Zeldzaamheid Steppekiekendief

Gestart door Vincent Hart, mei 01, 2017, 19:50:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

pdeknijff

Maar Albert, die standaardtellingen zijn toch ook uiterst subjectief en zeker op lokaal niveau uiterst onnauwkeurig.
Ik deel de visie dat met dit soort tellingschema's je landelijke trends aardig kunt volgen, maar je maakt mij niet wijs dat met 1 maal tellen per maand je op lokaal niveau een betrouwbare indruk kunt krijgen.
En, dat is voor o.a. het Zaans Rietveld keihard te bewijzen doordat we nu bijna 10 jaar vrijwel dagelijks alles tellen. Ga je daar volgens SOVON richtlijnen steekproeven uit trekken, dan zie hoe slecht die laag periodieke tellingen op lokaal niveau de daadwerkelijke aantallen weerspiegelen en lokale trends missen
Er zijn meer tel-waarheden dan degene die SOVON verkoopt. Is niet erg, maar het moet niet als "de enige waarheid" worden verkocht.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

HPM

Peter, ik heb wel eens een moerasgebiedje gedurende een paar uur rondom zonsopgang elk kwartier geteld. De trends die je dan ziet mis je ook bij een dagelijkse telling.
Ook tien jaar lang elke dag tellen wil zeker niet zeggen dat je de werkelijke aantallen aanwezige vogels hebt geteld.
Je moet verschillende methodes gewoon niet aan elkaar gelijk willen stellen. Bij trends gaat het om de relatieve aantallen, niet om de abolute. Telfrequentie heeft uiteraard invloed, maar niet tot in het oneindige. Maar als je niet de hele dag telt zal je best wel eens een steppenkiekendief missen.
Herman van der Meer

Vincent Hart

Citaat van: GijsB op mei 03, 2017, 10:56:52 AM
Citaat van: Vincent Hart op mei 03, 2017, 10:35:47 AM
Helemaal eens met Gijs, alleen... de ene werkgroep is daar (veel) actiever in dan andere.

Klopt, dat is jammer. Maar ik zou vooral elke actieve werkgroep als winst zien en niet de inactieve werkgroepen als verlies.
Uiteraard :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

pdeknijff

Volgens mij verschillen we niet van mening Herman. En inderdaad, mijn vriend die veel vaker in het ZR telt heeft afgelopen vrijdag op 5 minuten de eerste Steppekiek voor "ons" gebied gemist. Alles blijft relatief. Wat wel erg eenvoudig is aan te tonen is dat veel frequentere bezoeken veel meer inzicht geeft in de dynamiek van zo'n gebied.
Ik snap ook wel dat er weinig animo is om voor een broedvogeltelling minimaal 20 bezoeken te "eisen" en dat de huidige richtlijnen pragmatisch zijn gekozen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

StevenGeurts

Zijn er richtlijnen waarop waarneming.nl soorten indeelt? Of is het op basis van gevoel/waarnemerdata/intern overleg?

Citaat van: Albert de Jong op mei 03, 2017, 10:57:40 AM
Tip:

ga broedvogels en wintervogels classificeren op basis van de gegevens op vogelatlas.nl. (Daar kun je ook per werkgroep en per provincie gegevens zien.) Die gegevens zijn namelijk gestandaardiseerd verzameld. Op basis van losse waarnemingen krijg je vooral een beeld op basis van enorm wisselende, lokale waarnemersinspanning en wisselende kennis. Zo subjectief als de neten. Ik heb deze winter bijvoorbeeld extra gelet op tjiftjaffen in de Biesbosch en die allemaal ingevoerd. Die blijken best algemeen te zijn. Maar wie zegt er dat dat elders ook niet het geval is? Daarvoor moet je toch echt gaan tellen, mensen.

Voor doortrekkers kun je niet uit de voeten met vogelatlas.nl. Daar zou je een eenvoudige formule voor moeten bedenken.

hiskodevries

Precies zoals jij zegt. Kraanvogels, zeearenden vliegen je om de oren. Nog steeds rood.(hoewel ik ze nooit zie)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2017, 17:01:04 PM

Precies zoals jij zegt. Kraanvogels, zeearenden vliegen je om de oren. Nog steeds rood.(hoewel ik ze nooit zie)

Ik ook niet en dat zal voor ontzettend veel mensen gelden, tenzij ze ergens heen gaan waar de kans groter is. Hetzelfde geldt voor de zo vaak genoemde Cetti's zanger.
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op mei 07, 2017, 17:20:20 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2017, 17:01:04 PM

Precies zoals jij zegt. Kraanvogels, zeearenden vliegen je om de oren. Nog steeds rood.(hoewel ik ze nooit zie)

Ik ook niet en dat zal voor ontzettend veel mensen gelden, tenzij ze ergens heen gaan waar de kans groter is. Hetzelfde geldt voor de zo vaak genoemde Cetti's zanger.
In de Kempen bestond daarvoor de uitdrukking "Kom toch eens buiten, man!"

Iets wat Ruud Bouwman (telpost Loozerheide) waarschijnlijk niet heel erg grappig zou vinden met betrekking tot Steppekiekendieven (n = 0).

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op mei 08, 2017, 15:28:55 PM
Citaat van: HPM op mei 07, 2017, 17:20:20 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2017, 17:01:04 PM

Precies zoals jij zegt. Kraanvogels, zeearenden vliegen je om de oren. Nog steeds rood.(hoewel ik ze nooit zie)

Ik ook niet en dat zal voor ontzettend veel mensen gelden, tenzij ze ergens heen gaan waar de kans groter is. Hetzelfde geldt voor de zo vaak genoemde Cetti's zanger.
In de Kempen bestond daarvoor de uitdrukking "Kom toch eens buiten, man!"

Iets wat Ruud Bouwman (telpost Loozerheide) waarschijnlijk niet heel erg grappig zou vinden met betrekking tot Steppekiekendieven (n = 0).

JanHein

Ook al zou ik iedere dag van het jaar de hele dag buiten in de regio zijn, dan nog zou ik heel weinig kans maken om Kraanvogels en Zeearenden tegen te komen, wát ze in de Kempen ook mogen beweren.
Herman van der Meer

bert regensburg

Citaat van: HPM op mei 08, 2017, 18:08:38 PM
Citaat van: migratorius op mei 08, 2017, 15:28:55 PM
Citaat van: HPM op mei 07, 2017, 17:20:20 PM
Citaat van: hiskodevries op mei 07, 2017, 17:01:04 PM

Precies zoals jij zegt. Kraanvogels, zeearenden vliegen je om de oren. Nog steeds rood.(hoewel ik ze nooit zie)

Ik ook niet en dat zal voor ontzettend veel mensen gelden, tenzij ze ergens heen gaan waar de kans groter is. Hetzelfde geldt voor de zo vaak genoemde Cetti's zanger.
In de Kempen bestond daarvoor de uitdrukking "Kom toch eens buiten, man!"

Iets wat Ruud Bouwman (telpost Loozerheide) waarschijnlijk niet heel erg grappig zou vinden met betrekking tot Steppekiekendieven (n = 0).

JanHein

Ook al zou ik iedere dag van het jaar de hele dag buiten in de regio zijn, dan nog zou ik heel weinig kans maken om Kraanvogels en Zeearenden tegen te komen, wát ze in de Kempen ook mogen beweren.
Heel weinig kans betekent gelukkig niet geen kans. Op 12 maart van dit jaar hebben een kleine dertig waarnemers in de regio tussen Delft en Noordwijkerhout (Den Haag, Wassenaar, Katwijk, Noordwijk) een Kraanvogel naar het noorden zien vliegen of (vier uur later) een Zeearend naar het zuiden. Drie van deze waarnemers (twee in Den Haag en een in Katwijk) zagen ze allebei! De Zeearend werd zelfs boven de Schilderswijk gemeld. Je hoeft er de stad dus niet voor uit, maar zeldzaam blijft het wel.
m.vr.gr.
Bert Regensburg


HPM

Een hele Kraanvogel! Het mag in de krant.
Herman van der Meer