Eitjes op meidoorn => hagedoornvlinder

Gestart door Rayan Majoor, mei 04, 2017, 15:58:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Laatst deze eitjes op meidoorn gevonden. Heb ze meegenomen om op te kweken en ze zijn ondertussen al iets geler geworden. Ik vermoed dat ze van een spanner zijn, maar als iemand ze herkent of in ieder geval iets meer erover weet zou ik dat fijn vinden, dan kan ik het de rupsjes straks beter naar hun zin maken :)
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/137798024
onzeker Spanner onbekend - Geometridae indet. gezien op 2017-05-02 Barneveld - de Koot / Vogelbuurt
Foto's:










bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

#1
Zou het misschien de hagedoornvlinder kunnen zijn? Wat grootte (zo ongeveer even groot als de eitjes van de geelschouderspanner), vorm en manier van afzetten betreft vind ik ze er wel erg op lijken.
Foto van vandaag:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

De vlekjes die je op de eitjes ziet op de foto hiervoor zijn ondertussen al een heel stuk duidelijker geworden (waren me eerst op de vorige foto niet eens opgevallen) en de eitjes zien er nu zo uit als op de eerste foto van Jeroen Voogd op vlindernet bij de hagedoornvlinder.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

JeroenVoogd

Beste Rayan,

Wat leuk dat je die zo gevonden hebt. Je ziet nu ook hoe belangrijk het is om eitjes uit te laten kleuren. Determineren blijft lastig omdat je nergens een overzicht hebt van alle eitjes en je dus niet weet of er sterk gelijkende zijn, mooi dat jij ze nu op gaat kweken om de determinatie te bevestigen. Helemaal leuk dat je je ervaringen zo mooi deelt op Instagram! Ik geniet op de achtergrond gewoon mee op die manier.

Groet,

Jeroen


Rayan Majoor

Beste Jeroen,

bedankt voor de leuke reactie! Het missen van de informatie van sommige vlindersoorten en zo dus niet al het vergelijkingsmateriaal hebben is inderdaad lastig bij de determinatie en dat maakt het ook nog leuker om de eitjes uit te kweken... zo blijft het nog een beetje een verassing en bovendien wordt zo de missende informatie hopelijk langzaam maar zeker aangevuld :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl