hommel met teek?

Gestart door huysse, november 11, 2007, 16:49:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Is dit een hommel met een teek??

groet,
Marijke

javanerkelens

#1
Het lijken wel op die beestjes die ook altijd op kevertjes zitten en ik weet eigenlijk niet waar ze onder vallen....volgens mij mijtjes.
Ik heb ooit een kevertje op de site gezet , die bezaait was met deze beestjes en heb daar toen antwoord op gekregen, maar die kan ik niet weer terug vinden.
Verder heb ik wel eens gelezen dat ze vooral meereizen met een gastheer en als ze dan een "leuk" plekje vinden, dat ze de gastheer dan weer verlaten.

Ik zal nog even kijken of ik er achter kan komen hoe ze ook al weer heten.. :wacko: . (als ze dat zijn, wat ik denk dat ze zijn...ha ha)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

gardensafari

Geen teek, maar een mijt. Deze zijn onder meer berucht in de bijenteelt waar ze grote schade kunnen toebrengen (faraomijt). Er zijn roofmijten, maar heel veel mijten zijn parasitair op dieren en planten. Op planten veroorzaken veel soorten gallen. Er zijn ook mijten die inderdaad bepaalde dieren als transportmiddel gebruiken, zonder ze te belagen. Deze mijten zien we wel op mestkevers e.d. Maar ook pseudoschorpioenen laten zich graag vervoereb, vooral door vliegen.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Maico Weites

Ik heb ook wel een hommel gezien die er helemaal onder zat, maar die lag ook op zijn rug dood te gaan..
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

blaauw7

Even voor de duidelijkheid! Deze mijt is zeker geen faraomijt.
Groeten,
Dick Belgers

jack_windig

Die op de bijen is toch de varroamijt en niet de faraomijt of zijn dat twee soorten?

blaauw7

Je hebt helemaal gelijk Jack. Niet faroa maar varroa mijt. Dom foutje!
Groeten,
Dick Belgers

gardensafari

Jack heeft gelijk. Ik was abuis. Kennelijke verwarring met de faraomier.... En de varroamijt zit op bijen en niet op hommels. Deze lichtroze mijt zie je veel op aardhommels zoals op de foto. Soms zitten ze met tientallen op het arme beest.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

huysse

Deze hommel was ook niks te vlot.
Misschien tengevolge van de mijt maar misschien zat de mijt er ook wel omdat de hommel niks te vlot was!

Marijke

Ted van der Knaap

CiteerDeze mijten zien we wel op mestkevers e.d.
..en bv op de krompootdoodgraver (zie foto)..

mij is verteld dat de mijten ook vliegeneieren eten
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Louis.Boumans

Nog even ter volledigheid: teken zijn óók mijten, maar die parasiteren alleen op gewervelde dieren. Maar er zijn ook wel mijten die bloed zuigen bij insecten... en ook die alleen maar meeliften.  

Cees Veenema

#11
Ik doe er nog even een zwaar beladen Rosse Mestselbij bij.
Groet,

Cees