Floron een ontdekkingsreis

Gestart door Corryabbink, november 15, 2005, 20:52:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corryabbink

Beste mensen ik ben een plantenwaarneemster aangesloten bij Floron en al zo'n 15 jaar inventariseer ik met veel plezier de planten in mijn omgeving en iets verder weg.

Natuurlijk kende voor mijn Florontijd ook al wel een paar planten maar als je tot de ontdekking komt dat een nachtschade niet zomaar een nachtschade is en er meerdere soorten zijn dan ......moet je een flora aanschaffen of een plaatjesboek en ben je uren zoek. Dat overkwam mij toen onze oudste zoon een herbarium moest maken voor school. 100 soorten moesten er met naam en vindplaats in staan. Nu onze zoon kennende wist ik al dat de klus voor mij was :rolleyes:  In de vakantie te Duitsland heb ik dan ook vele uren door een loupe en in de boeken zitten turen.
En ik had er plezier in. Eenmaal thuis hield het niet op en na enige jaren met de KNNV op stap te zijn geweest wist ik dat ik meer wilde dan een plant alleen maar tot nachtschade te bombarderen ik wou het naadje van de nachtschade weten :huh: is het een zwarte-, een glansbes- of een beklierde nachtschade :o  Of toch nog een andere :unsure:  
Gelukkig hoorde ik in 1988 van de KNNV dat er in mijn omgeving een Floron- district was waar mensen zoals ik kennis konden opdoen en meewerken aan inventarisaties. Daar heb ik me mee in verbinding gesteld. Na een eerste bijeenkomst in het begin van het seizoen ging ik regelmatig met de groep op zaterdag het veld in en ze hebben me heel veel geleerd. Waar ik naar kijken moest bij een plant om tot een bepaalde soort te komen enz. enz. het was niet alleen leerzaam het was nog leuk ook. Zo kwam ik op plekjes waar ik anders nooit gekomen zou zijn.
Ook ging ik op kamp dat door het landelijke bureau van Floron werd georganiseerd. Verschillende keren ben ik meegeweest naar de eilanden, het rivierengebied, Brabant, Friesland enz.enz. Mooie dagen in het veld gezworven met mensen afkomstig uit het hele land. Vele soorten planten en dieren gezien maar bovenal genoten van de eensgezindheid en de mensen waarmee ik een band had door de gezamenlijke interesse in het natuurgebeuren.
Mocht iemand iets meer willen weten dan alleen maar nachtschade dan is mijn advies: sluit je aan bij Floron en ga eens een dag met ze het veld in  :welcome:

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

marcel123

#1
Leuk verhaal om te horen hoe mensen bij FLORON verzeild raakten. Helaas had ik een NJN-kamp in Twente in 1990 en wist ik dat er in Enschede 3 mensen die lid waren van een plantenwerkgroep. Deze WG had zich gevoegd bij het net opgerichte floron. Floron bestond dus nog niet in 88....

Maar daar gaat het stukje niet over. Het is een verhaal waar ik verder helemaal mee eens ben.
Citeermoet je een flora aanschaffen of een plaatjesboek en ben je uren zoek
terwijl mensen met ervaring de meeste soorten in een paar seconden kunnen plaatsen (de uitzonderingen daargelaten).

CiteerGelukkig hoorde ik in 1988 van de KNNV dat er in mijn omgeving een Floron- district

CiteerSinds de oprichting in 1989 hebben al een paar duizend vrijwilligers hun plantenwaarnemingen aan FLORON doorgegeven.

Corryabbink

#2
Bedankt Marcel,
Naar ik meende maar kan ook anders zijn hoorde ik eind 1988 dat Floron in oprichting was. De exacte datum van oprichting weet ik niet maar in 1990 heb ik waarnemingen doorgegeven aan Floron.  :D

:D Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

feel4nature

#3
Hallo Corry,

ik ken dat, op een bepaald punt staan waarop je denkt "oke, nu wil ik echt meer weten"
ik loop nu regelmatig tegen planten zoals jou nachtschade aan...en mijn reactie is meestal "jeetje, zijn er verschillende soorten van dan?" maar ik wil wel steeds meer weten...
mijn oplossing is vrijwilliger worden voor de floron. ik heb begrepen dat ze in friesland meerdere kilometerhokken hebben waar ze graag een vrijwilliger willen hebben, en ik ben toch altijd in de natuur op zoek naar plantjes (of in de herfst paddenstoelen) dus waarom niet?
en daarbij, kun je met kenners op excursies etc. (en je krijgt korting op de heukels :D ) en dan neem ik aan dat mn kennis met grote stappen zal verbeteren.

ik heb er zin in voor volgend jaar! :D  :D
natuurlijk met groet, Ali.

Corryabbink

:welcome: dan komen we elkaar zeker een keer tegen .........

Je hebt een groot voordeel je kunt alle planten nu gemakkelijk met de digcam op de foto zetten en bij waarneming.nl om hulp vragen. Dat leert snel :rolleyes:

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"