Kleine oranje schijfjes

Gestart door Arno van Stipdonk, december 03, 2005, 17:33:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arno van Stipdonk

Vandaag kwam ik kleine oranje zwammetjes tegen. Deze groeiden op arme humusarme grond aan de rand van heideachtig terein tussen mos.
Weet iemand of dit het groot oranje mosschijfje is?
Ik kan er niks anders van maken. Ze zijn wel vrij donkeroranje maar ze lijken nog vrij jong.

Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk


Arno van Stipdonk


Elachista

Ik neig sterk naar Melastiza chateri, ook een schijfje.
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Daar kun je wel eens heel erg gelijk in hebben Tymo.
Vooral de volgende foto vind ik erg lijken:

http://perso.wanadoo.fr/champi.fc/ascos/im...iza_chateri.jpg

Ik ga nog even verder zoeken, alvast bedankt voor de tip Tymo! :duim:  

Elachista

http://www.mykonet.ch/images/sonstige_nich...ldborstling.JPG
Als ik deze foto van een wimperzwammetje zie, om precies te zijn Scutellinia trechispora, dan heeft die er qua bouw en kleur enorm veel van weg.
Alleen vertoont die van jou geen haartjes aan de rand voor zover ik het kan zien.
Deze twee soorten kan ik je bieden, verder zou ik het niet weten  :)  
Groet,
Tymo

Arno van Stipdonk

Deze lijkt er inderdaad heel veel op, echter geloof ik niet dat deze wimperzwammetjes zijn. De schijfjes die ik tegenkwam zijn veel onregelmatiger van vorm, net zoals bij Melastiza chateri.
Ik ga nog wat verder zoeken en ga eventueel over een aantal dagen nogmaals terug naar de zwammetjes om te bekijken of ze nog verkleuren.
Je hebt me fantastisch geholpen Tymo, bedankt!

Dinant Wanningen

Hoi,

Ik denk dat dit inderdaad Groot oranje morsschijfje is Octospora humosa de biotoop omschrijving klopt precies bij deze soort. maar voor het zelfe kan het een Lamprospora zijn er zijn wel 14 soorten mosschijfjes

aju Dinant,
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Hallo Dinant,

Kun je me vertellen hoe deze dan te determineren zijn? Weet jij een goede site van deze soorten? Of wordt het toch weer microscoopwerk?


Dinant Wanningen

Hoi,

Microscoop werk dat is duidelijk gegeven bij paddestoelen.

aju Dinant,
Groet ,Dinant


Arno van Stipdonk

Ik was er al bang voor. Dan moeten ze nog maar een jaartje wachten. :(

Bedankt!