Naar aanleiding van deze foto's die Thijs voor het soortenregister opstuurde heb ik Ad Mol benaderd. Hij gaf de volgende reactie:
'Van de inlandse Heterarthrus-soorten zijn er 3 die op Acer leven: Heterathrus aceris, H. cuneifrons en H. wuestnei. De eerste 2 leven op Acer pseudoplatanus en de laatste op Acer campestre. Verder zijn er nog 2 potentiële soorten, maar die laat ik maar even buiten beschouwing. Bij de foto’s wordt niet opgegeven om welke Acer het gaat, alleen de fotograaf kan daar uitsluitsel over geven. Als het blijkt te gaan om A. pseudoplatanus (wat niet onaannemelijk lijkt) dan is er het het probleem dat beide soorten van A. pseudoplatanus voornamelijk herkenbaar zijn aan de vorm van de mijnen. Ook adulten zijn determineerbaar, maar vrouwtjes alleen aan de vorm van de subgenitaalplaat. Het is dus lastig om te zeggen of dit Heterarthrus aceris is, aangezien de voedselplant niet met zekerheid bekend is, op de foto’s geen mijnen staan en ik dit vrouwtje niet onder een binoculair heb kunnen bekijken.
Je zou de foto’s op kunnen nemen als Heterarthrus cf. aceris, hoewel ik de indruk krijg dat H. cuneifrons net zo algemeen of wellicht zelfs algemener is. Heterarthrus groep aceris is wellicht een betere optie.'
Dus als er nog bladwespen uitkomen, dan is Ad bereid deze te bekijken en dan kunnen we mogelijk tot een zekere determinatie komen.
Overigens sluit dit aan bij een geval van 'springende zaadjes' die we in 2014 bij EIS binnen kregen: zie
https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=20035