Hoofdmenu

Spitsmuis

Gestart door frankw, november 01, 2007, 16:43:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Ik reed gister met de auto bijna een spitsmuis plat. Deze rende de rotonde over tussen de auto's door. Het was op een rotonde die geplaatst is op een dijk omgeven door gras/akkerland, op 30 meter ten zuid west is er een woonwijk.
De locatie staat exact


Beschrijving: ik schatte de lichaamsgrootte op zo'n 15 cm, met een staart die ongeveer de helft leek te zijn van de lengte van het lichaam. Redelijk licht bruine bovenkant die vanaf halverwege en verder naar benden toe steeds lichter werd.

Hij/zij rende paniekerig over de weg probeerde een stoep op te klimmen maar rende vervolgend paralel aan de stoep verder.. meer heb ik niet gezien want toen werd er getoeterd B)


Kan iemand hier nog iets mee want ik ben wel benieuwd, ik heb nog nooit eerder spitsmuizen 'in het echt' gezien?

mlahaye

Hallo Frans,

Heb gereageerd bij je waarneming. Het betreft een wezel of hermelijn, afhankelijk of het dier een zwarte punt had aan zijn staart.... Ben benieuwd of je die hebt gezien.

Groeten,
Maurice La Haye
admin zoogdieren

Iolaire

#2
Heb iets dergelijks ook eeder dit jaar gezien. Ik reed op de Kanaaldijk/Helderseweg van Petten naar Koedijk en plots zag een klein bruin beestje oversteken (vanaf de andere kant van de weg). Het beestje werd "overreden"door een tegenligger maar werd kennelijk niet door de auto of banden geraakt. Van schrik schoot het weer terug naar de veilige graskant. Het was werkelijk even  :o . Ik twijfelde tussen wezel of hermelijn, maar aangezien ik geen zwarte staartpunt heb gezien, hield ik het maar op een wezel.

Overigens dacht ik dat wezels iets kleiner zijn dan hermelijnen. Klopt dat?
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

frankw

#3
frank... ;)

het formaat klopt daar niet bij denk ik? want het beest wat ik zag paste zeg maar tussen duim en wijsvinger. wezel en hermelijn zijn toch groter dan dat?
maar had iig geen zwarte staartpunt dat had ik zeker opgemerkt.

edit: nu ik naar de wezel kijk zou dat idd maar zo kunnen..

mlahaye

Sorry Frank,

Ben niet helemaal helder vandaag (zware verkoudheid). Hermelijn is inderdaad forser dan wezel. Gezien de lengte ga ik voor wezel, maar jouw beschrijving van de staart deed mij twijfelen. Zonder zwarte staartpunt houd ik het op wezel, maar een vraagteken toevoegen kan natuurlijk ook.

Groet,
Maurice
admin zoogdieren

frankw

ik doe 'm wel met vraagteken plaatsen dat lijkt me het beste.

Beterschap! :duim: