Melkzwam met gele melk

Gestart door JeanneL, oktober 30, 2007, 21:50:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

JeanneL

Deze melkzwam vond ik onder jonge dennen op mos en naalden op zandgrond,
'n eindje verderop stonden berken.
In eerste instantie dacht ik aan zwavelmelkzwam, maar er waren geen eiken.
Nu kom ik er niet uit. Wie helpt?

JeanneL

Foto 2  

JeanneL

Foto 3 Steelbasis

JeanneL

Foto 4

Nico Dam

Jeanne,
Vlijmscherpe foto's, mooi, dat zie je hier ook wel eens anders.
Kijk eens bij Lactarius theiogalus? Omdat je zelf al over de Zwavelmelkzwam begon ga ik er maar van uit dat de melk geel werd.
Groet,
Nico

JeanneL

#5
Daar had ik ook aangedacht, Nico, maar ik twijfelde omdat de melk best overvloedig was en snel geel kleurde, de gele druppels hingen aan de lamellen (zie foto2). Bij de L.theiogalus lees ik telkens dat er nogal weinig melk is en dat die maar langzaan geel kleurt (te zien op wit papier of stof)
Mijn vraag nu: Kan het bij de L. theiogallus ook voorkomen dat er zoveel en snel geel verkleurende melk "geproduceerd" wordt?

Jeanne

Nico Dam

Jeanne,
De melkproduktie van L. theiogalus is nogal variabel, veel hangt af van leeftijd (van de paddestoel dus) en weersomstandigheden. Dat de melk snel na tevoorschijnkomen op de lamellen al geel wordt is ongebruikelijk, en past inderdaad beter bij de Zwavelmelkzwam. Daar heeft jouw vondst echter helemaal de hoedstructuur niet van. Ik houd het dus toch op L. theiogalus. Maar: bij twijfel niets invoeren!
Groet,
Nico

JeanneL

Bedankt Nico, voor je uitleg.
Ik neig steeds meer naar de L. theiogalus.
Voor meer zekerheid zal ik, als ik hem daar weer vind, 'ns checken hoe snel precies de melk geel wordt.
Groet,
Jeanne