Overvliegende barmsijzen

Gestart door carel, november 01, 2007, 19:46:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Ik ben het met je eens dat bij Grote Barmsijsinvasies mogelijk een groot deel vn de vogels van elders afkomstig is. Dat is met andere trekkers (Buizerd, Vink etc.) ook vaak aantoonbaar het geval. Er is echter m.b. tot barmsijzen wel degelijk verband: de aantallen op Falsterbo in de 1e helft van november 2005 (de laatste GB-invasie) waren vele malen hoger dan afgelopen jaar en dit jaar. Althans dit jaar t/m de 7e gerekend natuurlijk want op Falsterbo kwamen ze juist begin november 2005 pas echt op gang (opnieuw de opm. van Rutger!).
W.b. de herkenning ben ik het natuurlijk helemaal eens: uitersten zijn in een anatal gevallen ook in de vlucht herkenbaar (mits de waarnemer ervaring heeft..), er is overlap van kenmerken etc.
Invoeren als 'spec' (barmsijs) lijkt me een prima optie.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Ben Wielstra

Is de optie gemengde groepjes al afgekraakt?

Thijs Fijen

CiteerEr is echter m.b. tot barmsijzen wel degelijk verband: de aantallen op Falsterbo in de 1e helft van november 2005 (de laatste GB-invasie) waren vele malen hoger dan afgelopen jaar en dit jaar. Althans dit jaar t/m de 7e gerekend natuurlijk want op Falsterbo kwamen ze juist begin november 2005 pas echt op gang (opnieuw de opm. van Rutger!).
Was er niet tijdens die invasie een Grote Barmsijs uit China gevangen?

Die vliegt echt niet over Falsterbo als je het mij vraagt.

Thijs
Thijs Fijen

Guus Peterse

Als je ze overvliegend niet kunt determineren, weet je toch ook niet wat er in zo'n groep zit? Dus weet je ook helemaal niet of ze gemengd zijn. Anders wel een leuke natuurlijk: kun je in één keer twee soorten op je dag- jaar- of whateverlijst zetten.
Overigens, ik heb nog maar weinig groepjes gezien dit jaar, meest zijn het enkelingen, van een invasie is nog lang geen sprake al zijn het er naar mijn ervaring wel ietsje meer dan in sommige jaren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankmeer

Frank van der Meer

RWester

CiteerIs de optie gemengde groepjes al afgekraakt?
Ik denk ook dat je de Barm gewoon op het spec. moet binden...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankneijts

Citeer
CiteerEr is echter m.b. tot barmsijzen wel degelijk verband: de aantallen op Falsterbo in de 1e helft van november 2005 (de laatste GB-invasie) waren vele malen hoger dan afgelopen jaar en dit jaar. Althans dit jaar t/m de 7e gerekend natuurlijk want op Falsterbo kwamen ze juist begin november 2005 pas echt op gang (opnieuw de opm. van Rutger!).
Was er niet tijdens die invasie een Grote Barmsijs uit China gevangen?

Die vliegt echt niet over Falsterbo als je het mij vraagt.

Thijs
Waarom niet Thijs? Kon je dat aan die vogel zien dan? Als je van zó ver komt maken die paar kilometertjes méér of minder ook niet meer uit..... Maar een tikkeltje overbodig: ik zei toch al dat lang niet alles via Falsterbo komt?!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

Alles nog eens nagelezen kun je eigenlijk maar tot 1 conclusie komen
Alle overvliegende barmsijzen invoeren als Barmsijs spec.

Op een heel enkele uitzondering na is er niemand die overvliegende barmsijzen op naam kan brengen
dus zullen ze bijna allemaal in het vervolg barmsijs spec heten.  :P  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Zonnekoning

#39
Sorry, verkeerde onderwerp. :angel:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Rinie van Reenen

Lastige vogels, die barmsijzen. Gisteren zou ik mijn eerste van het jaar scoren, nog een nieuwe tuinsoort ook. Vanuit het dakraam zag ik er een hoop in een berk hangen in een tuin een paar honderd meter verderop. Dus ik gris verrekijker en camera mee, sta ik klaar om bij boom verrekijker te pakken, komt er een Sperwer aanjakkeren. Lastige vogels, die Sperwers. Groep vliegt op, en onmogelijk meer te determineren natuurlijk. 25 stuks barmsijs spec., wat heb je daar nu aan...
Groet, Rinie van Reenen

Marco van Reenen

Heb ik vorige week toch meer geluk gehad Rinie...

http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3223156

Inderdaad een erg lastige soort om op naam te brengen.

Zie ook: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=40244


Hopelijk heb je een volgende keer meer geluk.
Groeten,

Marco van Reenen

Rinie van Reenen

Inmiddels is het gelukt! Kennelijk een vaste fourageerstek: http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3256925. Nu dus wel een nieuwe tuinsoort.
Groet, Rinie van Reenen