Leeftijd van de ZH-se Steppekiekendief

Gestart door BramtK, april 29, 2017, 15:33:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

BramtK

Hoi, ik zie dat veel mensen de man Steppekiekendief hebben ingevoerd als 3kj. Volgens mij is het een 4kj. Ik weet dat er een paar minieme restjes bruintint over zijn, maar de vogel heeft ongetekende middelste staartpennen en een scherp afgetekende handpenwig. De eerste handpenrui is in de zomer van 2kj (dus van juveniel naar first adult), tweede handpenrui in de zomer van 3kj (dus van first adult naar definitive adult): deze vogel is dus minstens een 4kj.

Of zie ik iets over het hoofd?
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: BramtK op april 29, 2017, 15:33:28 PM
Hoi, ik zie dat veel mensen de man Steppekiekendief hebben ingevoerd als 3kj. Volgens mij is het een 4kj. Ik weet dat er een paar minieme restjes bruintint over zijn, maar de vogel heeft ongetekende middelste staartpennen en een scherp afgetekende handpenwig. De eerste handpenrui is in de zomer van 2kj (dus van juveniel naar first adult), tweede handpenrui in de zomer van 3kj (dus van first adult naar definitive adult): deze vogel is dus minstens een 4kj.

Of zie ik iets over het hoofd?

Denk het niet Bram: Forsman heeft ook al eens ergens hiervoor gewaarschuwd (dat Blauwe/Steppe met-een-beetje-bruin-op-de-rug nog niet noodzakelijkerwijs jongere vogels zijn maar gewoon adult..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

#2
Hoi Frank, ja precies. Een beetje restbruin is geen probleem. Heel anders dan bv deze vogel: https://waarneming.nl/foto/view/6555637

Om het nog wat verder uit te diepen, op deze foto van Karel H kan je goed zien dat p9 een kleine donkere top heeft en dat de donkere wig tot p6 reikt. Goed om te weten dat het zwart op die slagpennen op de buitenvlag het verst naar de handvleugel reikt.
Foto: Karel Hoogteyling


En de middelste staartpennen. Bruin beperkt tot het achterhoofd.
Foto: Marijn Hoogteijling

Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Citaat van: frankneijts op april 29, 2017, 17:22:19 PM
Citaat van: BramtK op april 29, 2017, 15:33:28 PM
Hoi, ik zie dat veel mensen de man Steppekiekendief hebben ingevoerd als 3kj. Volgens mij is het een 4kj. Ik weet dat er een paar minieme restjes bruintint over zijn, maar de vogel heeft ongetekende middelste staartpennen en een scherp afgetekende handpenwig. De eerste handpenrui is in de zomer van 2kj (dus van juveniel naar first adult), tweede handpenrui in de zomer van 3kj (dus van first adult naar definitive adult): deze vogel is dus minstens een 4kj.

Of zie ik iets over het hoofd?

Denk het niet Bram: Forsman heeft ook al eens ergens hiervoor gewaarschuwd (dat Blauwe/Steppe met-een-beetje-bruin-op-de-rug nog niet noodzakelijkerwijs jongere vogels zijn maar gewoon adult..)

Forsman hierover in 'Flight ID of Raptors enz.' (Pallid Harrier):
"Note that even adult males can look surprisingly mottled and brownish above, particularly just before and during the summer moult, and because of this they are often misidentified as first-adults. This appearance is explained by moult and plumage wear, where fresh silvery feathers lie next to worn feathers which are browner as the silvery bloom has worn off, exposing the brownish lower layer of the feather."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

BramtK

Helaas gaat het invoeren van de pleisterende Steppekiek man als 3e kalenderjaar onverminderd door, maar misschien maak ik me drukker dan nodig...?

Ik vond nog een aardige vergelijkingsvogel in het fotobestand van waarneming.nl, namelijk die van onder meer het Buinerveen in april 2014: https://waarneming.nl/waarneming/view/83043384

Let bijvoorbeeld op de vorm en grootte van de handpenwig.
Groeten,

Bram ter Keurs

BramtK

#5
Oh ja, die van het Lauwersmeer omgeving Zuidlaardermeer van april dit jaar is natuurlijk ook een mooie 3kj: https://waarneming.nl/waarneming/view/135373835
Groeten,

Bram ter Keurs

Wouter Puyk

De link is van Steppekiek omgeving Zuidlaardermeer  :angel:

BramtK

Kijk, zo komt dit topic toch nog aan zijn reacties. :blink:

Dank je, Wouter.
Groeten,

Bram ter Keurs

Wouter Puyk

Overigens vraag ik me af of Zuidlaardermeer kiek dezelfde is als die van het overwinteren in de polders ten ZW van Groningen?

BramtK

Dat is die van De Onlanden, toch? Ik kan daar niet echt fijne foto's van vinden, maar qua kleed zou het kunnen: als man in subadult kleed (tweede helft van het 2e kj) opgemerkt in september 2016 en in ieder geval tot maart 2017 (eerste helft 3kj) in dat gebied gezien. Misschien wel nog boeiender is dat er tussen februari en mei van 2016 ook verschillende waarnemingen in dat gebied zijn van een Steppekiekendief die als vrouw/2kj/adult en onbekend wordt aangeduid. Bij één waarneming staan twee foto's (https://waarneming.nl/waarneming/view/118389866) die een nogal smalle hand laten zien wat op een mannetje zou kunnen wijzen. Tussen mei en september van het jaar 2016 missen we dan nog een man in transitional plumage, en die vinden we hier: https://waarneming.nl/waarneming/view/122290127

Dus wellicht pleistert die vogel daar al langer. Ach ja, het is gewoon wachten op het eerste broedgeval in Nederland.
Groeten,

Bram ter Keurs

migratorius

Citaat van: BramtK op mei 03, 2017, 11:31:41 AM
Dat is die van De Onlanden, toch? Ik kan daar niet echt fijne foto's van vinden
Deze uit de Onlanden (22/2) is toch aardig: https://waarneming.nl/foto/view/12826844

JanHein

BramtK

Dank JanHein, héél aardig ja. Kennelijk heb ik niet goed gezocht. Wel is het met die foto wat lastig om de tekening op de handpennen te vergelijken (lijkt me een stabieler uiterlijk kenmerk dan subtiele tekening op contourveren). Ik zie wel enige gelijkenis, beide een grijze top van p10 en een de donkergrijze vinger met witte inkeping aan p9.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jacob Molenaar

De kans dat dat hetzelfde exemplaar is lijkt me heel groot. Als de vogel in het Zuidlaardermeer gezien werd, was de vogel onvindbaar in de Onlanden en andersom. Bovendien is één overwinterende steppekiek al bijzonder, laat staan twee. En als ze dan ook hetzelfde kleed hebben, lijkt het me wel zeker dat het dezelfde was.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Wouter Puyk

Dan is het allicht het zelfde ex. als van de Onlanden Jacob!

Gelukkig heb jij, Bram, het mannetje van Bentwoud met de correcte leeftijd voorzien van argumentatie ingevoerd ! Wat onderscheidt 4deKJ van ad.?
Ik voer niet in op wrn.nl en niet op de hoogte van de te kiezen leeftijden/kleden, maar 4deKJ=ad...,3K+ in de oudste Forsman.

BramtK

Hoi Wouter, dat is een goede vraag. Ik heb de ZH-se Steppekiekendief zelf ingevoerd als 4kj. De beste reden die ik daar voor heb, is dat dat zo lekker afsteekt bij al die waarnemingen ingevoerd als 3kj... :angel:

Maar dat 4kj is niet hard te maken. Aanvankelijk dacht ik dat het bruine keppeltje een aanwijzing zou kunnen zijn voor 4kj, maar zoals Frank hierboven al aanhaalde, kunnen bruintinten so wie so bij volwassen mannelijke vogels voorkomen (ongeacht hun precieze leeftijd) als het gevolg van sleet. Forsman schrijft verder over mannetjes na hun 4ekj slechts dat ze, naarmate de leeftijd vordert, steeds 'cleaner looking' worden.

Adult is in dat geval de beste (zij het wat mij betreft niet helemaal bevredigende) optie. Subadult is dan voorbehouden aan 3kj.
Groeten,

Bram ter Keurs

frankneijts

Dit zegt Garry Bakker ervan op een andere (helaas ietwat 'vergankelijke'..) plek van deze site:

"......Op basis van Forsman (2016) pagina 247 kwalificeert de vogel zich als ADULT (>= 4e KJ) en niet als 3e KJ exemplaar of 'first-adult'.

En wel hierom!
-zwarte 'wig' op bovenvleugel niet 'poorly' maar 'well' defined.
-nauwelijks nog een 'diffuse dark trailing edge to the underwing'
-geen 'rather well demarcated greyish breast' maar hoogstens nog 'poorly demarcated', grijswit en zonder streping die nauwelijks contrasteert met de rest van de onderdelen
-geen spoor van een 'brown fascial disc bordered by a lighter collar'
-geen 'browner' crown maar alleen nog een heel klein bruin vlekje op de kruin.
-geen 'prominent white markings' (meer) boven en onder het oog.
-ongebandeerde centrale staartpennen, witte buitenste met smalle banden
-P9 met een kleine zwarte top en P10 zonder zwart.
-geen 'greyish carpal crescent'
-geen 'diffuse fine barring on the base of the inner primaries and secondaries', de vogel is hier ongetekend.
-een meer uniform kleed
-Witte bovenstaartdekveren met fijne grijze bandering
......."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'