mirakels ding

Gestart door martin camphuijsen, oktober 30, 2007, 21:20:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

martin camphuijsen

Op een van de Essen deze mirakelse groeiwijze. Is dit wel een korstmos vroeg ik me af toen ik hem in detail op de foto nam?

martin camphuijsen

#1
CiteerIs dit wel een korstmos vroeg ik me af toen ik hem in detail op de foto nam?
En hier de detailfoto.

alegro

#2
Citeer
CiteerIs dit wel een korstmos vroeg ik me af toen ik hem in detail op de foto nam?
En hier de detailfoto.
Zoals in de inleiding van dit Forum staat beschreven is het vaak moeilijk zoniet onmogelijk om aan de hand van een foto vast te stellen om welke soort (korst)mos het gaat. Hoe dacht je dat het is aan de hand van een postzegel?

Met andere woorden: als je kans wilt maken op een enigszins betrouwbare identificatie zul je toch echt met een wat groter formaat moeten aankomen.

Als ik jouw postzegels bekijk moet ik in eerste instantie denken aan een soort Klauwtjesmos (Hypnum), maar het kan ook heel iets anders zijn (een levermos oid).
Grüezi mitenand,
Arjan

Datura


Dit soort bruine plekken ken ik alleen van roestmossen - Frullania spec., een levermos-genus. Ik weet niet of de andere mossenkenners het met me eens zijn, maar ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn (het lijkt me geen korstmos). Determinatie tot op soort is inderdaad vanaf deze foto's niet mogelijk.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Corryabbink

#4
Hallo Kim en Martin,

Roestmossen ken ik niet. In mijn omgeving ben ik die nog nooit tegengekomen. Ik herken hier niets in en Kim je kunt best gelijk hebben :D
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

martin camphuijsen

Citeer
En hier de detailfoto.
Zoals in de inleiding van dit Forum staat beschreven is het vaak moeilijk zoniet onmogelijk om aan de hand van een foto vast te stellen om welke soort (korst)mos het gaat. Hoe dacht je dat het is aan de hand van een postzegel?

Met andere woorden: als je kans wilt maken op een enigszins betrouwbare identificatie zul je toch echt met een wat groter formaat moeten aankomen.

[/quote]
Ik snap je opmerking over postzegel niet goed. De eerste foto geeft een goed beeld van de groeiwijze (ong. 1 dm2) op ongeveer een meter hoogte van de stam van de es. De detailfoto is gemaakt op ongeveer 1cm afstand (met super makro functie op mijn Canon PowerShot S3) Dichterbij kan ie niet.... Lastig was alleen de felle herfstzon recht op het object, zodat de detailfoto niet anders dan in de schaduw van de camerabody gemaakt kan worden. Kan je me een tip geven hoe ik beter te werk zou kunnen gaan ?

alegro

#6
CiteerIk snap je opmerking over postzegel niet goed.
Het beeldscherm van mijn laptop heeft een resolutie van 1024 x 768 beeldpuntjes, jouw foto's zijn 350 x 262 beeldpuntjes. Dan moet ik wel erg ingespannen gaan zitten turen om er wijs uit te kunnen worden, ook al omdat je in die 350 x 262 beeldpuntjes niet zoveel detailinformatie kwijt kunt.

CiteerKan je me een tip geven hoe ik beter te werk zou kunnen gaan ?
Dat is simpel: geef je foto's een formaat dat beter overeenkomt met de grootte van het beeldscherm. Een breedte tussen 700 en 800 puntjes geeft in het algemeen een veel beter interpreteerbaar beeld.
Grüezi mitenand,
Arjan

martin camphuijsen

#7
Citeer
Dat is simpel: geef je foto's een formaat dat beter overeenkomt met de grootte van het beeldscherm. Een breedte tussen 700 en 800 puntjes geeft in het algemeen een veel beter interpreteerbaar beeld.
Arjan, bedankt voor de tip. Ik heb mijn Easy resize programma opnieuw ingesteld en de eerdere afbeeldingen uit dit bericht vervangen door meer gedetailleerde. Ik ben benieuwd of er nu meer uit af te lezen is...?

Datura

#8
Nu zie je inderdaad dat het een bebladerd levermos is (de 'schubjes' zijn de blaadjes). Het is zeer waarschijnlijk een roestmos en het is zeker dat niet te zeggen is welk roestmos het is, daar is echt microscopenwerk voor nodig.

Zie voor een vergelijkbare foto bijvoorbeeld:
http://www.kuleuven-kortrijk.be/bioweb/?la...%20helmroestmos
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Corryabbink

#9
Hallo Kim dan zit je waarschijnlijk toch goed met Roestmos spec.
Dit heeft mede opgeleverd dat Martin nu duidelijker foto's kan plaatsen :duim:
Martin dat is prachtig er is nu veel meer detail te zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

martin camphuijsen

Kim en Corry,
Ook jullie bedankt. Ik was inmiddels, dankzij Kim ook al op het spoor gezet van de roestmossen. Ik vermoed dat het - gezien de standplaats - Frullania dilatata Helmroestmos is. In de verspreidingsatlas van de BLWG geven ze aan dat de soort als pionier op voedselrijke schors (Es!)het de laatste tijd weer goed doet in Nederland. De andere kandidaat Flesjesroestmos is veel zeldzamer en beperkt tot Texel en het Speulderwoud. Frullaniasoorten zijn goede indicatoren voor schone lucht. Positief dat op deze groeiplaats aan de Kalfjeslaan gemotoriseerd verkeer sinds een aantal jaren verboden is, wat onmiskenbaar zijn uitwerking heeft gehad op de toename van het aantal epifyten op de essen langs deze schitterende laan die de grens vormt tussen het dichtbevolkte Amsterdam en Amstelveen. Opmerkelijk is wel, dat deze laan in zijn volle lengte ook een van de drukste aanvliegroutes vormt naar Schiphol in de volksmond bekend onder de naam 'bulderbaan'.
Groet Martin

Niko Buiten

Dag allen,

Volgens mij is dit ook Helmroestmos. Voor een zekere determinatie zou je materiaal kunnen verzamelen en meenemen naar een van de determinatieavonden van de mossenwerkgroep van KNNV Amsterdam, Martin.
Groet,

Niko Buiten.


Datura

Mee eens, het is waarschijnlijk helmroestmos, maar ik heb hem als sp. aangegeven omdat een zekere determinatie alleen met een micrsocoop mogelijk is, en je van foto geen 100% zekerheid kan krijgen. Dus een goede suggestie van Niko, doen! In mijn ervaring zijn Roestmossen ook dankbare mossen om microscopisch te determineren, duidelijke kenmerken en erg mooi om te zien!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

alegro

CiteerArjan, bedankt voor de tip. Ik heb mijn Easy resize programma opnieuw ingesteld en de eerdere afbeeldingen uit dit bericht vervangen door meer gedetailleerde. Ik ben benieuwd of er nu meer uit af te lezen is...?
Deze foto's zijn inderdaad prima te interpreteren, maar dat zul je inmiddels uit de overige antwoorden wel hebben begrepen. Misschien kun je hetzelfde ook even doen met de foto van het bekermos die je hier onlangs plaatste.

Ik hoop dat je je Roestmos-waarneming invoert op www.waarneming.nl, of dat je de coordinaten even doorgeeft. Ik zit namelijk in de buurt en ik heb hem ook nog nooit in levende lijve waargenomen. Ik zou graag naar de vindplaats toegaan en wat foto's maken.
Grüezi mitenand,
Arjan

martin camphuijsen

Citeer

Ik hoop dat je je Roestmos-waarneming invoert op www.waarneming.nl, of dat je de coordinaten even doorgeeft. Ik zit namelijk in de buurt en ik heb hem ook nog nooit in levende lijve waargenomen. Ik zou graag naar de vindplaats toegaan en wat foto's maken.
Arjan,
Ik heb hem ingevoerd met een zo exact mogelijke aanduiding van de betreffende boom. Geef me even een seintje wanneer je langs wilt gaan. Misschien ben ik in de gelegenheid om mee te gaan. Ik was sowieso van plan om wat materiaal te verzamelen om zoals Niko suggereerde mee te nemen naar de KNNV determinatieavond. Maar ik zal ermee wachten tot jij je foto's hebt kunnen nemen.
Groet Martin  

alegro

#15
CiteerIk heb hem ingevoerd met een zo exact mogelijke aanduiding van de betreffende boom.
Ik heb het gezien. Dank je voor de moeite. Ik heb de coordinaten als Waypoint ingevoerd in Oziexplorer, dus als ik straks (eindelijk) een GPSje heb, fiets ik er zo naartoe. ;)

CiteerGeef me even een seintje wanneer je langs wilt gaan. Misschien ben ik in de gelegenheid om mee te gaan.
Momenteel heb ik geen idee op wat voor termijn ik daar aan toe zal komen. Misschien combineer ik het met een (korst)mossenexpeditie naar Zorgvlied oid. Maar dat kan nog wel even duren.

CiteerIk was sowieso van plan om wat materiaal te verzamelen om zoals Niko suggereerde mee te nemen naar de KNNV determinatieavond. Maar ik zal ermee wachten tot jij je foto's hebt kunnen nemen.
Ik vind het prima als je wat verzamelt wanneer het jou uitkomt, hoor. Zoveel schade zal er wel niet ontstaan door een paar afgeplukte stengeltjes.
Grüezi mitenand,
Arjan