Zeldzaamheid Steppekiekendief

Gestart door Vincent Hart, mei 01, 2017, 19:50:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Vincent Hart

N.a.v. de toename de afgelopen jaren van Steppekiekendief hebben we na intern overleg de zeldzaamheid van de soort gewijzigd van Zeer Zeldzaam naar Zeldzaam.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jacob Molenaar

Helemaal eens. Maar om hem dan regionaal ook op zeldzaam te zetten, zoals bij mij in de Alblasserwaard, vind ik dan wel weer overdreven.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Guus Peterse

Hoezo? Is ie in de Alblasserwaard zeldzamer dan in de rest van het land?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HJDT

#3
Mooi zo! Wordt het dan ook eens tijd om een aantal al lang niet meer zeldzame soorten de status vrij algemeen te geven?

Bladkoning
Zeearend
Oehoe
Middelste Bonte Specht (in alle provincies met uitzondering wellicht van 1 of twee in het noorden)
Kraanvogel (hoeveel miljoen moeten er doortrekken voordat die vrij algemeen wordt?)
Cetti's Zanger (er zitten tegenwoordig duizend territoria alleen al in de Biesbosch hoorde ik gisteren)

Enz. enz.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Jacob Molenaar

Citaat van: Guus Peterse op mei 02, 2017, 00:24:14 AM
Hoezo? Is ie in de Alblasserwaard zeldzamer dan in de rest van het land?
Dat zal niet, maar als een soort slechts 18 keer gezien is in een gebied, lijkt het me logisch dat de soort op zeer zeldzaam moet. Nu lijkt het net alsof de soort even zeldzaam is als cetti's zanger, met 2363 waarnemingen. (Ok cetti's is een extreem voorbeeld, maar zo kan ik nog wel meer soorten opnoemen (bijv zwartkopmeeuw))
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Vincent Hart

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 01, 2017, 21:36:49 PM
Helemaal eens. Maar om hem dan regionaal ook op zeldzaam te zetten, zoals bij mij in de Alblasserwaard, vind ik dan wel weer overdreven.
Van landelijk afwijkend voorkomen instellen is aan de beheerder(s) van werkgroeppagina's.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: HJDT op mei 02, 2017, 00:29:11 AM
Mooi zo! Wordt het dan ook eens tijd om een aantal al lang niet meer zeldzame soorten de status vrij algemeen te geven?

Bladkoning
Zeearend
Oehoe
Middelste Bonte Specht (in alle provincies met uitzondering wellicht van 1 of twee in het noorden)
Kraanvogel (hoeveel miljoen moeten er doortrekken voordat die vrij algemeen wordt?)
Cetti's Zanger (er zitten tegenwoordig duizend territoria alleen al in de Biesbosch hoorde ik gisteren)

Enz. enz.

Gaan we weer
Lees bijvoorbeeld ook nog eens
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=280796.0
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309645.0
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2017, 08:05:12 AM
Citaat van: Guus Peterse op mei 02, 2017, 00:24:14 AM
Hoezo? Is ie in de Alblasserwaard zeldzamer dan in de rest van het land?
Dat zal niet, maar als een soort slechts 18 keer gezien is in een gebied, lijkt het me logisch dat de soort op zeer zeldzaam moet. Nu lijkt het net alsof de soort even zeldzaam is als cetti's zanger, met 2363 waarnemingen. (Ok cetti's is een extreem voorbeeld, maar zo kan ik nog wel meer soorten opnoemen (bijv zwartkopmeeuw))
Als een vogel maarliefst 18 keer gezien is in zo'n klein gebied, is hij niet zeer zeldzaam.

JanHein

GijsB

Citaat van: Jacob Molenaar op mei 02, 2017, 08:05:12 AM
Citaat van: Guus Peterse op mei 02, 2017, 00:24:14 AM
Hoezo? Is ie in de Alblasserwaard zeldzamer dan in de rest van het land?
Dat zal niet, maar als een soort slechts 18 keer gezien is in een gebied, lijkt het me logisch dat de soort op zeer zeldzaam moet. Nu lijkt het net alsof de soort even zeldzaam is als cetti's zanger, met 2363 waarnemingen. (Ok cetti's is een extreem voorbeeld, maar zo kan ik nog wel meer soorten opnoemen (bijv zwartkopmeeuw))

Dat zegt meer iets over de onterechte zeldzaamheidsstatus van zwartkopmeeuw. Afgelopen week zijn er elke dag wel overvliegende zwartkopmeeuwen gemeld. Lijkt me dus niet echt zeldzaam.
Gijs

HPM

Citaat van: GijsB op mei 02, 2017, 09:20:32 AM

...Afgelopen week zijn er elke dag wel overvliegende zwartkopmeeuwen gemeld. Lijkt me dus niet echt zeldzaam.

En in de rest van de weken van het jaar?
Herman van der Meer

Timo Roeke

Citaat van: HPM op mei 02, 2017, 10:30:11 AM
Citaat van: GijsB op mei 02, 2017, 09:20:32 AM

...Afgelopen week zijn er elke dag wel overvliegende zwartkopmeeuwen gemeld. Lijkt me dus niet echt zeldzaam.

En in de rest van de weken van het jaar?
Een soort als wielewaal is ook heel kort in het land. Bij sommige soorten is dat nou eenmaal het geval.

garryb

CiteerMiddelste Bonte Specht (in alle provincies met uitzondering wellicht van 1 of twee in het noorden)

Middelste Bonte Specht is in Zuid-Holland, met 1 geval in 2009, nog steeds zeer zeldzaam hoor, mijnheer Veldt!

Arne van Wingerden

Hallo,

Ik vind het prima dat de steppekiek in Nederland op status: ''Zeldzaam'' wordt gezet, maar op bijv. Ijsselmonde is tie nog maar 2 keer geweest.
Zou die dan niet op ''Zeer Zeldzaam'' moeten worden gezet? :huh:
Ik denk van wel.
Met vriendelijke groet,

Arne van Wingerden

lennartv

Dat kun je dus regionaal aanpassen...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

snwja3

Citaat van: Arne van Wingerden op mei 02, 2017, 13:00:38 PM
Hallo,

Ik vind het prima dat de steppekiek in Nederland op status: ''Zeldzaam'' wordt gezet, maar op bijv. Ijsselmonde is tie nog maar 2 keer geweest.
Zou die dan niet op ''Zeer Zeldzaam'' moeten worden gezet? :huh:
Ik denk van wel.

Status is landelijk. In Rijswijk is nog nooit een Zwarte Specht gezien ........ als je dat per soort allemaal regionaal gaat aanpassen wordt het een zooitje.

Wel eens dat de soorten die door HJDT genoemd worden ook een andere (minder zeldzame) status moeten krijgen. Als het bij Steppe kan, kan het bij die ook.
Wietze Janse

HPM

Citaat van: Arne van Wingerden op mei 02, 2017, 13:00:38 PM

Hallo,
Ik vind het prima dat de steppekiek in Nederland op status: ''Zeldzaam'' wordt gezet, maar op bijv. Ijsselmonde is tie nog maar 2 keer geweest.
Zou die dan niet op ''Zeer Zeldzaam'' moeten worden gezet? :huh:
Ik denk van wel.

In bijna heel Nederland is er nog nooit een gezien en in sommige gebieden ontzettend veel meer dan op IJsselmonde.
https://waarneming.nl/soort/maps/334?from=2000-05-02&to=2017-05-02&show_heatmap=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
Herman van der Meer

migratorius

Citaat van: HPM op mei 02, 2017, 13:20:20 PM
Citaat van: Arne van Wingerden op mei 02, 2017, 13:00:38 PM

Hallo,
Ik vind het prima dat de steppekiek in Nederland op status: ''Zeldzaam'' wordt gezet, maar op bijv. Ijsselmonde is tie nog maar 2 keer geweest.
Zou die dan niet op ''Zeer Zeldzaam'' moeten worden gezet? :huh:
Ik denk van wel.

In bijna heel Nederland is er nog nooit een gezien en in sommige gebieden ontzettend veel meer dan op IJsselmonde.
https://waarneming.nl/soort/maps/334?from=2000-05-02&to=2017-05-02&show_heatmap=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=1000&kwart=0&st=&second_specie=
Glanskop is een algemene soort. Zou je in Zeeland ook niet zeggen...

JanHein

Albert de Jong

Het zou mooi zijn als iemand eens op een rij zet of er sprake is van een toename van steppekieken in NL, waardoor die veroorzaakt zou kunnen worden en wat de verhouding grauwe/steppe is. Kan een geweldig leuk artikel uit komen. Ik kom er helaas niet aan toe.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HJDT

Citaat van: HPM op mei 02, 2017, 08:23:26 AM
Citaat van: HJDT op mei 02, 2017, 00:29:11 AM
Mooi zo! Wordt het dan ook eens tijd om een aantal al lang niet meer zeldzame soorten de status vrij algemeen te geven?

Bladkoning
Zeearend
Oehoe
Middelste Bonte Specht (in alle provincies met uitzondering wellicht van 1 of twee in het noorden)
Kraanvogel (hoeveel miljoen moeten er doortrekken voordat die vrij algemeen wordt?)
Cetti's Zanger (er zitten tegenwoordig duizend territoria alleen al in de Biesbosch hoorde ik gisteren)

Enz. enz.

Gaan we weer
Lees bijvoorbeeld ook nog eens
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=280796.0
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=309645.0

Natuurlijk ken ik deze topics, daarom gooide ik het er nog maar eens in. Als de zeldzaamheid van Steppekiek (terecht) aangepast wordt zonder dat te overleggen (en ook dat is terecht) zie ik geen enkele reden waarom we de door mij genoemde soorten, en wellicht nog een heel stel andere, niet zonder meer zouden kunnen aanpassen. Ik vind het apart dat dit voor Steppekiekendief veel minder weerstand geeft dan voor andere soorten.

Indien gehandhaafd zou je een pleidooi kunnen houden waarom bijvoorbeeld Zwarte en Rode Wouw nu als algemener te boek staan dan bijvoorbeeld Cettis Zanger en Kraanvogel terwijl de wouwen minder algemeen zijn.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Ha Michel, was even puur pragmatisch :)
De toename van steppekiek was naar mijn inschatting duidelijk genoeg om de 'downgrade naar enkelrood' (overigens een verzoek van een zekere August van R.) voor iedereen aanvaardbaar te maken.
Bovendien heeft een wijziging van de ene naar de andere rood minder impact qua gevoelswaarde (soort blijft op de voorpagina staan).

Totdat we een objectieve manier hebben om zeldzaamheid vast te stellen - het 'succes' van de eerdere pogingen daartoe kun je teruglezen in de door Herman gelinkte topics - is zeldzaamheid toch voor een niet onbelangrijk deel ook een gevoelskwestie. Of je dat nu leuk vindt of niet. Voor mij als admin betekent dat dat ik in die soorten nu geen energie ga steken om consensus te krijgen onder de admins en draagvlak onder de (actieve) gebruikers. Mijn collega's staat het uiteraard vrij dat wel op te pakken :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

#20
Citaat van: Albert de Jong op mei 02, 2017, 15:16:54 PM

Het zou mooi zijn als iemand eens op een rij zet of er sprake is van een toename van steppekieken in NL, waardoor die veroorzaakt zou kunnen worden en wat de verhouding grauwe/steppe is. Kan een geweldig leuk artikel uit komen. Ik kom er helaas niet aan toe.

Hier een grafiekje met gegevens uit Waarneming tot nu toe.
Ze zijn dus in 2011 ineens toegenomen (x7) en daarna in 2016 opnieuw (x3) ten opzichte van het jaar daarvoor.
Mogelijk is de huidige indruk van de algemeenheid vooral op vorig jaar gebaseerd. De vraag is nog of ze zich op dat niveau zullen handhaven. De vraag is ook of de toename sinds 2011 een statusverandering rechtvaardigt.
Herman van der Meer

migratorius

Sinds 2011 wel steeds hogere aantallen uurhokken dan de zeldzame, ook niet per se kustgebonden, Hop of Morinel – en maar nauwelijks lager dan Europese Kanarie... Die statusverandering lijkt me gerechtvaardigd.

JanHein

HPM

Ik heb even wat nagekeken en het lijkt me inderdaad wel terecht.
Het aantal hokken moet dan nog eens minstens vervijfvoudigen t.o.v vorig jaar voor de soort naar vrij algemeen kan.
Herman van der Meer

vincentvanderspek

#23
Citeer
Status is landelijk. In Rijswijk is nog nooit een Zwarte Specht gezien ........ als je dat per soort allemaal regionaal gaat aanpassen wordt het een zooitje.

Wel eens dat de soorten die door HJDT genoemd worden ook een andere (minder zeldzame) status moeten krijgen. Als het bij Steppe kan, kan het bij die ook.

Hoi Wietze,
De oplossing is kinderlijk eenvoudig. In jouw voorbeeld: een Zwarte Specht (of Matkop) in Rijswijk kleurt op onze regionale pagina (denhaag.waarneming.nl) donkerrood (dat heb ik zo ingesteld), maar op de landelijke pagina zie je het niet terug als er eentje gemeld wordt. Iedereen blij.

Zou je bij kraanvogels, Cetti's zangers en bladkoningen ook zo kunnen doen. Ik snap niet dat dat op weerstand stuit: ook dat is regionaal op te lossen.

Groet!
Vincent
"My choice is what I choose to do,
And if I'm causing no harm, it shouldn't bother you.

Your choice is who you choose to be,
And if you're causin' no harm, then you're alright with me."

― Ben Harper

snwja3

Ha Vincent,
het is in deze maar welk uitgangspunt je neemt, ik landelijk, en daarin verschillen we. Zullen beide goede argumenten hebben voor ons beginpunt.
Kunnen we uren over discusieren, maar dan wel met een biertje erbij  ;)

Feit is dat het hier mogelijk gemaakt is, dat veel mensen/regio-admins het wel leuk/handig vinden, ik heb ermee leren leven.
Maar af en toe wat meer (landelijke) eenduidigheid heeft mijn voorkeur en ventileer ik af en toe. Weerstand is een groot woord, noem het voorkeur. Niet meer niet minder.
Wietze Janse

August

Citaat van: Vincent Hart op mei 02, 2017, 17:17:12 PM
Ha Michel, was even puur pragmatisch :)
De toename van steppekiek was naar mijn inschatting duidelijk genoeg om de 'downgrade naar enkelrood' (overigens een verzoek van een zekere August van R.) voor iedereen aanvaardbaar te maken.
Bovendien heeft een wijziging van de ene naar de andere rood minder impact qua gevoelswaarde (soort blijft op de voorpagina staan).

Totdat we een objectieve manier hebben om zeldzaamheid vast te stellen - het 'succes' van de eerdere pogingen daartoe kun je teruglezen in de door Herman gelinkte topics - is zeldzaamheid toch voor een niet onbelangrijk deel ook een gevoelskwestie. Of je dat nu leuk vindt of niet. Voor mij als admin betekent dat dat ik in die soorten nu geen energie ga steken om consensus te krijgen onder de admins en draagvlak onder de (actieve) gebruikers. Mijn collega's staat het uiteraard vrij dat wel op te pakken :)
:angel: :blink:
August van Rijn

GijsB

Citaat van: snwja3 op mei 02, 2017, 22:27:52 PM
Ha Vincent,
het is in deze maar welk uitgangspunt je neemt, ik landelijk, en daarin verschillen we. Zullen beide goede argumenten hebben voor ons beginpunt.
Kunnen we uren over discusieren, maar dan wel met een biertje erbij  ;)

Feit is dat het hier mogelijk gemaakt is, dat veel mensen/regio-admins het wel leuk/handig vinden, ik heb ermee leren leven.
Maar af en toe wat meer (landelijke) eenduidigheid heeft mijn voorkeur en ventileer ik af en toe. Weerstand is een groot woord, noem het voorkeur. Niet meer niet minder.

Wat dat betreft zit het grote verschil denk ik in het regionaal aanpassen op de landelijke site (zoals bij cetti's zanger nu het geval is, die in een aantal provincies op vrij algemeen staat) en het regionaal aanpassen op regionale subsites.

Het regionaal aanpassen op de landelijke site wordt een puinhoop, dan krijg je Belgische taferelen waar een wulp in de ardenne op de voorpagina komt te staan. Op regionale subsites lijkt me juist wenselijk. Deze subsites zullen vooral gebruikt worden door lokale vogelaars. Door landelijk algemene soorten die lokaal zeldzaam zijn op de subsites een regionale zeldzaamheidsstatus te geven is de kans dat er kritischer naar gekke waarnemingen wordt gekeken groter, wat de kwaliteit van de database naar mijn mening verhoogd.
Gijs

Vincent Hart

Helemaal eens met Gijs, alleen... de ene werkgroep is daar (veel) actiever in dan andere.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GijsB

Citaat van: Vincent Hart op mei 03, 2017, 10:35:47 AM
Helemaal eens met Gijs, alleen... de ene werkgroep is daar (veel) actiever in dan andere.

Klopt, dat is jammer. Maar ik zou vooral elke actieve werkgroep als winst zien en niet de inactieve werkgroepen als verlies.
Gijs

Albert de Jong

Tip:

ga broedvogels en wintervogels classificeren op basis van de gegevens op vogelatlas.nl. (Daar kun je ook per werkgroep en per provincie gegevens zien.) Die gegevens zijn namelijk gestandaardiseerd verzameld. Op basis van losse waarnemingen krijg je vooral een beeld op basis van enorm wisselende, lokale waarnemersinspanning en wisselende kennis. Zo subjectief als de neten. Ik heb deze winter bijvoorbeeld extra gelet op tjiftjaffen in de Biesbosch en die allemaal ingevoerd. Die blijken best algemeen te zijn. Maar wie zegt er dat dat elders ook niet het geval is? Daarvoor moet je toch echt gaan tellen, mensen.

Voor doortrekkers kun je niet uit de voeten met vogelatlas.nl. Daar zou je een eenvoudige formule voor moeten bedenken.

Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.