke kunnen jullie adviseren? Of misschien wel geen. Mijn budget is maximaal 200 euro

Bedankt voor de info :duim:
Groeten Ismaël Wind

Dirk van Opheusden

Nee, niet doen. Koop een binoculair. In de topics hieronder kun je daarover goede tips vinden.
Dirk van Opheusden

Jaap van Steensel

Ik heb ook overwogen een monoculair te kopen om vogels te kijken. Ik heb een gewone kijker, maar die sleep ik niet altijd mee. Dus voor erbij zocht ik wat kleins en een monoculair leek met wel handig. Uiteindelijk niet gedaan, na wat tests blijkt een monoculair gewoon niet handig, ik heb uiteindelijk een compactkijkertje erbij gekocht. Bevalt veel beter dan een monoculair. Voor 200 euro kun je al best een heel aardig compact kijkertje kopen.

Lowieke

Citaat van: Jaap van Steensel op mei 22, 2017, 09:00:39 AM
na wat tests blijkt een monoculair gewoon niet handig,
Wat vond jij niet handig? Ik zoek ook iets compacts om af en toe mee te nemen maar dat zal veelal in de schemering zijn en dan lijkt me zo'n compacte bino niet geschikt. Bij de meeste monos ljikt me het scherpstelmechanisme niet handig omdat het lijkt dat het toestel niet met één hand te bedienen is. Deze Bushnell lijkt me wel met één hand te bedienen. Hoe is de ervaring wat betreft het vasthouden, is dat met een bino stabieler dan een vergelijkbare (lensgrootte) mono?
Jeroen.

Timo Roeke

Het beeld is erg onrustig maar het is wel praktisch in de jaszak. Knives and Tools hebben een goed monoculair.

Jaap van Steensel

Citaat van: Lowieke op juli 31, 2017, 14:07:33 PM
Citaat van: Jaap van Steensel op mei 22, 2017, 09:00:39 AM
na wat tests blijkt een monoculair gewoon niet handig,
Wat vond jij niet handig? Ik zoek ook iets compacts om af en toe mee te nemen maar dat zal veelal in de schemering zijn en dan lijkt me zo'n compacte bino niet geschikt. Bij de meeste monos ljikt me het scherpstelmechanisme niet handig omdat het lijkt dat het toestel niet met één hand te bedienen is. Deze Bushnell lijkt me wel met één hand te bedienen. Hoe is de ervaring wat betreft het vasthouden, is dat met een bino stabieler dan een vergelijkbare (lensgrootte) mono?
Inderdaad, de scherpstelling gaat bij veel monoculars via de oogring, dat is niet handig, zeker niet als je brildragend bent zoals ik. Je zet dan heel vaak onbedoeld een veeg op je brillenglas. Maar verder zijn ze ook behoorlijk licht (uiteraard) met het gevolg dat je ze niet zo gemakkelijk stilhoudt als een echte kijker. Een 10x vergroting zou ik dan ook zeker niet doen. OK, bij een scope kijk je ook met één oog, maar dat is altijd op statief. Als je wat langer door een monocular kijkt wordt je het vrij snel zat. Voor de echt korte snelle acties zijn we wellicht geschikt, maar ik vind het geen (nog compacter) alternatief voor een echte compacte bino.

Lowieke

Citaat van: Jaap van Steensel op augustus 01, 2017, 09:20:24 AM
Voor de echt korte snelle acties zijn we wellicht geschikt,
Daar is het voor, voor het (relatief) korte rondje, bv met de hond, waar niet het waarnemen voorop staat maar het lopen en je geen kijker om je nek wil hebben hangen maar iets dat je aan je riem kan hangen.

OK, dus beeld is minder stabiel. Dat wordt dan eens een winkel zoeken waar ik zo'n ding kan testen.
Jeroen.