witte Gewone vogelmelk?

Gestart door wtamis, mei 09, 2017, 12:18:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

wtamis

Beste mensen,

Op bijgevoegde foto staat volgens mij een Gewone vogelmelk, maar ik mis de duidelijke groene streep (een belangrijk determinatiekenmerk) aan de buitenkant van de bloemdekbladeren. Een andere soort, een witte cultivar, etc.??
Leiden, Singelpark, begin mei 2017.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Wil Tamis

grunsven

Is het geen witte Zwanenbloem?
Die wordt soms te koop aangeboden.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

HPM

Het blad is ook veel te breed voor vogelmelk.
Herman van der Meer

wtamis

#3
ik heb witte zwanembloem even gegoogled, wist niet dat-ie bestond, maar die ziet er toch anders uit, zie foto

Rob Koelman

Een Allium nog een optie?

Voor het gemak hieronder een bijgedraaide en qua belichting iets verbeterde versie (scheelt verrekte nekken):

Met vriendelijke groet, Rob

wtamis

#5
Bochtige look lijkt me, (in waarneming.nl als bochtig look, typefoutje?).

Dank voor het meedenken.

migratorius

Lijkt me Allium neapolitanum.

JanHein

janvdbrugge

Wil Tamis schreef: "Bochtige look lijkt me, (in waarneming.nl als bochtig look, typefoutje?)."

Hallo Wil en andere geïnteresseerde lezers,
Het lijkt wat off-topic, maar orthografie is ook in botanische activiteiten nogal van belang.
De plantennaam look is in het Nederlands een onzijdig woord. Voor huislook, knoflook, bieslook, Napolitaanse look en look-a-like's (behalve voor look-a-like zelf . . .) moet je dus het lidwoord HET gebruiken. De aanduiding Bochtig Look is dus correct, als dat zonder lidwoord is weergegeven. Indien er een bepalend lidwoord (de of het) voorafgaat, is het toevoegen van een -e wel gebruikelijk: vers bieslook, maar: het verse bieslook. In een soortaanduiding zou ik zelf helemaal geen verandering toepassen, dus gewoon: het Bochtig Look, omdat "het bochtige look" in principe op elke looksoort betrekking kan hebben.

Voor wie de taalkundige termen wat ongebruikelijk zijn: behandel het woord look precies hetzelfde als bijv. het woord boek, dan zal iedereen aanvoelen wat er mis kan gaan (en waarom het voor niet-Nederlanders zo lastig is om dit soort grammaticakwesties onder de knie te krijgen).
Groeten en succes, eventueel sorry voor het uitweiden over taalgebruik . . .
Jan van der Brugge


HPM

Citaat van: janvdbrugge op mei 09, 2017, 15:46:35 PM
...
Voor wie de taalkundige termen wat ongebruikelijk zijn: behandel het woord look precies hetzelfde als bijv. het woord boek, dan zal iedereen aanvoelen wat er mis kan gaan (en waarom het voor niet-Nederlanders zo lastig is om dit soort grammaticakwesties onder de knie te krijgen)..

Het bochtig/rood,/leuk boek?
Herman van der Meer

janvdbrugge

Goed, HPM, ik zal m'n mond houden. Wellicht zijn forumgebruikers beter af met jouw goedkope en misplaatste one-liners.
J.v.d.Brugge


HPM

Verklaar het dan eens, Jan? Het mag in één zin.
Herman van der Meer

gertjanvannoord

"In een soortaanduiding zou ik zelf helemaal geen verandering toepassen, dus gewoon: het Bochtig Look, omdat "het bochtige look" in principe op elke looksoort betrekking kan hebben."

De meesten zullen ook spreken over "het klein kruiskruid (bij ons in de tuin)" en niet over "het kleine kruiskruid" want dat kan op elk kruiskruid betrekking hebben die relatief klein is uitgevallen.
Gertjan van Noord

Rien Ondersteijn

Aan Jan van der Brugge :

'Kant en Klaar' uitgelegd! Vind dat altijd reuze interessant;
Zou je/men eigenlijk niet moeten spreken van 'Napolitaans Look' ?
En Chinees Bieslook ???
Groene groe[n]tjes.Rien.

janvdbrugge

Even wat rechtzetten. Rien, je hebt gelijk, Napolitaanse look is fout (tikfout), tenzij het lidwoord het ervóór staat. Herman heeft ook een punt, maar de one-liner viel bij mij verkeerd (zoals vaak met one-liners die n.m.m. soms best wat onderbouwd zouden mogen zijn). Boek is misschien toch niet zo'n handig voorbeeld, maar is dan ook geen soortaanduiding. Kruid dan? Lastig. Kun je zeggen: het grijs kruid (zonder grijskruid te bedoelen)? Officieel mag dat blijkbaar niet (Algemene Nederlandse Spraakkunst, G.Geerts, W.Haeseryn, J.de Rooij, M.C.van den Toorn, Wolters-Noordhoff, 1984, p.325, Gebruik van de verbogen en onverbogen vorm van het adjectief). Maar als ik bij mezelf wat woorden test, heb ik toch eigenlijk niet zo'n moeite met: het wit papier, het zwart vogeltje, dat oud huis. Volgens de regels moet er na het/dat en na een bezittelijk voornaamwoord steeds een -e (sjwa heet die, 'n stomme of toonloze e) komen: het lekkere bier, het/zijn zwarte paard. Zou 't dan invloed van dialect zijn? (lijkt niet zo aannemelijk). Overigens zijn de regels ook weer niet zó simpel: het gelukkig gezin, dat hachelijk avontuur, het onvermijdelijk gevolg (alternatief gebruik, "om ritmische of eufonische redenen", zegt genoemd boek op p.331) en ook beide mogelijkheden hier: 't leukst(e), 't mooist(e).
Best interessante materie, maar wel een andere discipline of hobby (iets voor "taalmaatjes"- projecten?) dan determineren van dieren- en plantentaxa. Gebruik van hoofdletters zou een oplossing kunnen zijn, maar is toch niet haalbaar voor elke vermelding, overal en door iedereen, van levensvormen.
Groeten, excuus voor enig misverstand, Jan van der Brugge

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Citaat van: janvdbrugge op mei 09, 2017, 19:13:00 PM

.. Maar als ik bij mezelf wat woorden test, heb ik toch eigenlijk niet zo'n moeite met: het wit papier, het zwart vogeltje, dat oud huis. Volgens de regels moet er na het/dat en na een bezittelijk voornaamwoord steeds een -e (sjwa heet die, 'n stomme of toonloze e) komen: het lekkere bier, het/zijn zwarte paard. ...

Dat klinkt voor mij heel erg raar. Ik geloof ook niet dat ik dat iemand ooit heb horen zeggen.

Overigen geloof ik niet dat mijn,  wat jij een one-liner noemt, onderbouwing behoeft. Het moet toch duidelijk zijn dat ik een contradictie aangaf.

En wat de taalkunde betreft: de regels voor het hoofdlettergebruik in soortnamen is zeer in tegenspraak met het algemeen geaccepteerde gebruik. Bochtig Look/bochtig look. Lap die regels dus rustig aan je laars
Herman van der Meer

wtamis

Dank allen. Bochtig of Napolitaans look. Weer wat geleerd!

Mosmanneke

"En wat de taalkunde betreft: de regels voor het hoofdlettergebruik in soortnamen is zeer in tegenspraak met het algemeen geaccepteerde gebruik"

Moet je eens in Duitse en Zwitserse flora's kijken!
Groetjes
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

HPM

Citaat van: Mosmanneke op mei 09, 2017, 19:47:41 PM

Moet je eens in Duitse en Zwitserse flora's kijken!

Daar hoeven ze zich al helemáál niet aan het Groene Boekje te houden.
Herman van der Meer

Mosmanneke

Maar het zegt toch wel iets!
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

gertjanvannoord

Citaat van: Mosmanneke op mei 09, 2017, 20:40:58 PM
Maar het zegt toch wel iets!

nee, want in het Duits schrijf je nu eenmaal alle zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter
Gertjan van Noord

gertjanvannoord

nu we toch volkomen off-topic zijn: wat ik pas echt gek vind is het verschil tussen "een grote man" en "een groot man"
Gertjan van Noord

Mosmanneke

Als je Gertjan van Noord en Herman van der Meer met een hoofdletter schrijft dan ook Gewone Vogelmelk.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rien Ondersteijn

Hoho Mosmanneke...!     :police:

Gertjan en Herman zijn voornamen van personen en die worden altíjd met een hoofdletter geschreven [evenals Mosmanneke...!]
terwijl 'gewone' een bijvoeglijk naamwoord is [en da's maar héel 'gewoon'....]
Groene groe[n]tjes.Rien.

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

HPM

Citaat van: gertjanvannoord op mei 12, 2017, 09:49:09 AM

je mag vinden dat het anders moet, maar dit beschrijft de huidige situatie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_spelling_van_dieren-_en_plantennamen

Nee, dat geeft de (afwijkende) regels van het 'Groene Boekje'.

Maar dit staat er ook bij:
"Praktijk
In de praktijk worden in veel (wetenschappelijke) publicaties over planten en dieren alle namen van soorten met beginhoofdletters geschreven. Dit om verwarring te voorkomen tussen gebruikte bijvoeglijke naamwoorden en de werkelijke soortnaam. Daarbij is het goed om te weten dat er soortnamen bestaan als middelste bonte specht en kleinst waterhoen. In dergelijke publicaties schrijft men dan "Middelste Bonte Specht" en "Kleinst Waterhoen"
."

Wat de Taalunie wil is op zijn minst niet praktisch te noemen. Ze veroorzaken onnodig verwarring, die met een of twee simpele hoofdletters is te voorkomen en in de praktijk ook wórdt voorkomen.

Bovendien gaat het bij achternamen van menselijke personen niet om persoonsnamen maar om familienamen. De voornaam duidt de persoon aan.

Herman van der Meer

Rien Ondersteijn

Okee Gertjan & Herman

Het is hoe je de flora bekijkt : uit wetenschappelijk oogpunt schrijft men met Hoofdletters.
De Taalunie zegt ook :
'Nederlandse dieren- en plantennamen zijn geen eigennamen maar soortnamen, en worden daarom in de regel níet met een hoofdletter geschreven'

Willen we allemaal 'wetenschappelijk' denken ?
M.a.w.; ik wil iedereen vrij laten.
Groene groe[n]tjes.Rien.

HPM

Citaat van: Rien Ondersteyn op mei 12, 2017, 10:59:56 AM
...
M.a.w.; ik wil iedereen vrij laten.

Dat hangt ervan af wáár je schrijft.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op mei 12, 2017, 11:34:51 AM
Citaat van: Rien Ondersteyn op mei 12, 2017, 10:59:56 AM
...
M.a.w.; ik wil iedereen vrij laten.

Dat hangt ervan af wáár je schrijft.
Inderdaad: als ik aan een familielid schrijf dat ik een ijsvogel gezien heb, doe ik dat anders dan wanneer ik op waarneming.nl schrijf dat ik een IJsvogel gezien heb.

Er zijn wel meer rare taalkundige constructies in soortnamen:
- Temmincks Strandloper -> De Temmincks Strandloper is nog aanwezig
- Temmincks studeerkamer -> De* Temmincks studeerkamer is heringericht (* foutief)

JanHein

Mosmanneke

Voor mij zijn de Kleine Bonte Specht, de Gewone Waternavel en de Grote Bosmuis, medebewoners van onze planeet. We zijn niet meer of niet minder. Als je ziet hoe de mens omgaat met die medebewoners zijn we misschien wel minder!
Ik vind het van respect tegenover de Natuur getuigen (Natuur met een hoofdletter!) als ook die namen met een hoofdletter worden geschreven. De regeltjes van de taalunie kunnen me wat dat betreft gestolen worden.
Groetjes
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers