Sporen in Hongarije (Zsana), maar waarvan.

Gestart door s.hietkamp, mei 09, 2017, 19:13:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

s.hietkamp

Hallo allemaal,

Bij deze post ik een aantal foto's van dierensporen. Deze foto's zijn genomen in Hongarije (https://www.google.nl/maps/place/Zsana,+Hongarije/@46.3968066,19.5105785,11z/data=!4m5!3m4!1s0x47439dbe22712b4d:0x4a73e6d0d5a0e780!8m2!3d46.3802847!4d19.6600846?hl=nl).

Ik heb helaas geen verstand van dierensporen maar vind het wel erg interessant. Kan iemand zeggen welke soorten het hier betreft?

Alvast bedankt. Ik zal de foto, nummeren om het wat makkelijker te maken.

Groeten,
Sander


jva

#1
Foto's 2tm5 (van boven naar beneden) lijkt me das. Eerste hond(achtige), laatste wild zwijn. Tip: zorg voor een liniaaltje of iets anders om de afm te kunnen bepalen.
Jelle

s.hietkamp

Dank je wel Jelle.

Er komen daar Goudjakhalzen voor, heb ik het geluid wel eens van opgenomen. Zou het spoor daarvan kunnen zijn waarover je zegt een hondachtige.

gr.,
Sander

jva

#3
Citaat van: s.hietkamp op mei 11, 2017, 13:44:03 PM
Dank je wel Jelle.

Er komen daar Goudjakhalzen voor, heb ik het geluid wel eens van opgenomen. Zou het spoor daarvan kunnen zijn waarover je zegt een hondachtige.

gr.,
Sander

Met 'hond(achtige)' bedoelde ik in dit geval hond/wolf/jakhals (in ieder geval geen vos). Wolf waarnemingen uit die contreien zijn mij niet bekend, maar m.i. niet volledig uit te sluiten. Zonder gegevens van de afmetingen (vandaag de tip..) blijft het gissen over de soort. Bovenal is het al lastig genoeg zo niet haast onmogelijk om op basis van een afdruk met zekerheid een (forse) hond van een wolf te onderscheiden. Het lijkt me dat dit ook opgaat voor hond vs jakhals. Ik zou het vooralsnog zelf classificeren als 'Hondachtige (Canis) onbekend' (zie Observado). Op basis van de locatie van de waarneming en het jou bekende voorkomen van jakhalzen zou je er eventueel ook een onzekere goudjakhals van kunnen maken, dat laat ik aan jou over. Wellicht toch waardevol om alsnog in te voeren in Observado.
Jelle

s.hietkamp

Dank je wel Jelle voor dit uitgebreide antwoord. Ik heb al twee waarnemingen van een gewone jakhals op observant staan een met geluid en een zonder. Ik zal er nog een bij plaatsten met de pootafdruk.

Nogmaals dank, heel erg leuk om dit nu te weten. Volgende keer een liniaal bij me dat is zeker  :duim:

groeten,
Sander

tekenaar

met die tenen die in een lijn staan denk ik toch eerder richting das, niet aan een hondachtige. Voor das mis ik de afdruk van de vijfde vinger wel, maar de vorm van de voetzool komt er mee overeen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

Citaat van: tekenaar op mei 19, 2017, 08:44:22 AM
met die tenen die in een lijn staan denk ik toch eerder richting das, niet aan een hondachtige. Voor das mis ik de afdruk van de vijfde vinger wel, maar de vorm van de voetzool komt er mee overeen.

Beste Paul,

Heb je het hele topic gelezen? Merendeel is m.i. das idd, maar toch niet de eerste foto uit de reeks (ik neem aan dat je die bedoeld)? Ik zie daar persoonlijk geen das in en m.i. karakteristiek voor een hondachtige. Ik deel je mening dus niet.
Jelle