kapot ei met embryo op straat

Gestart door Ton van Haaren, mei 08, 2017, 08:04:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/138037933
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2017-05-07 Zaandam - Westerwatering
Foto's:






Toelichting:
ei kapot op straat met embryo ernaast. Heeft een predator laten vallen?
Lag er 's ochtends nog niet.
bij voorbaat dank Ton van Haaren
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

thijsdekort

Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P

Rien Ondersteijn

Hier een link naar nét uitkomende scholekster eieren -ik vind de jonkie's best anders dan t getoonde slachtoffer.
https://sandrasdierenfotos.wordpress.com/author/sandje/page/101/
Van jonge Waterhoen is de snavel al roodachtig,dus die zou best kunnen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Ton van Haaren

snavel was inderdaad roodachtig aan de basis. Ik heb het ei voorlopig op die van een waterhoen gezet, alleen is er geen optie 'ei'
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Cygnus

Een Scholekster is het zeker niet. Tussen het ei van een Waterhoen en dat van een Scholekster zit trouwens ook een aanzienlijk verschil in formaat. Op basis van de afmetingen van de eierschaal zou dus mogelijk iets meer over de vermoedelijke soort gezegd kunnen worden. Als ik het ei zie, dan denk ik zelf eerder aan een Meerkoet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

frankneijts

Citaat van: Cygnus op mei 08, 2017, 15:54:48 PM
... Als ik het ei zie, dan denk ik zelf eerder aan een Meerkoet.
Meerkoet heeft gewoonlijk kleinere spikkels, niet zulke grotere vlekken. Harrison ('A Field Guide to the Nests, Eggs and Nestlings...') bijv. bij Waterhoen: ".. with spots or small blotches.." en bij Meerkoet: "..with specks and fine spots.."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Citaat van: Cygnus op mei 08, 2017, 15:54:48 PM... Als ik het ei zie, dan denk ik zelf eerder aan een Meerkoet.

Citaat van: frankneijts op mei 08, 2017, 17:19:25 PMMeerkoet heeft gewoonlijk kleinere spikkels, niet zulke grotere vlekken. Harrison ('A Field Guide to the Nests, Eggs and Nestlings...') bijv. bij Waterhoen: ".. with spots or small blotches.." en bij Meerkoet: "..with specks and fine spots.."

Hieronder een foto van een meerkoetnest. (Vorig jaar per ongeluk tegen aan geblunderd).
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Rob- jij bent zo goed in uitvergroten en belichten etc
Zie jij kans om t onderste[rechts] ei uit 'jouw' nest tot dezelfde proporties uit te vergroten als dat van Ton ??
Misschien dat we dan beter de spikkels kunnen vergelijken ?

Dank Alvast !!
Groene groe[n]tjes.Rien.

Klaas v d Meer

Citaat van: thijsdekort op mei 08, 2017, 12:49:37 PM
Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P
:duim:
Groeten van Klaas.

frankneijts

Citaat van: Klaas v d Meer op mei 09, 2017, 18:00:01 PM
Citaat van: thijsdekort op mei 08, 2017, 12:49:37 PM
Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P
:duim:
Zó'n jonge Scholekster heeft een donkere, niet rode snavel..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Klaas v d Meer

Citaat van: frankneijts op mei 09, 2017, 19:06:58 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op mei 09, 2017, 18:00:01 PM
Citaat van: thijsdekort op mei 08, 2017, 12:49:37 PM
Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P
:duim:
Zó'n jonge Scholekster heeft een donkere, niet rode snavel..
Maar het ei is van Scholekster.
Groeten van Klaas.

H.Valkema

Citaat van: frankneijts op mei 09, 2017, 19:06:58 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op mei 09, 2017, 18:00:01 PM
Citaat van: thijsdekort op mei 08, 2017, 12:49:37 PM
Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P
:duim:
Zó'n jonge Scholekster heeft een donkere, niet rode snavel..

Niet de wijsneus uithangen als je geen verstand hebt van eieren.. Jou suggestie Waterhoen komt qua ei niet eens in de buurt. Scholekster wel, sterker nog, er is geen enkele andere soort die in de buurt komt.

-Licht zandige grondkleur in combinatie met vrij grove zwarte stippen en formaat is typerend en uitsluitend voor andere gelijkende soorten (bijv. Kievit of Visdief)
-Embryo's zijn nog niet volledig doorontwikkeld, dit zorgt nog voor de rode kleur. Bij uitkomen zwarte snavel.

100% Scholekster.
Groeten,
Haije Valkema

frankneijts

Citaat van: H.Valkema op mei 10, 2017, 12:39:32 PM
Citaat van: frankneijts op mei 09, 2017, 19:06:58 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op mei 09, 2017, 18:00:01 PM
Citaat van: thijsdekort op mei 08, 2017, 12:49:37 PM
Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P
:duim:
Zó'n jonge Scholekster heeft een donkere, niet rode snavel..

Niet de wijsneus uithangen als je geen verstand hebt van eieren.. Jou suggestie Waterhoen komt qua ei niet eens in de buurt. Scholekster wel, sterker nog, er is geen enkele andere soort die in de buurt komt.

-Licht zandige grondkleur in combinatie met vrij grove zwarte stippen en formaat is typerend en uitsluitend voor andere gelijkende soorten (bijv. Kievit of Visdief)
-Embryo's zijn nog niet volledig doorontwikkeld, dit zorgt nog voor de rode kleur. Bij uitkomen zwarte snavel.

100% Scholekster.

Kan het ook een beetje minder aanmatigend?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: H.Valkema op mei 10, 2017, 12:39:32 PM
Jou suggestie Waterhoen komt qua ei niet eens in de buurt. Scholekster wel, sterker nog, er is geen enkele andere soort die in de buurt komt.

100% Scholekster.
Ik heb enige ervaring met het vinden van eieren in de polder. Ik waag het daarom erop te wijzen dat elk scholeksterei dunne krabbels tussen de vlekken heeft. Die ontbreken op de foto volledig en daarom valt scholekster als kandidaat af. Ik vind waterhoen, ook gelet op het embryo met rode snavelbasis, zeer aannemelijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Wouter Puyk

Het ei past prima op de beschrijving en tekening van een Scholekster ei, plaat 36 fig. 6b in Harrison's (Elseviers) broedvogelgids en niet op Waterhoen/Meerkoet afgebeeld op dezelfde plaat.
De dode pul lijkt niet op Scholekster, o.a. navelkleur en dikte kloppen niet.

Gaat het niet om 2 verschillende ''objecten"?

Oenanthe

Citaat van: Wouter Puyk op mei 11, 2017, 13:29:54 PM
Het ei past prima op de beschrijving en tekening van een Scholekster ei, plaat 36 fig. 6b in Harrison's (Elseviers) broedvogelgids en niet op Waterhoen/Meerkoet afgebeeld op dezelfde plaat.
Ik heb die gids ook maar er bestaat ook een boekje met de veelzeggende titel "Geen twee eieren zijn gelijk". Dat is een waarheid als een koe en daarom moet je altijd voorzichtig zijn om alleen met verwijzing naar een afbeelding in een boek (ik wil hiermee geen enkele afbreuk doen aan de echt voortreffelijke gids van Harrison!) een ei te determineren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

snwja3

Citaat van: Oenanthe op mei 11, 2017, 14:13:16 PM
Citaat van: Wouter Puyk op mei 11, 2017, 13:29:54 PM
Het ei past prima op de beschrijving en tekening van een Scholekster ei, plaat 36 fig. 6b in Harrison's (Elseviers) broedvogelgids en niet op Waterhoen/Meerkoet afgebeeld op dezelfde plaat.
Ik heb die gids ook maar er bestaat ook een boekje met de veelzeggende titel "Geen twee eieren zijn gelijk". Dat is een waarheid als een koe en daarom moet je altijd voorzichtig zijn om alleen met verwijzing naar een afbeelding in een boek (ik wil hiermee geen enkele afbreuk doen aan de echt voortreffelijke gids van Harrison!) een ei te determineren.

Maar dat is natuurlijk altijd een betere onderbouwing dan "Ik heb enige ervaring met het vinden van eieren in de polder"  O0
Wietze Janse

snwja3

Ik zie een en ei dat in mijn ervaring, de beschikbare literatuur en als ik google past op Scholekster, dat gegeven kan ik dus van uitgaan.
Verder zie ik een onvolgroeid embryo (wel in ver stadium) waar we met zijn allen geen/weinig ervaring hebben en ook in literatuur of op google niks/weinig te vinden is.
Lijkt mij het beste dan maar van het ei uit te gaan en daarop onze conclusies baseren.
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Wouter Puyk op mei 11, 2017, 13:29:54 PM
...
Gaat het niet om 2 verschillende ''objecten"?

Dat heb ik me steeds afgevraagd, maar dat zou zo'n rare oplossing zijn.
Herman van der Meer

Klaas v d Meer

#20
Citaat van: Klaas v d Meer op mei 09, 2017, 19:21:39 PM
Citaat van: frankneijts op mei 09, 2017, 19:06:58 PM
Citaat van: Klaas v d Meer op mei 09, 2017, 18:00:01 PM
Citaat van: thijsdekort op mei 08, 2017, 12:49:37 PM
Ik heb er met een collega naar gekeken, en wij zaten ook aan de mogelijkheid van een scholekster te denken.  :P
:duim:
Zó'n jonge Scholekster heeft een donkere, niet rode snavel..
Maar het ei is van Scholekster.
Maar de dop is van een Scholekster 100 % .
En zo vaak zie je zo een jong niet dus wie weet
ik hou het op Scholekster jong.
Groeten van Klaas.

Ton van Haaren

ik denk dat scholekster wel indirect nu wordt bewezen. Het blijkt dat er een scholekster op het platte grinddak van onze buren broedt en heeft nu 2 jongen. Het ei lag beneden aan het huis waarop ze broedden. Pa en Ma vliegen af en aan om de hongerige jongen te voeren.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

wammes


waterhoen heeft roodachtige vlekken/stippen op beige ei en meerkoet heeft kleine zwarte spikkels op een beige ei
verder volgens logica kom ik dus op scholekster want de enige andere dakenbroeders zijn meeuwen en die eieren zijn donkerder groen met zwarte / bruine stippen/vlekken . want de hoge uitzondering van kleine plevier is uitgesloten vanwege het formaat ei gebaseerd op de vorm

henk

Rob Koelman

Hieronder een foto van een scholeksternest.

Nest is vandaag (24 mei) aangetroffen tijdens een weidevogelkartering in de Düffel  - net over de grens bij Nijmegen - i.o.v. de Kreis Kleve.

Met vriendelijke groet, Rob