(Iberische) Vroedmeesterpad - hulp bij determinatie

Gestart door guusvanduin, mei 09, 2017, 19:21:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

guusvanduin

ik nam vorige week met een permanente opstelling ’s nachts de roep van een Alytes op die ik determineerde als A. obstetricans - Vroedmeesterpad. de waarneming deed ik in de Spaanse provincie Castuera, waar obstetricans (net) niet voor zou moeten komen.
zie voor plaats, roep en sonogram: https://observation.org/waarneming/view/137969151

De Spaanse moderator van observado.org vroeg me de soort te veranderen in A. cysternasii. dat heb ik gedaan, hoewel ik het geluid erg vind lijken op de obstetricans-vroedmeesters die ik vele jaren in mijn tuin in Amsterdam had, en misschien nog heb. ook het sonogram sluit daar (dus) aardig bij aan.

volgens de moderator is het geluid van beide soorten vrijwel hetzelfde. wat ik echter van cisternasii hoorde op amphibiaweb.org lijkt een ander, hoger geluid.

als iemand eens zijn of haar licht zou willen laten schijnen over deze waarneming ..? vergelijk ook mijn Amsterdamse waarnemingen:
http://tinyurl.com/kwkhpgt

met opnamen, opmerkingen en sonogrammen ...

dank

Guus van Duin

Remon

Op basis van range zou ik ook uitgaan van cysternasii. Het geluid is idd erg vergelijkbaar.

gr Rémon

guusvanduin

eigenlijk wil ik niet uitgaan van iets als een range, maar gewoon horen of zien waarom het wel of niet om een soort gaat. anders blijf je maar ronddraaien in een verspreidingscirkeltje. terwijl he toch om kenmerken zou moeten gaan ..
de range van obstetricans in Field Guide to the Amfibians & Reptiles of Britain and Europe (Speybroeck et al) loopt aardig ver zuidelijk en dan kom je al behoorlijk in de buurt van waar ik het geluid opnam ...

Guus

rikk

Guus, als je absoluut zeker wil zijn, had je er een moeten vangen en kenmerken (knobbels op de handpalm etc.) moeten noteren. Of nog beter: DNA-onderzoek moeten doen.

Die geluidsopnames zeggen me weinig.

Voor amfibieën en reptielen, die veel minder mobiel (maar wel oneindig veel variabeler) zijn dan vogels, is het soms onvermijdelijk dat je van het verspreidingsgebied uitgaat.

Het Centrale Systeem, de bergrug die dwars door Spanje loopt, en de bergketens in het verlengde daarvan, vormen in het westen van Spanje een duidelijke geografische en klimatologische scheidslijn. Ten zuiden daarvan lijkt obstetricans niet voor te komen.
Rik