Bruine zingende Merel

Gestart door Skydobber, april 28, 2017, 13:09:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Skydobber

Ik heb helaas geen foto of geluid.
In mijn omgeving is een bosachtig stukje en daar zie ik de laatste dagen een egaal donkerbruine Merel. Op de borst zijn heel vaag de lijsterachtige vlekjes te zien in het bruin.
Een vrouwtje, denk je dan maar deze zingt uit volle borst. Tevens is de zang afwijkend van wat ik altijd hoor van Merels. Het is meer een roep dan zang alleen niet met herhalingen. Regelmatig zit er ook een soort auto alarm geluid in, iets van " wiuw-wiuw-wiuw-wiuw. Beetje op de Wielewaal achtige wijze.
Kan iemand dit plaatsen? Oh ja, het is zeker geen zanglijster.

HPM

Zonder geluid of foto ga je het met deze beschrijving echt niet redden.
Herman van der Meer

Menno

Misschien een wat afwijkende zanglijster? Ik durf er op basis hiervan niks van te maken.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Skydobber

Ik zal proberen binnenkort wat beeld en/of geluid te krijgen. Ik begrijp dat alleen op woorden niemand zijn vingers hier aan wil branden.

Oenanthe

Goed idee. Zet daar dan wel je eigen naam bij. Op dit forum gebruiken we geen schuilnamen of gebruikersnamen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Het gaat niet om iemand niet op zijn woord willen geloven (bijvoorbeeld dat het zeker geen zanglijster zou zijn), maar om dat je beschrijving gewoon niet bruikbaar is. Beschrijving van geluid is altijd erg moeilijk en in jouw beschrijving zie ik ook nog eens wat ongerijmdheden.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: HPM op april 29, 2017, 09:49:59 AM
Het gaat niet om iemand niet op zijn woord willen geloven (bijvoorbeeld dat het zeker geen zanglijster zou zijn), maar om dat je beschrijving gewoon niet bruikbaar is. Beschrijving van geluid is altijd erg moeilijk en in jouw beschrijving zie ik ook nog eens wat ongerijmdheden.

Buiten dat is het echter wel degelijk bekend dat wijfjes Merel ook kunnen zingen. Het Handbook BWP zegt daarover dat een wijfje Merel over een zogenaamde 'courtship-song' beschikt die ze gebruikt om een eventuele paring te stimuleren. Daarnaast kunnen ze zelfs luidkeels zingen al wordt dit bij vogels in het wild zelden waargenomen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Citaat van: frankneijts op april 29, 2017, 19:44:55 PM
... Daarnaast kunnen ze zelfs luidkeels zingen al wordt dit bij vogels in het wild zelden waargenomen.

Ik heb het nooit gezien, maar ik kijk ook niet bij elke zingende merel of het wel een mannetje is.
Maar afgezien daarvan blijf ik bijvoorbeeld zitten met "zingt uit volle borst. ... Het is meer een roep dan zang alleen niet met herhalingen"
Herman van der Meer

Skydobber

Helaas is die weg, althans in ieder geval gestopt met zingen daar.
Ik kon dus niets meer vastleggen... jammer.