Hoofdmenu

Curculio sp

Gestart door jck, april 29, 2017, 18:41:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Kan iemand helpen met deze? Ik twijfel tussen C. betulae en C. villosus. Lichaam zonder snuit minder dan 4mm. Ik heb de sleutel op Coleo-net bekeken maar entomologische Duits vind ik vaak  :rolleye:

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/137519369
Curculio spec. gezien op 2017-04-17 Apeldoorn - Het Woudhuis
Foto's:








James

arpwifi

betulae heeft géén tandjes onder de voordijen (villosus wel) en de basiskleur is bruinig (villosus zwart). De schubtekening op deze doet mij idd iets meer aan betulae denken (villosus vaker massievere witte vlekken), maar ik vind'm toch wel echt zwart en meen op sommige foto's ook net een tandje te kunnen herkennen....

Voor mij dus villosus, maar kijk even of je duidelijkere foto's onder de voordijen door hebt. In het algemeen handig om bij Curculio altijd ook goed onder voor en achterdijen door te kieken want voor diverse soortparen zitten daar verschillen in (venosus-pellitus bijvoorbeeld de exacte vorm van de tand onder de achterdijen).
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Bedankt, Arp. Foto 3 lijkt een vrij duidelijke tand op de linker voordij te tonen. Betere foto's heb ik niet.

James

arpwifi

Of eventueel een witte vlek in het substraat erachter ... (?) ... maar op foto 4 meen ik ook net de suggestie van tandjes te kunnen zien en die zijn wel in focus en dan nog die basiskleur ... duzzz ... zou 'm maar zo laten staan en kijken wat Theodoor ermee doet  :angel:
Groetsenzo, Arp (via onbeveiligde WiFi)

You know the state of computer security is dire when Qubes OS, arguably the world's most secure operating system, makes only modest claims. ("a 'Reasonably-Secure' Operating System") [J.M. Porup]

jck

Bedankt, Arp - binnenkort nog een paar. :blink:

James