Voor experts: Lucilia richardsi?

Gestart door aport, mei 17, 2017, 01:40:46 AM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Ik heb begrepen dat L. richardsi en L. sericata de enige twee zijn met gele basicosta (tenminste in de UK).
Nu schijnt L. sericata lichte palpen te hebben en deze zijn nogal donker wat dan op richardsi zou wijzen. Ook schijnt er nog verschil te zijn in de parafrontalia, die bij sericata breder zou zijn. Maar dat vind ik nogal moeilijk in te schatten. Over het voorkomen en verspreiding in NL kan ik niets vinden.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/140957118
Lucilia richardsi gezien op 2017-05-14 Berkheide k XIII
Foto's:

bij voorbaat dank Arjan Portengen

jck

De verschillen worden duidelijk genoemd in Testkey to British Blowflies -

http://www.stevenfalk.co.uk/publications

O.a. moet sericata 1 anterodorsal op tibia 2 hebben terwijl richardsi 2 heeft. De verhouding interfrontalia/parafrontalia wordt ook gegeven. Of deze de enige kanshebbers in NL zijn, weet ik niet.

James

aport

Ok dank! Deze sleutel kende ik niet.
Ga er mee aan de slag.
Groet, Arjan

aport

Nog even bekeken en ik houd het nu op richardsi. heb enkele foto's van commentaar voorzien. Als het niet juist is hoor ik het graag...
Met vriendelijke groet, Arjan

jck

Er is nog een sleutel online, die van Royensoc:

http://www.royensoc.co.uk/sites/default/files/Vol10_Part04a_2_Calliphoridae.pdf

Lucilia's staan bijna aan het einde. Het behandelt alleen de Britse soorten en is, denk ik, onvolledig voor NL. Deze sleutelt makkelijk tot L. richardsi: Gele basicosta > richardsi of sericata> 1 sterk ad op tibia 2 = sericata, 2 = richardsi. Als er geen andere NL Lucilia's zijn met gelige basicosta, moet dat hem zijn.

James

Auratus

Volgens mij ontbreken twee Nederlandse soorten in de key van Falk. L. regalis en L. psilosiventris.

Van die twee heeft L.regalis in ieder geval ook een witte/gele basicosta (volgens boek van Rognes). Daarnaast heeft L. regalis ook nog 2 à 3 ad op t2. Dus wat dat betreft nog geen verschillen tussen L. regalis en L. richardsi. Het duidelijkste verschil zit in de discal setae van T5 (helaas niet zichtbaar op jouw foto's). L. regalis moet daar strong discal setae hebben en die ontbreken bij L. richardsi. Ook in de beharing van de overige tergieten zitten nog verschillen en van de palpi wordt gezegd dat die van L. regalis "yellowish to black" zijn en die van L. richardsi zijn "greyish-brown" Hoe ik die van jouw dier moet noemen zou ik niet durven zeggen, want ik zie daar geel en grijs op...

Helaas hebben we aan dit alles nog niet heel veel, want L. psilosiventris ontbreekt helaas in het boek van Rognes.
Groet,

Jan

aport

Dank voor jullie reacties!
Een ander kenmerk dat voor Richardsi wordt gegeven is: antennae proportionately longer (almost reaching the mouthedge). Dit staat niet in de sleutel maar in de soortbeschrijving. Dat meen ik hier toch ook wel te zien.
Had ook gezien dat er twee soorten ontbraken (waarvan een zz, voor wat dat waard is). Ging er eigenlijk vanuit dat de kans dat al die kenmerken ook voor deze soorten zouden gelden niet zo groot was, maar zo zie je maar....

Heb nog een foto toegevoegd waarop er iets van het 5de tergiet te zien is. Volgens mij zie ik daar wel 2 borstels, maar die lijken me marginaal (als ik de terminologie goed begrijp?).

Houd het er maar op dat het waarschijnlijk L. richardsi betreft.

Groet, Arjan

jeeweevz

Wat jij aanwijst als "2 anterodorsals" lijken mij meer "2 posterodorsals"!
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea

Auratus

Citaat van: jeeweevz op juni 30, 2017, 12:47:41 PM
Wat jij aanwijst als "2 anterodorsals" lijken mij meer "2 posterodorsals"!

Scherp!
Groet,

Jan

arjan.kop

't is hoe dan ook een leuke. Alle algemene soorten hebben lichte palpen. Ik zou ook richardsi zeggen.

nielsyese

Ik had deze even gemist, maar dit is Lucilia sericata vanwege het feit wat Jan Willem al aangeeft: de 2 'anterodorsals' die je aanwijst zijn posterodorsals. Er is maar 1 ad en dan leidt de tabel eenvoudig naar Lucilia sericata.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

aport

Ja, dit moest ik nog even bekijken en vervolgens vergeten. Maar ik begrijp denk ik de terminologie nog niet helemaal.
Als dat twee pd's zijn, wat is dan de ad? Die naar rechts is toch een ventrale borstel?
Groet, Arjan

arjan.kop

Het is een beetje gezocht, maar de borstels op de poten moet je zien alsof je de vlieg plat op zijn buik drukt, met zijn poten recht naar buiten. Als je dan vanaf het eind van de poot richting het lichaam kijkt heb je een bovenste helft (dorsaal) en een onderste die ventraal is. Voor is ante- en achter is post(ero)-. De antedorsaalbortels zitten in die zienswijze dus voor-boven, terwijl ze bij een ontspannen zittende vlieg "voorbuiten" zouden zitten. Het kransje aan de onderkant van de tibia telt niet, dus dan houd je bij jouw vlieg 1 ad over. De tabel van Falk is best aardig, maar ik kom er te vaak verkeerd mee uit. De sleutel van Mihályi (http://publication.nhmus.hu/pdf/annHNHM/Annals_HNHM_1977_Vol_69_181.pdf) stuurt me veel minder vaak het bos in.

aport

Zat er 1 in huis, dus die heb ik nog maar eens bekeken. Denk dat ik nu wel doorheb hoe de benaming werkt.
Dank voor de heldere uitleg (tenminste als ik het inderdaad goed begrepen heb).
Palpi zijn bij deze wel duidelijk licht. Zal de eerste veranderen naar sericata.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/143698215
Lucilia sericata gezien op 2017-08-21 Valkenburg (ZH)

Groet, Arjan

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

aport