Hoofdmenu

Wasbeerhond

Gestart door Martijn Versluijs, november 02, 2007, 19:34:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Versluijs

Ik vroeg mij af wat voor soort hol een wasbeerhond maakt. Heb namelijk hij een dassenburcht ongewone uitgangen waargenomen.

Deze uitgangen gingen namelijk de eeste meter tot anderhalve meter recht naar beneden. Het zand dat eruit gekomen was was niet in een waaiervorm uitgespreid zoals das wel doet. Eerst dacht ik aan lucht/vlucht gangen van een dassenburcht, maar het was duidelijk te zien dat deze gangen regelamtig belopen werden.

Ik dacht dat het misschien gangen waren van een wasbeerhond. Maar misschien weet een van jullie wel wat het het is.

Gr. Martijn

Aaldrik pot

Voor zover ik weet zijn wasbeerhonden zelf geen echte gravers, maar maken ze vooral gebruik van bestaande dassen- en vossenholen. Of ze slapen in onder dicht struikgewas. Ik kan in de literatuur die ik heb niet terugvinden dat wasbeerhonden bestaande dassen- of vossenholen vergraven waardoor ze specifiek herkenbaar worden. Wat je beschrijft over holen die eerst recht naar beneden gaan, heb ik wel eens bij sommige vossenburchten gezien.

Aaldrik Pot

mlahaye

Hallo Martijn,

Ik sluit mij aan bij Aaldrik. En waarom moest je aan wasbeerhond denken? Alleen vanwege de afwijkende gangen?

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Martijn Versluijs

Ik herkende in deze gangen geen dassen of vossen hol. Hierbij komt ook de dassen, het zand dat uit de gang komt meestal in een waaiervorm leggen. Bij goed belopen gangen zie je vaak een padje midden door lopen. Bij deze was het recht naar achter in een rechte lijn uitgespreid. Het gaat ook niet om 1 gang mar meerder bij elkaar. Heb bij in de buurt verschillende burchten bekeken en nergens anders waren deze soort gangen te vinden.

Zo ik had das en vos uitgesloten en dacht aan misschien een wasbeerhond.

Weten jullie of dassen dit soort uitgangen ook hebben bij burchten? Of zal het zo zijn dat er misschien een vos bij de dassen is ingetrokken.  

mlahaye

Er zal een vos bij de dassen ingetrokken zijn.

Maurice
admin zoogdieren

logico

#5
Ik zou een duidelijke foto maken of meerdere duidelijke foto's.
Is voor de mensen hier ook makkelijker.

Zoek duidelijke printen bij de holen.

Er wordt vaak gezegd:

Vossen > het zand in waaiervorm
Dassen> Net zoals je vaak bij konijnen ziet een geul/kom in het uitgegraven zand waar doorheen gelopen wordt.

Maar als je veel Dassen en vossen burchten/bouwen bekeken hebt dan weet je dat dit niet altijd klopt.

Vossen wonen vaak samen met Dassen. Vaak zitten de dassen wat dieper.
Jonge vossen en dassen in dezelfde bouw zijn voorgekomen.

Met vriendelijke groet,
Patrick