Hoofdmenu

Eindhoven

Gestart door woen, mei 12, 2017, 13:09:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

woen

Goedendag,

Heeft er iemand tips voor goede vogelkijk gebieden in de buurt van Eindhoven? Liefst op fietsafstand.
Ken vooral het grensgebied van Valkenswaard vrij goed.
Sinds een tijdje woon ik midden in Eindhoven en kom erachter dat ik het hier niet zo goed ken  :o
Groeten,

Jeroen

migratorius

Gelukkig liggen er rond Eindhoven heel veel leuke gebieden die het mogelijk maken uit de stad weg te komen.
Naast vogels zijn er ook heel leuke planten en libellen rond Eindhoven te vinden.

Een lijstje...
- Strabrechtse Heide
- Nuenens Broek en omgeving bij Nederwetten
- De Pan (tussen Sterksel, Maarheeze en Someren-Heide)
- 's winters Someren-Heide (ganzen)
- Mosbulten bij Son en Breugel
- Gijzenrooi tussen Eindhoven, Geldrop en de A67
- Leenderheide ten westen van Heeze (slecht bezocht!)
- Groote Heide & Soerendonks Goor
- de Malpie (Valkenswaard)
- De Maaij bij Bergeijk
- Plateaux-Hageven op de grens

Ook ten noordwesten van Best liggen heel fraaie gebieden, maar die waren voor mij (ik woonde in Tongelre) wat ver...

JanHein

frankneijts

#2
Als je regelmatig hier kijkt https://vogelsindekempen.waarneming.nl/waarnemingen_v7.php?groep=1&z=2 krijg je op den duur vanzelf een indruk van de beste plekken. Dat zal vaak overeenkomen met het lijstje van Jan Hein hoewel hij daarin 1 van de allerbeste plekken is vergeten (?): Budel-Dorplein, zinkfabriek (Ringselven) en omgeving (Loozerheide). En als je daar eenmaal toch bent sta je al met één been in het Kempenbroek: natuurgebieden in het grensgebied Noord-Brabant/Limburg/Belgisch Limburg.. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Ten westen van Eindhoven heb je nog leuke gebieden als het Groot en Klein Meer (tussen Wintelre en Vessem), de Landschotse Heide (tussen Vessem en Middelbeers) en nog wat westelijker het landgoed De Utrecht bij Hilvarenbeek. Rond Reusel o.a. de Reuselse Moeren en het Beleven.
Maar ik heb ook altijd met veel plezier gevogeld in de parken en plantsoenen van Eindhoven zelf zoals het Dommelplantsoen, Genneperparken, het Henri Dunantpark, het Pieter Eiffhuis-plantsoen en het Eckartse Bos (Mibo!). Daarnaast misschien wel mijn leukste Eindhovense soorten (bijv. Blako, Witstuitbarmsijs, Grote en Roodkeelpieper) gevonden op de industrieterreinen van Acht en Welschap (hoewel momenteel ernstig gedegradeerd) inclusief de Vlindertuin bij Acht.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Haha, ik was Buul niet vergeten Frank, maar aangezien het op de fiets een heel eind is (zeker anderhalf uur op mijn gezapige tempo) is het niet de eerste lokatie voor een fietsvogelaar. En als je nog nooit gehoord hebt dat het een goed vogelgebied is heb je écht niet opgelet.

JanHein

frankneijts

Citaat van: migratorius op mei 12, 2017, 17:51:31 PM
Haha, ik was Buul niet vergeten Frank, maar aangezien het op de fiets een heel eind is (zeker anderhalf uur op mijn gezapige tempo) is het niet de eerste lokatie voor een fietsvogelaar. En als je nog nooit gehoord hebt dat het een goed vogelgebied is heb je écht niet opgelet.

JanHein
Ik vermoedde al zoiets maar omdat je ook de Plateaux en de Diepenhoek noemde (toch ook een aardig eindje trappen) dacht ik héél even dat er wellicht een andere reden zou kunnen zijn ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

woen

Top! Heb van enthousiasme zelfs mijn auto weer eens rijklaar gemaakt. Denk dat ik morgen eens een rondje ga maken!  B)
Groeten,

Jeroen

woen

#7
Toch weer zuidelijk gaan vogels kijken. De Maaij en de Plateaux. Waarom ik niet eerder naar de Maaij ben geweest? Prachtig​ gebiedje!

Groeten,

Jeroen