Klimaatverandering

Gestart door Thijs Fijen, december 02, 2005, 11:53:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Thijs Fijen

Hoi,

Ik moet voor school een werkstuk maken, en toevallig zat het onderwerp klimaatverandering daar ook bij. Die had weer een sub-onderwerp en die luidde:

Wat zijn de verschijnselen in de natuur die er op lijken te wijzen dat het klimaat hier snel aan het veranderen is, daarbij gaat het niet alleen om het weer maar bijvoorbeeld ook om het verdwijnen en of naar hier komen van dier of plantensoorten.

Nou weet ik zelf dat wel over de vogelsoorten te kunnen noemen, maar zou iedereen die iets over de andere soorten, dus eigenlijk al het andere wat in de natuur leeft en groeit, kunnen vertellen, en met name welke soorten. Dan kan ik er zelf wel iets over vertellen.

Ook jullie waarnemingen zijn erg welkom (dus wat valt jou op N.A.V. het veranderen van het klimaat?)

Alvast bedankt.

Thijs
Thijs Fijen

Mark van Veen

#1
Thijs,

Kijk ook eens op het Natuurcompendium (kies natuur en milieu, onderaan klimaatverandering), waar een aantal gegevens over de effecten van klimaatverandering staan. Onder andere het verschuiven van de eilegdata van vogels en de gevolgen daarvan.

Het oprukken van opportunistische zuidelijke soorten (vuurlibel, zwervende heidelibel, kleine roodoogjuffer) kan je in waarneming.nl goed vinden, al mis je langdurige tijdtrends.

Mark
groet,

Mark van Veen

jesse zwart


Ik weet niet op welk niveau jij hier een werkstuk over moet maken, maar hier zijn een aantal voorbeelden.Ik kan ze niet specificeren, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.Het schijnt zo te zijn dat vissers die hier nu voor de noordzeekust vissen vis vangen die 20 jaar geleden alleen nog veel zuidelijk voorkwam.Ook in de Westerschelde enz. is dit het geval.Verder zou je natuurlijk het stijgen van de zeespiegel kunnen aanboren.Ook worden hier weer vaker bruinvissen en dolfijnen gezien.... Ik zal er verder nog even over nadenken, maar succes iig !
Jesse Zwart

Thijs Fijen

Nou het nivo waar ik een werkstuk over moet maken is 4 VWO, dus het moet vooral niet geintereseerden in de natuur, toch kunnen interesseren. Dus een opsomming van soorten boeit ze niet, maar leuke soortnamen waar je over kan lachen wel.

Thijs
Thijs Fijen

Mark van Veen

CiteerNou het nivo waar ik een werkstuk over moet maken is 4 VWO, dus het moet vooral niet geintereseerden in de natuur, toch kunnen interesseren. Dus een opsomming van soorten boeit ze niet, maar leuke soortnamen waar je over kan lachen wel.

Thijs
Dan is de Japanse Zakpijp precies wat je zoekt  ^_^  
groet,

Mark van Veen


Corryabbink

Of Bezemkruiskruid en Straatliefdegras.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Rogier

Het boek "opgewarmd boek" (inclusief dvd) is een aanrader, en gaat uitgebreid in op opkomende en verdwijnende soorten, maar gaat ook over de invloed van klimaatsverandering op natuurbeheer, landbouw etc. Is een goed leesbaar boek trouwens. ISBN is 9080815829.
Groeten,
Rogier Verbeek

Thijs Fijen

Ja online kan ik ook sheets van het boek downloaden, dus dat is ook een hele goede tip. Bedankt al...

Thijs
Thijs Fijen

elmar prins

Dat de huidige klimaatveranderingen mede het gevolg zijn van menselijke invloed wordt door de meeste wetenschappers wel erkent. De invloed  van een natuurlijke schommeling wordt echter nogal makkelijk terzijde geschoven.  
Volgens meerdere geologen is een natuurlijke klimaatsverandering de belqngrijkste reden van de temperatuurstijging.
Hoewel ik op zich veel op heb met milieuclubs heb ik toch sterk de indruk dat ze de statistieken zo gunstig mogelijk proberen te gebruiken, door b.v. de referentiedata handig te kiezen. Dat vind ik niet goed.


Verder:
Wat heeft de uitbreiding van b.v. Bezemkruiskruid te maken met de milieuverandering ? ( Graag een wetenschappelijk onderbouwde conclusie !?)




Groet,

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,

Een wetenschappelijk onderbouwde conclusie voor de opmars van Bezemkruidkruid kan ik je niet geven. Het was alleen maar bedoeld als grappige naam evenals Straatliefdegras. Het zijn soorten die de laatste jaren in opmars zijn. Dat heeft niet alleen met klimaat te maken kan ook door intensiever verkeer enz. enz. plaatsvinden. Maar de meeste nieuwe soorten komen toch uit het zuiden en dat zou toch wel op klimaatsveranderingen kunnen wijzen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#11
Ik heb toch sterk de indruk dat de meeste nieuwe plantensoorten uit de tuin komen. Tenminste ik ken heel veel soorten al als tuinplant.

Corryabbink

Klopt Han. Maar ook sommige tuinplanten zijn elders uit het wild gehaald en pakken de kans zich hier te verspreiden evenals de veredelde soorten. Ik snap trouwens niet dat jij al die tuinplanten, bomen en struiken zo goed kent.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

han.endt

#13
CiteerKlopt Han. Maar ook sommige tuinplanten zijn elders uit het wild gehaald en pakken de kans zich hier te verspreiden evenals de veredelde soorten. Ik snap trouwens niet dat jij al die tuinplanten, bomen en struiken zo goed kent.

Corry.
Jarenlang in- en verkoper op een tuincentrum geweest. En een grote belanstelling gehad in de variatie hierin en wat het best voldoet om langer plezier te hebben van deze planten in de tuin. Ik heb dan ook gezien mijn vak veel meer boeken over tuinplanten dan over wilde planten thuis.

grunsven

Dit is een poster van een gedegen analyse van de database van Nederlandse planten. Verandering van klimaat blijkt een vand e belaangrijkste drijfveren te zijn van de verandering in de flora:
Poster floron
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)